TechNews.bg
Водещи новиниКорпоративниНовиниСофтуер

Съдят тракторна фирма за „софтуерно заключване”

Правото на ремонт е спорeн казус не само в ИТ индустрията, но и при тракторите
(снимка: CC0 Public Domain)

Групов съдебен иск, заведен в Чикаго, обвини John Deere, че упражнява монопол върху правото на ремонт. В делото се твърди, че фирмата използва софтуерно „заключване” и ограничава достъпа до документация и инструменти за ремонт, което затруднява фермерите да поправят собственото си селскостопанско оборудване.

John Deere е един от най-големите производители на трактори и селскостопанска техника в света, отбелязва Vice. Фирмата активно разработва и предлага и „смарт” земеделска техника: автономни трактори, „умни” земеделски дронове и др.


„Земеделските производители традиционно винаги са имали възможност да ремонтират и поддържат собствените си трактори, ако е необходимо, или да откарат своите машини при независим механик”, се казва в съдебния иск. „В по-новите поколения селскостопанско оборудване на Deere умишлено се монополизира пазарът на услуги по ремонт и поддръжка на селскостопанската техника”, което на практика прави самостоятелния ремонт невъзможен.

Искът твърди още, че John Deere нарушава антитръстовите правила. Освен това производителят незаконно „обвързвал” фермерите с упълномощени от него сервизни центрове.

[related-posts]

John Deere все повече използва софтуерни инструменти за „заключване” на определени функции, които могат да са свързани и с ремонтирането. Това пречи на фермерите и независимите механици да поправят тракторите – без специализиран софтуер или инструменти от същия производител.

Сега, ако фермер иска да поправи собствения си трактор John Deere, той най-вероятно трябва да го „хакне”, за да заобиколи софтуерните блокажи на компанията. Ситуацията е толкова обострена, че създаде бум на вторичния пазар. Използваните трактори се продават за стотици хиляди долари, защото са по-лесни за ремонт от съвременните машини.


Съдебният процес е поредната стъпка в многоетапния процес на изясняване на правата и задълженията относно правото на ремонт, който вече засегна и някои ИТ производители като Apple. Когато производителите затрудняват хората да поправят вещите си, това неизменно води до недоволство и съпротива.

И ако за някои ИТ потребители неудобството е свързано по-скоро с невъзможността за обновяване и подобряване на хардуера, то при земеделските производители обичайно става дума за невъзможност за работа, която, поради естеството на земеделието, обичайно не търпи нито ден отлагане.

още от категорията

Правото на ремонт: нужен е единен подход

TechNews.bg

Хибридният начин на работа повиши критериите за видеоконференции

Мария Малцева

Ще може ли електро-мрежата да поеме електрическите коли?

TechNews.bg

Кадровата „зима“ в ИТ бранша насочи вниманието към преквалификациите

TechNews.bg

От пентестинг до управляема сигурност: A1 с ICT решения и за малки, и за големи

Мария Малцева

N-able MDR: Управлявано откриване и реагиране на крайни точки

TechNews.bg

2 коментара

Т 18/01/2022 at 10:04

Ами да вземат да съдят и Монсанто за монопола върху посевите и пестицидите.

Отговор
Той 17/01/2022 at 12:59

Трябва големите компаний да обърнат внимание на хората , стига с тази алчност и това печалбарство!

Отговор

Leave a Reply to Той