Машините не могат да симулират емпатия – тя е човешка суперсила

„Най-критично важната човешка характеристика не може да бъде симулирана или фалшифицирана – това е емпатията”, казва Риона МакНамара, експерт в писането на техническа документация
(снимка: личен архив)

Машините няма да вземат работата на авторите на техническа комуникация. Те могат обаче да бъдат ценен помощник, който да поеме задачи като проверка на правописа и линковете, добавяне на свързано съдържание, съблюдаване на вътрешни политики и др., заяви Риона МакНамара, експерт с над 25-годишен опит  в писането на техническа документация, на конференцията „Evolution of TC 2021”.

Традиционният подход към техническата документация еволюира, в резултат на променящите се очаквания на клиентите, все по-разпространената употреба на технологии с отворен код, както и усъвършенстването на изкуствения интелект и машинното обучение, довели до Siri и Alexa. Благодарение на машините, техническите комуникатори ще могат да се фокусират изцяло върху най-ценното в тяхната работа – изграждане на връзка с потребителите, подчерта експертът.

„Най-критично важната човешка характеристика не може да бъде симулирана или фалшифицирана. Това е емпатията. Хората се отличават най-много чрез способността си да чувстват емпатия. Емпатията е нашата суперсила. Машините не могат да я създадат. Поне все още не. Не очаквам скоро да имат такава способност, ако въобще някога се случи”, изтъкна Риона.

Според нея, ангажимент на експертите по съдържанието е непрекъснато да проверяват дали указанията за работа съответстват на промените в очакванията, спрямо културните тенденции.

„Можем да постигнем това като използваме нашата суперсила. Оставяме на машините да извършват рутинната работа и използваме нашите човечност и емпатия, за да създаваме връзки с потребителите. Да разбираме техните нужди, включително емоционални, и как взаимодействат с нашите продукти. Изграждаме връзки с продуктовите екипи, за да създадем нови начини за съвместна работа и опит, които отговарят на тези нужди”, каза Риона.

Може би машините могат да научат потребителите как да използват продукт, но „ние можем да ги научим защо”, заключи експертът с 15 години опит на различни позиции в Google.

Конференцията „Evolution of TC 2021” се проведе за пръв път в дигитален формат между 9 и 11 юни, благодарение на което в събитието се включиха още повече участници, извън границите на Югоизточна Европа. Друга новост беше и тридневният формат на конференцията, вместо традиционния до този момент двудневен такъв.

Коментар