„Големите данни” се очертават като мощно оръжие във все по-нажежената битка на ресторантите за повече посетители. Тенденцията предизвика разгорещени спорове сред експерти от ресторантьорския сектор и ИТ специалисти, за които съобщава в скорошна публикация Уолстрийт Джърнъл.
Оказва се, че заведенията за хранене все по-усърдно и целенасочено трупат данни за клиентите си, за да могат да съставят за тях менютата според специфичните им вкусове. Това позволява предлагането на индивидуално изготвени блюда съгласно личните предпочитания и хранителни навици на всеки отделен посетител.
От таблетите към големите данни
Преживяването на потребителите в ресторантните се променя. Сервитьорите все по-рядко ходят край масите с тефтер и химикал. Таблети и малки хендхелд устройства изместиха хартията и автоматизираха процеса на поръчките. Същото се случи и с процесите по резервиране – това вече се случва бързо и лесно онлайн.
Съвсем закономерно автоматизацията и натрупването на данни за посетители започва да се превръща в неразделна част от управлението на ресторантите. Познавайки един свой редовен посетител, даден ресторант може да „узнае” какво обича да яде този човек, какво отбягва, дали предпочита, например, средиземноморска кухня, дали е любител на кулинарните експерименти.
Натрупването на голямо количество данни за голям брой посетители може да се окаже конкурентно предимство в ерата на масовата дигитализация. И не само.
За по-здравословен начин на живот
„Бих се радвала да споделя хранителните си предпочитания пред надеждна мрежа от ресторанти, насочени към по-добро обслужване – с храна, произхождаща от доверени доставчици”, казва Рий-Ан Ханкок, експерт в Accenture Health. „Това е мястото, където данните и анализите могат наистина да се прилагат, за да се подобри начинът, по който живеем… Твърдо убедена съм, стъпвайки на своя личен опит, че нашите резултати в областта на здравето могат да бъдат подобрени, като се използва храната като лекарство”.
Съществен фактор тук е спестяването на време за търсещите природосъобразен начин на живот. Много от хората, които се стараят да хранят себе си и семейството си здравословно, прекарват доста време в търсене на действително чиста храна. Особено предизвикателство е това за съвременните майки. Ако „големите данни” им предложат възможност да се хранят здравословно без толкова много усилие, това ще е голяма промяна.
Или инвазия до стомаха?
За разлика от Ханкок, други са възмутени от нахлуването в личното пространство, каквото представлява изследването на хранителните навици на посетителите в ресторантите. „Нямам търпение да стигнем момента, в който – като си поискам сметката – ще трябва да глътна хапче, та да запишат и как храносмилам храната им – и после това да се докладва в Google”, казва иронично Стивън Рифкин, експерт по инциденти със сигурността в IBM.
Ролята на главния готвач
Дори да биха могли да изпълнят тази мярка, ресторантите едва ли ще могат да задържат клиентите си чрез анализа на вкусовете им, спорят хора от ИТ индустрията. Дори всичките „големи данни” на света няма да имат значение, ако ресторантът няма истински добър главен готвач. В уважаващото себе си заведение шефът е „магьосникът”, който единствен може да адаптира храната към вкуса на отделния клиент.
И в момента много ресторанти променят рецептите си често, казват наблюдатели – но не за да отговорят на вкусовете на посетителите, а според това какво може да готви новият шеф. Така в крайна сметка най-важно се оказва какви са уменията на главния готвач.
„И, за да бъдем честни, когато човек отива на ресторант, той несъзнателно се надява да бъде изненадан от храната, която ще получи”, казва Рифкин.