5 неща, които лидерите никога не трябва да казват на екипите си

Негативните последици от лошото боравене с речта варират от пропуснати срокове до текучество
(снимка: CC0 Public Domain)

Езикът е много мощен инструмент. Лидерите на екипи често са хора с богат опит в материята, с която боравят, и добро познаване на бизнеса и пазарите. Но не всякога са добри в психологията – в онези тънкости на ежедневното общуване, където една дума „накриво” може да съсипе мотивацията на целия екип.

Негативните последици от лошото боравене с речта може да варират от пропуснати срокове до текучество и недоверие към ръководителя. Така, както ясното и сбито формулиране на целите е ключово за успеха на екипа и неговия мениджър, така и умелото боравене с речта е важно за напредъка на целия тим.

Ето няколко фрази, представени от Tech Republic, които често подлежат на погрешно тълкуване и трябва да се избягват:

Пасивно-агресивната посмъртна смърт

Какво казвате: Интересно … Не бих го направил по този начин.

Какво чуват: Направихте го напълно погрешно и сега ще ви кажа как искам да бъде направено това нещо наново.

Как е по-добре да се каже: Ако задачата не е изпълнена според вашите изисквания, започнете, като поемете част от отговорността: „Направеното е малко по-различно от това, което очаквах, навярно не съм обяснил добре какво трябва да се получи”. След това помолете колегата да ви преведе през пътищата на своето мислене, чрез които е стигнал до конкретното решение. Може би неговата линия на разсъждение може да доведе до по-добър резултат, до повече ефективност? Може би има полезни елементи, които е важно да съхраните? Ако все пак задачата ще трябва да се изпълни наново по начина, на който държите, помолете колегите да „проиграят” метода, на който държите, за да е сигурно, че е именно това, което вие очаквате.

Вярвам ти (ама всъщност не ти вярвам)

Какво казвате: Вярвам на преценката ти (за трети път в рамките на 24 часа).

Какво чуват: Хич не вярвам на преценката ти, не мога да ти имам доверие.

Многократното повтаряне някому, че „вярвате на неговата преценка”, кара човека да мисли, че изобщо не му се доверявате.

Как е по-добре да се каже: Ако наистина не се доверявате на преценката на този човек, кажете му истината, но деликатно: „не съм сигурен, че напълно разбирам подхода ти. Имаш ли време да ми го обясниш?”. Също така можете да кажете: „Не смятам, че това е правилният начин на действие. Нека поговорим как да действаме”.

Когато „ние” в действителност означава „ти”

Какво казвате: Ние трябва да…

Какво чуват: Вие трябва да направите нещо, докато аз ви наблюдавам и критикувам.

Как е по-добре да се каже: Като лидер е добре да делегирате задачи, а не изкуствено да намеквате, че ще направите нещо друго, освен да прегледате резултата и да предложите своите насоки. Използването на „ние”, когато някой от екипа трябва да направи нещо, ви създава образ на нечестен човек и подкопава позицията ви на лидер. Ако няма да се ангажирате активно в дадена задача, не използвайте „ние”. На човека, комуто възлагате задачата, дайте яснота, че очаквате той да изпълни задачата, да поеме отговорността по нея. Ако искате да участвате в работата, формулирайте ясно как и кога ще се включите.

Толкова много писма…

Какво казвате: Съжалявам, че пропуснах да видя писмото ти… Имам около 38 546 непрочетени имейла, знаеш как е…

Какво чуват: Не ми е важно какво казваш. Нямам време да се занимавам с теб.

Как е по-добре да се каже: Лидерите дават пример на екипа си чрез собствените си действия. Демонстрирането на небрежно отношение към непрочетени писма, т.е. към послания от колегите, декларира пренебрежение – това казва на екипа, че всеки може да се държи пренебрежително към казаното от колеги, шеф, клиенти. Ако сте пропуснали да прочетете писмо от човек от екипа си, уместно е просто да се извините и да поемете вината: „Наистина съжалявам, че пропуснах този имейл. Беше тежка седмица, но това не е оправдание. Веднага ще го прочета”.

Най-важно е… всичко

Какво казвате: Това трябва да ви е приоритет… (за пореден път).

Какво чуват: Още една безполезна задача, за която трябва да се направим, че много ни интересува.

Как е по-добре да се каже: Ключов елемент от работата на лидерите е да помагат на членовете на екипа да определят приоритетите в задачите, а те може да са в конфликт. Възможно е да е нужна честа промяна на приоритетите. Ако настояваме, че всяка задача е основен приоритет, тогава нищо не е приоритетно. Когато задавате нова задача, попитайте човека от екипа си какви задачи има – а след това му помогнете да подреди списъка си с най-важни неща и да прецените добре къде точно се вписва новата задача в този списък. Ако нещо трябва да падне надолу в списъка на задачите по важност, помогнете на колегите да преценят добре кое колко може да изчака.

Ако сте внимателни, ясни, кратки и преценявате добре как ще бъдат интерпретирани вашите думи, вие като лидер ще можете да използвате езика като мощен инструмент за мотивиране на екипа си и за постигане на добри резултати. Това не струва пари, но изисква няколко секунди обмисляне на изказа. А добрият изказ може да доведе до чудесни резултати и да увеличи ефективността ви като лидер.

Коментари по темата: „5 неща, които лидерите никога не трябва да казват на екипите си”

добавете коментар...

  1. Служител

    Защото такава оценка на служителите си може да даде само шеф с ясно изразен Дънинг-Крюгер синдром

  2. Димитър Иванов

    Ако това е най-честото мислене на служителите, тогава яко всички са го загазили. Но, добре, да речем, че всичко това тук е напълно вярно. Ако един шеф каже, така то неговите служители мислят по написания начин!
    Аз се питам тогава, защо един шеф трябва да е толкова деликатен и обран, толкова прецизен и креативен, когато отсреща служителите са толкова негативно настроени, кога те все мислят, че са прави, че правата им се нарушават, че ги юркат да работят, че не им е важно какво ти казваш (цитат от статията), а какво те мислят!?

Коментар