Възраждането на телефонния разговор

Социалната изолация, наложена от пандемията, доведе до подем в мобилните телефонни разговори
(снимка: CC0 Public Domain)

„Обадих се само за да ти кажа, че те обичам”, пееше навремето Стиви Уондър. Днес много хора се обаждат на своите близки без конкретен повод, просто за да ги чуят, да им кажат „мисля си за теб”. Препоръките за социална изолация заради пандемията доведоха до подем в мобилните телефонни разговори.

Операторите на телекомуникационни мрежи отчитат засилен трафик и увеличаване на активността при класическите гласови разговори. Наред с това интензивно се използват и уеб-приложенията за гласова комуникация.

Испанският телекомуникационен гигант Telefonica съобщи, че както фиксираните, така и мобилните далекосъобщителни мрежи преживяват „експлозия в трафика” през март. Orange Group заяви пред Евронюз, че увеличението на трафика на мобилни данни в Европа е подобно на това, което се наблюдава в пиковите дни около Коледа и Нова година. Telefonica разкри, че увеличението на използването на IP разговори се е увеличило с близо 40% само за няколко дни.

Както може да се очаква, използването на услуги за незабавни съобщения като WhatsApp е скочило многократно. Чатовете се използват пет пъти повече от обичайното. Инструментите за отдалечена съвместна работа като Skype и Webex са станали 4 пъти по-популярни.

По отношение на гласовите комуникации от Orange Group твърдят, че мобилният глас в общия обем на трафика се е удвоил във Франция, след като на 17 март бе наложена национална карантина. В други страни, като например Полша, клиентите разговарят по мобилните телефони с 60 на сто повече, в сравнение с преди две седмици.

Във всички страни телеком-операторите са „напълно мобилизирани, за да гарантират, че клиентите продължават да се възползват от непрекъсваемостта на услугите и наличието на мрежите при всякакви обстоятелства. Някои от тях казват, че предприемат допълнителни мерки за укрепване на своите мрежи, за да се справят с количеството трафик, очаквано в европейските крайбрежни райони през лятото.

Все пак операторите съветват потребителите си да се съобразяват, доколкото е възможно, с тенденциите в трафика, и да се постараят да избегнат претоварване. Тези препоръки включват:

  • Използване на стационарни телефони вместо мобилни, когато е възможно;
  • Ограничаване на изтеглянията в интернет (или изчакване до извън пиковите часове);
  • Избягване на изпращането на големи файлове, като например видеоклипове или презентации, където е възможно;
  • Избягване на масовите имейли;
  • Използване на инструменти за съвместна работа, за да се избегнат видеоконферентни разговори;
  • Приоритизиране на трафика за важна употреба, като достъп до информация, приложения за дистанционна работа и образование; заниманията, свързани с развлечения и свободно време като поточно гледане на филми и игри да остават за извънработните часове.

Британският регулаторен орган по телекомуникациите OFCOM също препоръча на потребителите да използват стационарните телефони и Wi-Fi мрежите за разговори, когато това е възможно, и да избягват гласовите обаждания.

Някои оператори са изправени пред предизвикателството да осигурят засилено покритие в определени региони, силно засегнати от вирусната епидемия. Това се отнася до големи болници, временни полеви болници, „медицинизирани” хотели и други места с внезапна голяма концентрация на хора.

В много страни от Европа местните телекомуникационни фирми работят усилено, за да гарантират възможността на младите хора да получат достъп до дигитални платформи за обучение.

Телекомуникационният сектор е единодушен, че прави всичко възможно да осигури достъпността, надеждността и сигурността на своите мрежи.

Коментар