Големи надежди за дигиталното образование

Пандемията ускори възприемането на дигиталните инструменти за обучение
(снимка: CC0 Public Domain)

След като преживяха своя разцвет по време на пандемията, дигиталните образователни системи ще продължат да са бързо развиващ се пазар и занапред. Преподаватели от всички сфери и нива разпознават ползите от цифровите инструменти за обучение. Тепърва ще наблюдаваме еволюцията и синхронизирането на технологии като VR и AR, роботи, QR кодове и чатботове в сферата на образованието.

Пазарът на дигитални образователни системи ще достигне стойност от 46,7 милиарда долара през 2026 година, според новата прогноза на Markets and Markets. И през 2021 година обемът на този пазар не беше малък: 11,5 милиарда долара.

Микрообразование в корпоративната среда

В корпоративния свят водеща роля ще има нарастващата нужда от т.нар. микрообучение. Чрез микрообучението доставчиците на онлайн образователни услуги могат да проектират курсове, които да не изискват отделяне на голямо количество специално време за учебния процес. Вместо това учащите се образоват чрез кратки уроци през свободното си време или почивките.

Микрообучението се сочи като един от най-добрите методи за образование за организации, които искат да обучат служителите си, без това да отнема много време и да засяга продуктивността. Корпоративните служители, които искат да подобрят уменията си, без да спират да работят, могат да използват този метод за управление на работата и обучението едновременно.

Академичното образование

„Covid ни принуди да ускорим възприемането на дигиталните инструменти за обучение, които обмисляхме дълго време”, казва д-р Амджад, професор в Университета на Йордания. „Те напълно промениха начина, по който преподаваме. Можем да достигнем до студентите по-ефективно и по-сполучливо, а те намират за по-лесно да общуват с нас. Тези технологии вече са част от университетското изживяване и електронното обучение ще продължи да се развива. Това е вълнуващо време за студентите и преподавателите”.

Прогнозата на специалистите е, че няколко технологии ще се наложат като средства за дигитално образование и постепенно ще се интегрират все по-добре. Ето кои са те:

Виртуална реалност

Очаква се инвестициите в технологиите за виртуална реалност (VR) да нараснат със 700 милиона долара през следващите пет години. Голяма част от тези пари ще се насочат към игрите, въпреки че все по-голям брой VR компании се фокусират върху създаването на образователни инструменти и софтуер.

Можем да очакваме все повече приложения, които помагат на потребителите да изследват дадени сфери от обкръжаващата ни среда и да се образоват. Така например, VR технологиите имат огромен потенциал в сферата на физиката и астрономията, биологията и природните науки и др.

Подобрена реалност

AR допълва естествената среда с цифрова визуализация и звук, добавяйки дигитални „слоеве” информация към реалността. Инструментите за обучение с елементи на AR означават студентите по медицина да изучават анатомията и да разпознават различни медицински състояния, без да досаждат на реални пациенти и без нужда от традиционните трупове.

Разширена реалност

Подобно на VR и AR, разширената реалност (Extended Reality – ER) създава виртуални модели на места от реалния свят. Това означава, че учителите биха могли да заведат своите класове на виртуална обиколка – например на Лувъра или на поход през арктическата тундра.

ER може да помогне на учениците да разберат какво е било да живееш по време на предишни епохи и по време на значими исторически събития. Могат да се пресъздадат военни конфликти, битки, сражения, бомбардировки.

Учители-роботи

Макар че точно тази идея среща голямо брожение сред учители и родители, роботите-учители биха могли да са полезни. Приложението им е доста специфично, но в различен контекст може да е много полезно. Например, хуманоиден робот в класа може да разказва истории на учениците, да чете диктовки, да задава логически задачи.

Въоръжени с елементи на изкуствен разум и машинно самообучение, не-хуманоидните роботи биха могли да отърват учителите от досадни и повторяеми задачи като проверка на присъствието, копия на документи за учениците, превод, проверка на тестове и административни задачи. Тогава учителите ще имат повече време и енергия, за да се съсредоточат върху човешката страна на образованието.

Чатбот

Чатбот в образованието? Защо не. Чатботовете са ефективен инструмент за съобщаване на важна информация на студенти, кандидатстуденти, изпитвани. С чатботовете времето за отговор на заявки може да бъде съкратено драстично, от дни до броени секунди.

QR кодове

QR кодовете също ще навлязат в сферата на образованието. Те могат да служат за анонсиране на важни събития – срещи, лекции, сказки, всякакви събития от календара на едно учебно заведение. Със своята способност да носят голям обем информация в един малък знак QR кодовете биха могли да са полезен инструмент в училищните и университетските библиотеки и заведения за хранене.

Всичко това не бива да означава, че преподавателите ще станат излишни или маловажни, макар че някои представители на учителските професии имат подобни опасения. Онлайн обучението в повечето случаи се реализира с помощта на ръководство от инструктор, преподавател, лектор – и това ще остане така и занапред, смятат пазарните наблюдатели.

Работни срещи, семинари, експериментални лаборатории, бързи курсове и всякаква друга форма на обучителна дейност ще имат нужда да се водят от инструктор на живо. Това е най-ефективносто средство за предоставяне на информация. Дава възможност за обратна връзка в реално време, за въпроси и отговори, за гъвкаво представяне според нуждите на учащите в реална обстановка.

Коментар