Луда търговия с недвижими имоти в метавселената

Над $500 млн. са инвестирани във виртуални недвижими имоти през 2021 г
(снимка: Somnium Space)

Да притежаваш земя във видео-игра, подобно на концепцията за метапространството, не е нова идея. През годините, наред с други вторични пазари за стоки във виртуалните видеоигри, представата за виртуални икономики започна да придобива все по-конкретна форма.

През 2010 г. играч на онлайн играта Entropia Universe продаде виртуален нощен клуб на астероид – виртуално заведение на име „Club Neverdie”, за приблизително 635 000 долара. Това беше ясен знак какво предстои, отбелязва Protocol. Днес търговията с виртуални недвижими имоти процъфтява.

С възхода на криптовалутите и NFT, както и последните усилия за лансиране на идеята за метапространство, концепцията за инвестиране във виртуална земя все повече прилича на новата „златна треска”. Somnium е една от многобройните метапространствени платформи, които напоследък се появяват в заглавията заради умопомрачителните суми пари, които се изливат там. Други включват The Sandbox, Decentraland и Cryptovoxels. Тези формират „голяма четворка” на пазара на недвижими имоти в метапространството.

Всички те се стремят да дооформят „децентрализираното бъдеще на интернет”. Стремят се да купят правилната виртуална земя в правилното време за правилната цена. Както и още десетки компании. Над 500 милиона долара са инвестирани във виртуални недвижими имоти в метапространството само през 2021 г., твърди CNBC. Цените са се повишили с цели 500% през последните месеци.

Компании като Republic Realm и Tokens.com харчат милиони за „оскъдни” парцели виртуална земя. Тези фирми, подобно на разработчиците в реалния свят, имат амбиции да изграждат луксозни виртуални апартаменти за технологични разбирачи и свръхбогаташи. Инвестират в търговски пространства, за които се предполага, че по-нататък ще станат привлекателни за големите марки, за изграждане на „търговски центрове” и „места за забавление”. И всичко това в рамките на конкуриращи се метапространствени платформи, които са на години от масовото възприемане.

И това не е всичко. Подобни „разработчици” привличат парите на инвеститори. Наскоро Republic Realm получи финансиране в размер на 60 милиона долара в инвестиционен кръг, воден от Andreessen Horowitz. Точно след това фирмата създаде поделение за виртуални недвижими имоти.

Покупките на имоти приличат на придобиването на терен „на зелено” в зони, подобни на лъскавите и „елитни” квартали на бляскавите мегаполиси. Фирмите се надпреварват да гадаят кои ще са бъдещите най-бляскави бизнес-квартали, които ще станат най-желаните виртуални недвижими имоти в обозримо бъдеще.

Други новостартиращи компании като SuperWorld и Upland прилагат подход с разширена реалност. Те продават адреси и забележителности в реалния свят като виртуални парцели, които могат да бъдат нагиздени с реклами, изкуство или каквото и да е друго, което може да видите през екрана на телефона или бъдещите AR очила.

„Тези виртуални локации могат да служат като места за събития или много реалистични виртуални изживявания при пазаруване на дигитални или реални стоки”, пише анализаторът на Newzoo Михай Викол в доклад за тенденциите при блокчейн игрите. „Едно място в метавселената има потенциала да достигне до по-голям брой клиенти от повечето физически местоположения”.

Нещата изглеждат сериозни. Фирма на име Metaverse Group похарчи повече от 2,4 милиона долара за един виртуален терен със 116 парцела в Decentraland миналия ноември. Планира да го превърне в част от своя дигитален моден бизнес. Republic Realm плати почти два пъти по-голяма сума за земя в The Sandbox и вече е открила търговски район в Decentraland, наречен Метаджуку – заигравка с емблематичния моден квартал Шибуя в Токио. Освен това управлява затворен комплекс от 100 частни виртуални вили, разположени на виртуалните острови в The Sandbox. Всяка вила струва десетки хиляди реални пари.

Има и фирми, които, макар да са близо до иновациите в технологичния свят, се въздържат да се хвърлят в търговията с новите видове недвижими имоти. Подобно на всеки друг новоразгръщащ се пазар може да се очаква, че ще има такива, които са надушили вярната посока и ще натрупат колосални печалби, и такива, които няма да успеят да яхнат вълната и ще фалират.

Това, което предстои да видим, са най-разнообразни бизнес-модели, които тепърва ще се нароят. Така например, Somnium не изисква от потребителите каквото и да било първоначално вложение. Влизането не коства никакви пари – всеки може да се включи, да иде на виртуално събитие, да посети музей или атракцион. Когато обаче някой иска да построи сграда, например, вече трябва да плати известна такса. Тя се плаща в собствена виртуална валута на платформата – Somnium кубове. Кубовете съществуват и извън платформата като крипто-токени на база Ethereum.

Други платформи навярно ще приложат различни форми. Възможно е да има и спекулативни пазарни тактики дори. Но всичко това води към един въпрос: за кого е цялата работа?! Колко ценен ще е виртуален магазин за обувки на Adidas в метаджуку, ако има шепа участници и в Decentraland те не влизат за пазаруване, а просто искат да проверят, да речем, стойността на своята NFT вила, за да могат да я продадат с печалба?

Повечето навярно гледат на сегашния си бизнес като на инвестиция, която ще се възвръща в по-дългосрочен план. Например, Republic Realm изглежда сякаш изобщо не се интересува от този проблем. „Има и много хора, които смятат, че биткойнът е измама”, казва главният изпълнителен директор Джанин Йорио пред Motherboard. „Междувременно крипто-инвеститорите се возят в Lamborghini и живеят нашироко”.

Тя добавя, че метавселената неизбежно ще се развие и че сега въпросът е да направиш всичко, за да притежаваш „правилните” имоти, когато в крайна сметка метапространството се оформи. „Не знаем точно кога ще се случи. Не знаем точно кои ще бъдат победителите”, казва Йорио. „Но фактът, че това е следващата еволюция на интернет, е 100% гарантиран”.

Коментари по темата: „Луда търговия с недвижими имоти в метавселената”

добавете коментар...

  1. О!Ужас

    Съгласен съм и с двата поста !

  2. Марто

    Абсолютно!

  3. Българин

    Светът е полудял …

Коментар