Все по-популярните гласови помощници ще променят коренно начина, по който хората пазаруват и ползват услуги, и в крайна сметка ще убият брандовете, прогнозира професорът по маркетинг от Нюйоркския университет – Скот Хелоуей.
„Главна технология на 2017 година ще стане гласът”, казва професорът в интервю за Business Insider. Той знае и името на главния „убиец на брандовете” – това е гласовият помощник Amazon Alexa. „Смятам, че Amazon много удачно обедини гласовата технология с половин милион потребители, за да убие брандовете”.
Хелоуей обръща внимание на промяната в маниера на потребителите при търсене на информация за стоки и поръчките им в интернет магазините. Наблюдават се две тенденции, които ще доведат до гибел на брандовете – преход към онлайн търговия и изместване на вниманието от бранда към цената.
Интернет промени всички сфери на живота ни, вкл. и търговията. Наред с обичайните магазини възникнаха онлайн търговци, най-успешният от които се оказа Amazon. В онлайн пространството започнаха да влизат и физически магазини, за които продажбите на стоки през интернет е начин да съкратят разходи, а понякога и да спасят бизнеса си.
По данни на Credit Suisse, само от началото на годината в САЩ са затворени 2800 магазина, което е два пъти повече, отколкото през миналата година. Ако темповете се запазят, то като цяло за годината броят на затворените магазини ще достигне 8600, или повече отколкото през кризисната 2008 г. Според анализ на AlixPartners, в периода от 2012 до 2016 г. делът на онлайн магазините в общия брой на продажбите е нараснал от 10,5% до 15,5%.
Потребителите, от друга страна, вече формират по-общи заявки за търсене вместо да търсят продукт от конкретен производител, отбелязва проф. Хелоуей. Алгоритъмът за търсене е съставен така, че да показва на първо място най-евтините продукти. И хората ги купуват, без да обръщат внимание на бранда. Гласовите помощници ще засилят тази тенденция – те предлагат най-изгодните като цена оферти, а останалите продукти дори остават незабелязани от хората.
„Когато влезете в магазин, вие виждате опаковки, стелажи, по-високи и по-ниски цени. Големите брандове – от Unilever и Procter & Gamble до Kraft и Heinz – работиха върху това в продължение на десетилетия и похарчиха милиарди долари. Но когато вие поръчвате стоки за широко потребление с помощта на гласов асистент Amazon Alexa, не виждате тези неща”, посочва професорът.
Статистиката в заявките за търсене на Google и гласовите команди на Alexa показва, че процентът на споменаване на брандовете намалява. Amazon, с поддръжката на 500 хиляди потребители на Alexa в момента, обяви война на брандовете, смята проф. Хелоуей.
„Amazon ще намира за наносекунди най-добрите предложения и ще ви предлага стоки с най-големите за себе си маржове, които за вас ще бъдат просто паста за зъби от Amazon”, обобщава професорът.
Много прав е “-” – вече не е популярен израза, че “евтиното излиза скъпо”. Ако някой се опитва да мами с ниско качество, той ще бъде хванат преди да натрупа състояние и съответно гласовия асистент на Amazon ще го пропуска целево. И понеже надценките на стоките стават все по-малки, то и в крайна сметка измамникът ще се окаже яко на минус, защото инвестициите в производството няма да си е избил.
То така беше и на времето за персоналните компютри: имаше израз “жълта техника” за тези, произведени в източна Азия – “рекламираше” се като по-нискокачествена. Е, в последствие тази “жълта техника” се подобри значително и изхвърли тази правена в САЩ. А от САЩ се “светнаха” да си правят хардуера точно там. И логично въпросният термин изчезна.
Всичко ми звучи анонимно и безсмислено. Как така анонимен глас ще ме убеждава да купя нещо дето не мога да го изпробвам – не ели тъпо.
Истински долнокачествените ментета стават все по-редки. Глобализираните маркови стоки заличиха разликата си с тях. Процесът е двустранен – производителите на фалшификати станаха огромни компании, подобряващи технологиите си и ползващи държавна поддръжка, а собствениците на марки все повече затъват в натиска да оптимизират разходите и да удовлетворяват безграничния ламтеж за подобряване на борсовите си тикове. Известни са и случаи, в които и оригиналите и ментетата се произвеждат от един и същ производител с едни и същи материали 🙂
Добре известен проблем точно на Amazon е, че през платформата им търговци, най-вече китайци, продават фалшификати с изключително ниско качество; съответно, на ниски цени.
Щом гласовият им асистент дава приоритет на ниските цени, значи индиректно дава приоритет на нискокачествената продукция.
Въпросът е дали потребителите ще се усетят и ще започнат да добавят марки в търсенето, или ще решат, че гласовият асистент е виновен и не става за нищо?
Брандовете в голямата си част са кухи и принадлежат на разни адвокатски кантори, а действителните проектанти и производители са но-нейм фабрички някъде на изток. Потребителят е мамен, че зад марката стои традиция и качество, въпреки че традиционният производител, който я е създал, може дори вече да не съществува или се пази за показ като някакъв музеен експонат. В този смисъл не може да се очаква, че клиентът винаги ще се изявява под формата на идиот, когото можеш лесно да одереш с десетократна цена, размахвайки компрометираните си брандове.
Те брандовете не са просто етикети. Това са компании с хора, при това някои от тях много едри и имащи засега много средства за действие. Когато се види накъде отиват нещата, то нищо чудно брандовете да се свържат в някаква организация и да обявят финансова война на Amazon. Току виж си създали алтернатива на Amazon…
Освен това кой търси само в Amazon? Хората си търсят и чрез Google, особено ако последният им даде по-ниски цени…