Европейският парламент, Съветът и Комисията постигнаха тази седмица политическо споразумение за прекратяване на необоснованото блокиране на географски принцип за потребителите, желаещи да купуват стоки или услуги онлайн в рамките на ЕС. Очаква се новите правила да дадат тласък на електронната търговия.
„Слагаме край на необоснованата дискриминация при пазаруването онлайн. Това е чудесна новина за потребителите. С новите правила европейците ще могат да избират от кой уебсайт да направят покупка, без да бъдат блокирани или пренасочени към друг сайт. Това ще се превърне в реалност до Коледа следващата година“, заяви заместник-председателят Андрус Ансип, отговарящ за eдинния цифров пазар.
Следващата стъпка в тази насока ще бъде намаляването на цените на трансграничните доставки на колетни пратки, които продължават да възпират хората да купуват и продават продукти в целия ЕС, допълни Елжбета Бенковска, комисар по въпросите на вътрешния пазар, промишлеността, предприемачеството и МСП.
Преустановяването на несправедливото блокиране на географски принцип е голяма стъпка напред за потребителите и изграждането на същински единен цифров пазар за всички, посочи комисар Мария Габриел, отговаряща за цифровата икономика и цифровото общество.
За гражданите това означава, че те ще могат да купуват онлайн нови електрически уреди, да наемат автомобили или да купуват концертни билети, както правят в собствената си държава. Така ще се гарантира, че те вече няма да се сблъскват с бариери, като например от тях да се изисква да извършат плащане с дебитна или кредитна карта, издадена в друга държава. За предприятията това означава повече правна сигурност при извършването на трансгранична дейност.
Новите правила определят три конкретни ситуации, при които предварително са изключени каквито и да било обосновки или обективни критерии за различно третиране на клиенти от различни държави-членки на ЕС. Това са:
- Продажбата на стоки без физическа доставка. Например: Белгийски клиент желае да закупи хладилник и намира най-доброто предложение на германски уебсайт. Клиентът ще има правото да поръча продукта и да го вземе от помещенията на търговеца или сам да организира доставката до дома си.
- Продажбата на услуги, предоставяни по електронен път. Например: Българска потребителка желае да закупи хостинг услуги за своя уебсайт от испанско дружество. Тя вече ще има достъп до услугата, ще може да се регистрира и да закупи тази услуга, без да е необходимо да заплаща по-високи такси в сравнение с испанския потребител.
- Продажбата на услуги, предоставяни на конкретно физическо място. Например: Италианско семейства може директно да закупи пътуване до увеселителен парк във Франция, без да бъде пренасочено към италиански уебсайт.
Регламентът не налага задължение за продажба и не хармонизира цените. Той обаче разглежда въпроса за дискриминацията при достъпа до стоки и услуги в случаите, когато тя не може да бъде обективно обоснована (напр. от задължения за плащане на ДДС или различни правни изисквания).
Новите правила ще влязат в сила девет месеца след публикуването в Официален вестник на Европейския съюз, за да се даде възможност по-специално на малките търговци да се адаптират.
В проучване на Комисията бе установено, че при 63% от всички оценени уебсайтове са налице практики на блокиране на географски принцип. То показва, че през 2015 г. по-малко от 40% от уебсайтовете са предоставяли възможност на трансграничните потребители успешно да извършат покупка. Това води до по-ниски приходи за дружествата и по-малък избор за потребителите.
Предложеният през май 2016 г. като част от законодателството за цифровия единен пазар регламент, с който се цели да се сложи край на необоснованото блокиране на географски принцип, бе определен като законодателен приоритет за 2017 г. по общо съгласие между трите европейски институции в тяхната съвместна декларация по-рано тази година.