Главната търговска улица става виртуална

Пандемията Covid-19 със сигурност насърчи мнозина да пазаруват онлайн
(снимка: CC0 Public Domain)

Затварянето на много заведения и магазини заради коронавируса подчерта важността на онлайн присъствието за всеки бизнес. Сега, когато по цял свят всички дейности се възобновяват по един или друг начин, а много от мерките за опазване на здравето продължават, някои градове се насочиха към създаване на виртуална „главна търговска улица”, за да спасят своите емблематични бизнеси.

Пандемията Covid-19 със сигурност насърчи мнозина да пазаруват онлайн, дори да са се въздържали досега. И едните, и другите купувачи търсят най-различни продукти във виртуалното пространство, стремейки се да избегнат физическия контакт с други хора.

От друга страна, много от магазините, които традиционно разчитат на потока от хора по тротоарите и площадите, където се намират, сега не могат да видят „навалица”, така както се случваше доскоро. Но да се бориш сам винаги е било трудно.

Като че ли тези интереси най-сетне намериха мястото на своята среща. В последните седмици на много места по света се появиха инициативи за създаване на виртуална „главна търговска улица”.

Всеки град си има такава улица: там са любимите заведения на мнозина, там пивовари предлагат жива бира, малки магазинчета рекламират екзотични сирена с плодови добавки, винарни продават отлежали и плодови вина, а редом с тях кокетни продавачки предлагат еротично бельо или пък ръчно изработени многоцветни свещи….

Много от тези магазини може и да са имали своите електронни версии или пък собствени сайтове с представяне на продуктите си. Сега обаче се зародиха местни инициативи, които да подпомогнат собствениците и занаятчиите в предлагането на интересните продукти пред възможно най-широка аудитория.

Нейлсий близо до Бристол е един от градовете, където вече има подобна инициатива. Виртуалната „главна търговска улица” съдържа представяния на всички магазини от реалната, физическа търговска улица, за да помогне на клиентите да купуват наведнъж всичко, което биха искали да получат от различните търговци.

Виртуалната „главна търговска” си има своята уебстраница, където бизнесите могат да се представят. Всеки от тях може да представи детайли за своите продукти, работно време, специални предложения.

Подобни начинания започнаха да никнат като гъби след дъжд из британските градове, но не само – дори и в Австралия вече има множество виртуални „търговски улици”.

Обичайно инициативата е на местна технологична компания. Принципът е сходен и се базира на солидарното заплащане на малка такса за съществуването и поддържането на онлайн търговската улица. Така например, бизнесите заплащат такса в размер на 1 или 1,5% от поръчката, а купувачите плащат малка такса за поръчката си.

Начинания от този вид могат да спасят собствениците на магазини по търговските улици, които разчитат на постоянен поток от посетители, в това число и на многобройни редовни клиенти. Затварянето на магазините заради пандемията доведе до загуба на приходи и натрупване на разходи, което влоши бизнеса за магазинерите. Възможността да обслужват клиенти чрез онлайн поръчки е шанс да повишат приходите си и да се възстановят по-бързо.

От друга страна и за самите купувачи възможността е привлекателна. Тези, които познават местните магазини и пазаруват редовно от тях, нямат затруднения да преценят какво биха искали да си купят – а онлайн поръчката им дава възможност да се сдобият с желаната стока без излизане от дома, без риск.

Някои от инициативите от този вид вече са потърсили вниманието и на местните градски власти. С тяхната подкрепа виртуалната търговска улица може да стане неотменима част от градската среда.

След като в последното десетилетие малките местни магазинчета от занаятчийски тип бяха притиснати от конкуренцията на големите онлайн бизнеси, сега виртуалната „главна търговска улица” може да се окаже голяма възможност за развитие за тях.

Коментар