Оптималният период за работа при един и същ работодател е от 3 до 5 години за 39% от служителите, сочат резултатите от международно изследване на Paylab Compensation Monitor в 12 европейски държави, проведено у нас от сайта Zaplatomer.bg.
Около една четвърт (26%) от респондентите предпочитат по-дълъг период – от 6 – 9 години като най-оптимална продължителност служителят да работи при един и същ работодател. Резултатите ясно показват, че по-младото поколение – милениалите и поколението Z – по-често търси предизвикателства в кариерата си и възможности за работа при други работодатели.
Като цяло, лоялните служители, работещи за един работодател повече от 5 години, са малцинство на пазара на труда – само 27,5%. Най-голямата група са тези, работили по-малко от 2 години.
Сред страните, в които е проведено допитването, най-лоялни са служителите (които работят повече от 5 години за настоящия си работодател) във Финландия, Словения и Полша. Делът на тези хора в момента е най-нисък в Сърбия.
В България групата на лоялните служители, които работят за настоящия си работодател повече от 5 години, е 28%. Така България попада на пето място сред групата на държавите с по-скоро лоялни служители. Същевременно, 47,5% са посочили, че са работили по-малко от 2 години за сегашната си компания.
Лоялността към работодателя до голяма степен зависи от кариерното развитие в компанията. Значително по-голям дял от хората, които работят повече от 5 години за един работодател, са тези на позиции от ниския, среден и топ мениджмънт. Това до голяма степен е свързано с факта, че тези хора е трябвало да работят постепенно, за да се изкачат по кариерната стълбица.
Почти половината от респондентите (47%) смятат, че да бъдеш лоялен към своя работодател си заслужава и че служителите получават осезаемо доказателство за това под формата на финансови и непарични придобивки.
Тази тенденция се отнася и за България, където отново 47% вярват, че служителите получават определени материални и нематериални стимули за лоялността си. Според 27%, лоялността е обвързана с резултати в заплащането, а според 20% тя е свързана с дадени нематериални придобивки.
Обратното мнение се изразява от 32% от респондентите, които са убедени, че новите служители често имат сходни придобивки като служителите, които от дълго време работят за същия работодател. Те вярват, че разликите между служителите, които са отскоро в компанията и дългогодишните служители изчезват след определен период от време.
Според 35% от респондентите в България, лоялността не се отразява на придобивките на служителите, които дългосрочно работят за компанията.
Интересно заключение е, че новопостъпилите служители, т.е. тези, които работят за даден работодател по-малко от година, имат най-силно усещане, че лоялността се отплаща. От друга страна, хората, които понастоящем работят повече от 5 години при сегашния си работодател, са по-склонни да мислят, че лоялните служители нямат специални предимства в компанията.
Мнозинството от служителите на възраст под 34 години не са работили за повече от трима работодатели. В повечето случаи служителите от следващите възрастови групи не са работили за повече от пет работодатели. В България също 54,1% от респондентите са работили за до трима работодатели.
Предишно изследване на Paylab Compensation Monitor потвърди тенденцията, че най-ефективната стратегия за хората, които искат да увеличат доходите си, е смяна на работата, т.е. намиране на по-добре платена работа от сегашната. Те дори смятат, че това е по-обещаващ начин за увеличаване на доходите, отколкото преговорите за по-висока заплата с настоящия им работодател.
Освен да допълня вече казаното от предните два коментара 😀
Въпросът е кога ще се намерят нормални и разумни работодатели? Тогава ще се появят и лоялни служители.
Личното ми наблюдение е, че 80% от лоялните са некадърници-натегачи, които са успели да се харесат на шефовете. Но, тия не са точно лоялни. Просто са си уредили топло местенце. А, и не смеят да напуснат, щото на новото място не се знае дали ще успеят да се уредят по същия начин.
Докато не стане практика след определен брой години, заплатата на лоялния служител да се подобрява примерно с 10% или 15% на година, няма да се оправят нещата.
Сега в България лоялния служител се разглежда като БАЛЪК който си е доволен и некадърен и стои на работа.
Интересно що ли…