6 горещи теми за ИТ- и бизнес лидерите

Дейвид Джентъл, директор стратегии и прогнозиране във Fujitsu, говори за предизвикателствата пред бизнес лидерите в Мюнхен, Германия

Ако днес кажем на едно 9-годишно дете, че навремето телефоните бяха с шайби, или че бяха  закачени по стените в домовете ни и по улиците, най-вероятно ще срещнем дълбоко неразбиращ поглед.

„Шайби? На стената?” – изумлението на днешните деца илюстрира колко  бърза е промяната на технологиите, на която сме станали свидетели в рамките на 20 години, по-малко от един човешки живот. Тя е още по-бърза сега, през 2017 година, когато вече говорим за интернет на нещата и реален изкуствен интелект.

Шестте неща, за които ИТ мениджърите и бизнес-лидерите трябва да се погрижат в този силно дигитализиран и ускоряващ се свят, ще са определящи за оцеляването на организациите. За тях разказаха шестима „визионери”, представени от платформата I-CIO по време на Fujitsu Forum 2017 – най-голямата в Европа технологична конференция на единен вендор.

Управление на промяната

Технологиите се променят със зашеметяващо темпо. Какво трябва да направим, за да „браним крепостта”, пита Рита МакГрат, преподавател от Columbia Business School. Около 4 от всеки 5 фирми са в търсене на иновации,които да им помогнат да се реализират в новата заобикаляща ги бизнес-среда, доминирана от изцяло нов начин на взаимодействие – чрез смартфони, социални мрежи…. 86% от организациите признават, че оцеляването им зависи от способността им да се променят.

Осигуряване на иновациите

„Нямаме време за проби и грешки – нямаме време, например, да наемем 100 или 200 студенти, да им дадем задача, те да я разработват, после да анализираме как са се справили, да коригираме проекта…”, казва Маркус Вос, CIO в Deutsche Post DHL. Убеден е, че единственият изход от това е да се създават нови решения в процес на синхронно сътрудничество заедно с технологичните партньори. Този процес на съвместно разработване Fujitsu нарича „co-creation” и точно под това мото протича целият Fujitsu Forum 2017 в Мюнхен, Германия. Процесът е станал толкова съществен, че, според проучване, оповестено от компанията, една от всеки пет фирми е готова дори да разкрие чувствителни свои данни в рамките на процеса на синхронно сътрудничество.

Преобразяване на бизнес-процесите

Теконична е промяната, на която сме свидетели днес, казва Кирил Татаринов, бивш шеф на Citrix. Променят се не само бизнес-процесите, но и самите бизнес-модели на работа. Технологиите играят критична поддържащата роля в този спектакъл.

Създаване на знание

С технологиите за изкуствен интелект и машинно знание могат да се постигнат забележителни пробиви, казва д-р Висан Ал-Лазикани от Института за изследвания на рака. Тя и колегите й от института използват тези механизми за моделиране на процесите и анализ на развитието на онко-заболявания. Казва, че с помощта на тези технологии учените днес откриват неща, които изобщо не са знаели преди. Това е приложимо и в света на бизнеса и трябва да се използва.

Овластяване на хората

Животът на ИТ знанията е средно около 2 години, казва Джей Гротс, CIO в Royal Dutch Shell. Затова ИТ хората трябва постоянно да учат. Трябва да имат вродено любопитство, жажда за новото. Нужно е постоянно да развиват уменията си и да натрупват нови знания. Освен всичко, трябва и да умеят да говорят езика на бизнеса, за да могат да обяснят как технологиите ще подкрепят бизнес-процесите.

Да мислиш напред

Каквото и да се говори, колкото и развит да е AI, машините трябва да останат под контрола на хората, категоричен е Франц Йозеф Радемахер, професор по изкуствен интелект в Университета Улм. Той не приема идеята, че изкуственият интелект трябва да се остави да се развива като самостоятелна форма на съзнание. „Роботите не бива да получават автономността да се развиват самостоятелно”. Професорът е убеден, че машините, колкото и мощен да е техният изкуствен интелект, няма да могат да заменят хората.

Мария Малцева

Мария Малцева

Коментар