Лоялните служители са малцинство

Оптималният период за работа при един и същ работодател е от 3 до 5 години за 39% от служителите, сочат резултатите от международно изследване на Paylab Compensation Monitor в 12 европейски държави, проведено у нас от сайта Zaplatomer.bg.

Около една четвърт (26%) от респондентите предпочитат по-дълъг период – от 6 – 9 години като най-оптимална продължителност служителят да работи при един и същ работодател. Резултатите ясно показват, че по-младото поколение – милениалите и поколението Z – по-често търси предизвикателства в кариерата си и възможности за работа при други работодатели.

Като цяло, лоялните служители, работещи за един работодател повече от 5 години, са малцинство на пазара на труда – само 27,5%. Най-голямата група са тези, работили по-малко от 2 години.

Сред страните, в които е проведено допитването, най-лоялни са служителите (които работят повече от 5 години за настоящия си работодател) във Финландия, Словения и Полша. Делът на тези хора в момента е най-нисък в Сърбия.

В България групата на лоялните служители, които работят за настоящия си работодател повече от 5 години, е 28%. Така България попада на пето място сред групата на държавите с по-скоро лоялни служители. Същевременно, 47,5% са посочили, че са работили по-малко от 2 години за сегашната си компания.

България попада на пето място сред групата на държавите с по-скоро лоялни служители

Лоялността към работодателя до голяма степен зависи от кариерното развитие в компанията. Значително по-голям дял от хората, които работят повече от 5 години за един работодател, са тези на позиции от ниския, среден и топ мениджмънт. Това до голяма степен е свързано с факта, че тези хора е трябвало да работят постепенно, за да се изкачат по кариерната стълбица.

Почти половината от респондентите (47%) смятат, че да бъдеш лоялен към своя работодател си заслужава и че служителите получават осезаемо доказателство за това под формата на финансови и непарични придобивки.

Тази тенденция се отнася и за България, където отново 47% вярват, че служителите получават определени материални и нематериални стимули за лоялността си. Според 27%, лоялността е обвързана с резултати в заплащането, а според 20% тя е свързана с дадени нематериални придобивки.

Обратното мнение се изразява от 32% от респондентите, които са убедени, че новите служители често имат сходни придобивки като служителите, които от дълго време работят за същия работодател. Те вярват, че разликите между служителите, които са отскоро в компанията и дългогодишните служители изчезват след определен период от време.

Според 35% от респондентите в България, лоялността не се отразява на придобивките на служителите, които дългосрочно работят за компанията.

Интересно заключение е, че новопостъпилите служители, т.е. тези, които работят за даден работодател по-малко от година, имат най-силно усещане, че лоялността се отплаща. От друга страна, хората, които понастоящем работят повече от 5 години при сегашния си работодател, са по-склонни да мислят, че лоялните служители нямат специални предимства в компанията.

Мнозинството от служителите на възраст под 34 години не са работили за повече от трима работодатели. В повечето случаи служителите от следващите възрастови групи не са работили за повече от пет работодатели. В България също 54,1% от респондентите са работили за до трима работодатели.

Предишно изследване на Paylab Compensation Monitor потвърди тенденцията, че най-ефективната стратегия за хората, които искат да увеличат доходите си, е смяна на работата, т.е. намиране на по-добре платена работа от сегашната. Те дори смятат, че това е по-обещаващ начин за увеличаване на доходите, отколкото преговорите за по-висока заплата с настоящия им работодател.

Коментари по темата: „Лоялните служители са малцинство”

добавете коментар...

  1. _

    Освен да допълня вече казаното от предните два коментара 😀

    Въпросът е кога ще се намерят нормални и разумни работодатели? Тогава ще се появят и лоялни служители.

    Личното ми наблюдение е, че 80% от лоялните са некадърници-натегачи, които са успели да се харесат на шефовете. Но, тия не са точно лоялни. Просто са си уредили топло местенце. А, и не смеят да напуснат, щото на новото място не се знае дали ще успеят да се уредят по същия начин.

  2. :о)

    Докато не стане практика след определен брой години, заплатата на лоялния служител да се подобрява примерно с 10% или 15% на година, няма да се оправят нещата.

    Сега в България лоялния служител се разглежда като БАЛЪК който си е доволен и некадърен и стои на работа.

  3. Аман

    Интересно що ли…

Коментар