Печатните книги взимат реванш от електронните

Четящата публика се отдръпва от електронните книги в полза на старомодните печатни издания, сочат нови проучвания на браншови организации, резултати от които огласи CNNMoney.

Продажбите на е- книги във Великобритания бележат спад от 17% през 2016 г., според местната асоциация на издателите. В същото време интересът към физическите книги и списания се е увеличил със 7%, докато продажбите на книги за деца са нараснали с 16%.

Същата тенденция се проявява и в САЩ, където продажбите на електронни книги са намалели с 18,7% през първите девет месеца на 2016 г., според Асоциацията на американските издатели. Продажбите на хартиени книги са се увеличили със 7,5% за същия период.

Печатният формат е привлекателен за мнозина, особено в някои жанрове, което се използва от издателите за управление на продажбите на хартиени книги, коментират специалисти от PwC. Детската книга, например, винаги е била по-популярна като печатно издание, а много хора предпочитат книгите с рецепти също в печатен формат.

Книгите за оцветяване бяха отчетлива тенденция през последните няколко години. Подаряването на цифрова книга е далеч по-малко впечатляващо, отколкото на хартиена.

Според наблюдателите на пазара, много хора вече се стремят да ограничат времето си на екрана. Според британския регулатор Ofcom, една трета от възрастните са опитвали „цифрова детоксикация” през 2016 г., като са ограничили използването на смартфони, таблети и други устройства.

Връщането на хартията накърнява интересите на производителите на устройства. Продажбите на електронни четци са намалели с повече от 40% между 2011 и 2016 г., според изследователска група Euromonitor International.

Е-четците, които някога бяха обещаваща категория, достигнаха пика в продажбите си през 2011 г. Успехът им беше краткотраен, тъй като само в рамките на една година, с навлизането на таблетите, продажбите им намаляха чувствително.

Според изследователския център Pew, 65% от анкетираните американци са чели печатна книга през миналата година, а само 28% са предпочели електронна книга. Една четвърт от населението пък не е чела книга от какъвто и да било вид – печатна, електронна или в аудио формат.

Коментар