Последните седмици ни направиха свидетели на поредица от големи сделки, най-вече в сферата на дигиталните игри. Подобни поредици от многомилиардни сливания са се случвали и преди, но за първи път фокусът не е върху хардуер или бизнес-софтуер, а върху интелектуални продукти и то с акцент върху виртуалните пространства.
Току-що Sony обяви намерението си да придобие Bungie, създателя на Destiny и Halo, за 3,6 млрд. долара. Преди това Take-Two Interactive даде старт на поредицата със сделката за купуване на Zynga за 12,7 млрд. долара. Малко след нея Microsoft значително „вдигна летвата”, като реши да плати 68,7 млрд. долара за Activision Blizzard. Общата стойност на трите сделки възлиза на внушителните 85 милиарда долара.
Мега-сделките – черeшката на тортата
„Само тези три сделки надхвърлят стойността на сделките за сливания и придобивания за цялата 2021 г.”, коментира Даниел Ахмад, старши анализатор в компанията за пазарни изследвания Niko Partners.
Шефът на PlayStation Джим Райън казва, че сделката за Bungie не е отговор на големите придобивания, на които станахме свидетели в началото на 2022 година. Но въпреки това е трудно да се приеме, че новият ход на Sony е нещо различно от опит на японската компания да заеме своята солидна позиция насред цялата консолидационна вълна в гейминг-индустрията. Все пак през 2021 Sony придоби няколко фирми, свързани с игровия бранш, като Nixxes Software, Housemarque, Firesprite Studios, Bluepoint Games, както и студиото Valkyrie Entertainment.
За Microsoft последната голяма сделка също не е единственото попълнение в гейминг бизнеса. Тя купи ZeniMax Media/Bethesda Softworks през 2021 г., преди това Double Fine Productions през 2019 г., а по-рано още няколко студиа.
Сделките от последните седмици са само черешката на тортата, но и други големи корпорации разтвориха портфейлите си за придобиване на гейминг-компании. Meta, компанията-майка на Facebook, изкупи цял „букет” от VR студиа. EA похарчи милиарди за придобиване на Codemasters, Glu Mobile и Playdemic.
А какво да кажем за китайския гигант Tencent? Там също се случват интересни сделки, на които като че ли не обръщаме достатъчно внимание: компанията вече е собственик на Riot Games, има 40 процента дял в Epic Games, купи студио Supercell от SoftBank през 2016.
Коя ли ще е следващата?
Вълната от придобивания, особено сделките за Activision Blizzard и Bungie, карат пазарните наблюдатели да гадаят коя ще е следващата голяма сделка в гейминг-индустрията. Може ли Sony да купи Square Enix, за да направи Final Fantasy ексклузивна серия за PlayStation? Ами ако Microsoft купи Ubisoft, за да си подсигури Assassin’s Creed за Xbox Game Pass? Ще купи ли Nintendo Sega Sammy?
Тези въпроси биха звучали абсурдно само допреди месец-два, но сега изглеждат съвсем реалистични. И залозите са високи.
Sony също сигнализира, че може да има още придобивания. „Трябва да очакваме и още”, казва Райън пред Gamesindustry.biz. „Ние в никакъв случай не сме приключили. С PlayStation ни предстои дълъг път”.
Паралелно с това е видимо, че игровият сегмент привлича капиталите и на други браншове освен ИТ индустрията. Факт е, че току-що New York Times закупи популярната игра на думи Wordle, която от няколко месеца е хит сред англоезичните потребители. Times не крие, че залага на игрите, за да осигури вълнуващи „преживявания” наред с информационния поток, който предоставя на абонаментен принцип.
Даниел Ахмад от Niko Partners очаква, че ще станем свидетели на още консолидация в игровия сектор през тази година. „По-специално технологичните и медийните компании гледат към компаниите издатели и разработчици на игри, за да се сдобият с ценни интелектуални права, таланти и съдържание”, добавя Ахмад.
Свръх-горещ бизнес
Игровата индустрия нарасна много през последното десетилетие. Големите сделки, на които ставаме свидетели, са бизнес за много милиарди долари, но по-показателното е, че обемът им значително изпреварва други бизнес-ниши в ИТ сферата.
Newzoo изчислява, че индустрията за видеоигри е привлякла приходи от над 180 милиарда долара през 2021 г. За сравнение, Асоциацията на филмовата индустрия смята, че „комбинираният глобален пазар на филмови и домашни/мобилни развлечения” е около 80 милиарда долара през 2020 г.
Какво вещае това
„Започваме да ставаме мултиплатформени, видяхте това”, каза изпълнителният директор на Sony Interactive Entertainment Джим Райън във връзка с покупката на Bungie.
След сделката на Microsoft за придобиване на Activision Blizzard анализаторите разпознаха амбицията на компанията за развитие в бизнеса с мултиплатформените, виртуални светове и в крайна сметка това, което е вече прието да се нарича метапространство.
„Тук не става въпрос за привличане на нещата в света на PlayStation. Става дума за изграждане на огромни и прекрасни нови светове”, признава шефът от Sony Interactive Entertainment. „Не става дума за това как всичко трябва да работи на едно устройство или една платформа”, каза и главният изпълнителен директор на Microsoft за игрите Фил Спенсър пред Washington Post след съобщението на Activision Blizzard.
Накратко, става дума за „надпревара във въоръжаването” за изграждане на бъдещите метапространства, за които вече няма спор – те ще бъдат следващата „голяма работа” в ИТ индустрията.