Новият хит в социалните мрежи: пестеливите инфлуенсъри

Все повече инфлуенсъри в социалните мрежи говорят за строгите спестявания, които си налагат – но и от какво не се отказват (снимка: CC0 Public Domain)

Ако се направи анализ на успешните инфлуенсъри в социалните мрежи, навярно ще се окаже, че много от тях са пестеливи хора, които говорят за строги икономии. Това е тенденция, която няма да изчезне скоро – и всеки, който се занимава с инфлуенсър маркетинг, трябва да е наясно със случващото се.

Да признае, че вече не може да си позволи шампоан – това е било трудно. „Хората може да си помислят, че е отвратително“, казва 23-годишната Яш Джаячандран, магистър по психология и подкастър от Бризбейн, Австралия. „Но си казах, че това е реалността там, където се намирам“.

Не че Джаячандран не може да си купи шампоан. Технически може. Но не е предпочитаният, защото изяжда значителна част от нейния бюджет.

Ценови натиск

Месеци наред тя и много други хора по света наблюдават как цените на ежедневните стоки от първа необходимост се покачват. В супермаркета една пълна количка струва доста повече, отколкото преди година. Джаячандран казва, че преди да стигне до касата, изчислява сметката си и започва да връща някои неща обратно по рафтовете. „Какво мога да заменя с нещо по-евтино? Без какво мога?“

Спряла да купува пресни плодове. Спряла да ходи по барове, за да се види с приятелите си. Спряла да купува напитки и да ползва такси. Работи по 60 часа седмично, за да се издържа и да плаща образованието си. Това е реалността и това е, което ѝ се приискало да сподели. Взела телефона си, отворила TikTok и започнала да снима. Нейните видеоклипове, обясняващи как се отказва от различни удобства и любими неща, стават супер-популярни.

Други инфлуенсъри започнали да отговарят със свои собствени видеоклипове за намаляване на разходите за живот. Край на грима. Край на изобилната козметика. Край на поръчките на хрна за вкъщи. Някои слагат край на обяда – обядването навън е скъпо удоволствие. Някои прекратяват посещенията си при психолози.

Не е ново, но…

Какво могат да ни кажат тези „пестеливи инфлуенсъри“ за въздействието в реалния свят на кризата с разходите за живот?

„Нека първо направя едно предупреждение“, казва д-р Линдзи Флин, експерт от Университета в Люксембург. „Уговорката е, че това не е нищо ново. Хората с ниски доходи редовно са изправени пред трудни решения за това къде да изразходват парите си и къде да направят ограничения”.

Ако се приеме, че средният потребител на TikTok е млад човек на възраст до 34 години, не е изненадващо, че мнозина имат ограничен бюджет. „Младите хора често все още учат, нямат стабилна работа и са в началото на траекторията на доходите си“, казва Флин. Но това, което е различно, е че младите хода досега не са били в подобна ситуация.

Съветите на инфлуенсърите за спестяване на пари напомнят за пестеливостта на прабабите и прадядовците от времето на Втората световна война, казва Хайди Ондрак, 52-годишна, ръководител на проекти и създател на съдържание в TikTok, живееща в Плимут. Подобни съвети тя е чувала от баба си.

„Ако сиренето има малко мухъл отвън, изрязвам го и оставям парчето“, казва Ондрак. След като се разделила с партньора си и останала самотен родител на двама тийнейджъри, сега тя трябва да гледа децата сама и да изплаща ипотеката сама. За да свързва двата края, Ондрак работи допълнително – като куриер за доставка на храна за вкъщи, вечер след работа. Също така продава дрехите си в приложение за вещи втора употреба.

Спряла е отоплението си още миналата зима. „Ако седите и треперите, повтаряте си „Студено ми е“ и се самосъжалявате, ще ви бъде студено“, казва тя. „Ако си кажете: „Днес е малко хладно, но ще облека пуловер“, всъщност се чувствате добре“. Това е старо, но други методи са повече по-скоро от 21 век. „Ако имам остатъци от храна“, казва тя, „изброявам произволните съставки в ChatGPT и той ми дава рецепта как да ги сготвя“.

„Нашите деца са израснали с много повече“, казва тя. Има известна ирония във влиянието на икономиите върху социалните медии. Исторически погледнато, такива платформи винаги са пораждали желание за купуване: инфлуенсърите показват дизайнерски дрехи, луксозни курорти, разопаковане на маркова козметика.

Промяната в социалните мрежи

„Не мога да разглеждам, без винаги да виждам нещо, което ме убеждават да си купя“, казва Иваесиначукву Чике, 18-годишна студентка, здравен асистент и създател на съдържание от Нортхемптън. Всеки път, когато отключи телефона си, Чике е засипвана с реклами, всяка следваща по-лъскава и канеща към харчене. „Това е, което ме кара да купувам и купувам, и купувам“, казва тя.

Чике публикува свое собствено видео „нещата, от които се отказвам“. Отказала се е от ходенето на маникюр, храната за вкъщи. Разкъсва се между желанието да си купи нещо модно и нуждата да пести пари. Чувства се хваната в капан от обществените очаквания към младите жени. „Има негласен стандарт за това как трябва да изглеждате“, казва тя.

Новата вълна от видеоклипове за строги икономии обслужва нарастваща общност от хора, които търсят свързано съдържание онлайн, казва Кейти Макдоналд, 25-годишна мениджърка от Чикаго. „Виждаме знаменитости онлайн да се стремят [да парадират с богатството си] във всичко“, казва тя. „Толкова е далеч от реалността!“

Как се отразява това на маркетинга

Но говоренето за строги икономии в социалните мрежи не означава само оцеляване месец за месец. За всички, които се занимават с инфлуенсър маркетинг, това означава нова реалност. Лансирането на бюджетни решения е най-очевидното решение. Но има и други акценти.

„Всъщност“, казва Ондрак, „наистина е важно, дори ако се опитвате да живеете пестеливо, да имате малко радост в живота си и да правите неща, които ви правят щастливи.

След като видеото на Джаячандран става хит, тя публикува следващи записи, в които разказва и от какво не се е отказала. Това са нещата, без които човек не може. Нейното ходене на фитнеса и подаръците за приятели – те не подлежат на обсъждане.

Макдоналд, от своя страна, отказва да спре да пътува. „Имаме само един живот“, казва тя. „Ще видя колкото мога повече от света“. Чике казва, че не може да се откаже от прическата си. Наскоро е започнала да я прави сама, за да спести пари.

Дори във времена на икономическа рецесия, казва д-р Катрин Янсон-Бойд от Университета Англиа Рускин, голяма част от потребителските разходи се оказват устойчиви. Това е, което Леонард Лаудер нарича „ефект на червилото“: малки покупки, предназначени да повдигнат духа в трудни времена.

„Въпреки че логично бихте си помислили, че те ще бъдат първото нещо, от което хората ще се откажат, те обикновено са последните“, казва Янсон-Бойд, „защото, когато времената са по-трудни, ние искаме да се ободрим“.

Оказва се, че по същество инфлуенсърите със строгите икономии не просто ни помагат да спестим част от сметките си или да увеличим шансовете да напълним хладилника. Те ни карат да се запитаме какво прави човек с живота си и за какво си струва да се живее. А там винаги има известен бюджет.

Коментари по темата: „Новият хит в социалните мрежи: пестеливите инфлуенсъри”

добавете коментар...

  1. БабинКольо

    Терлиците според бюджета..не мое диаманти на врата и пъпки на гъза…требе си акъл! Култура на живеене му се вика, демек златната среда – за всяко нещо време и всяко нещо с времето си!!

  2. Бай Иван

    Това всичкото тук не сме спирали да го правим, от дядо ми – до днес. Нищо ново за нас за тях – шунт голем.

  3. Българин

    Икономията е майка на мизерията …

Коментар