Новата хитова професия: модератор на видео-съдържание

Конкуренцията между Facebook и TikTok се нажежава и в борбата за модератори
(снимка: CC0 Public Domain)

TikTok, уеб-приложението за кратки видеоклипове, търси да наеме стотици модерaтори на съдържание, за да се справи с потенциално вредни и опасни видеоклипове. Фирмата е пуснала обяви за набиране на хора от много страни в Европа. Пазарни наблюдатели обаче смятат, че с това TikTok иска да „дръпне” част от хората, работещи в други онлайн платформи за съдържание. Много от кандидатите се привличат от аутсорсинг компании, които обслужват конкуренти на TikTok в социалните медии – такива като Facebook.

Кражба на кадри

Приложението за споделяне на кратко видео, собственост на китайската ByteDance, бързо разширява своя „център за доверие и безопасност” в Дъблин, наемайки модератори в Лондон, натоварени да преглеждат материали, публикувани от европейски потребители. Най-малко 190 души от тези, които се присъединяват към фирмата от януари 2021 г., преди това са работили в договорни компании като Accenture, Covalen и Cpl, според анализ на Financial Times, базиран на обявите в LinkedIn.

Meta – компанията-майка на Facebook и Instagram, както и YouTube и Twitter разчитат в голяма степен на подобни договорни партньори, за да наблюдават и премахват съдържание, което не е редно да се разпространява според собствените регламенти и правила на фирмата. TikTok заяви, че е наела няколкостотин модератори в Обединеното кралство и Ирландия от януари миналата година, присъединявайки ги към хилядите, които вече работят в подобни центрове в САЩ и Сингапур.

Този месец главният изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг заяви, че забавянето на растежа на Facebook, в частност по-малкият брой нови потребители сред младото население, се дължи на TikTok и на „бягството” на хората към тази платформа. Това е голям комплимент, но с огромния растеж идва и проблемът със справянето с недопустимо съдържание. Този проблем вече постави водещите социални мрежи в светлините на прожекторите на политици и регулатори по целия свят.

По-добри условия

„Нашите инвестиции в дейностите ни по опазване на доверието и безопасността са отражение на фокуса ни върху поддържането на TikTok като място за творчество и забавление”, казва Кормак Кийнън, глобален ръководител на центъра за доверие и безопасност в TikTok.

Стратегията на TikTok е да предлага на модераторите позиции с по-добри заплати и обезщетения, за да привлече опитен персонал от ограничения набор от таланти, от който черпят Facebook, Instagram, YouTube и Snap. Набираните кадри често говорят по няколко езика и имат опит в модериране на съдържание, според запознати с наемането експерти. Компанията заяви още, че езиците са „ключов фактор за бъдещите кандидати”.

„Избрах TikTok, защото заплатата е по-добра, околната среда е по-добра и компанията цени всеки член”, казва пред FT служител на TikTok, който се е присъединил към компанията миналата година. Друг модератор на съдържание, преминал от YouTube към TikTok, казва, че нивата на смущаващо съдържание в работата са сходни, но че психологическата подкрепа в TikTok е много по-добра.

Същото гадно съдържание

По-добрата заплата и по-голямата подкрепа не променят факта, че модераторите са принудени да се занимават със съдържание, което може да действа смазващо на психиката им.

Канди Фрейзър, бивш модератор на съдържание от Калифорния, съди TikTok. Тя твърди, че компанията не е успяла да защити психичното ѝ здраве, след като жената е била принудена да гледа „екстремни и насилствени видеоклипове”. Компанията заяви, че не коментира текущи съдебни спорове, но продължава да разширява набора си от уелнес-услуги в подкрепа на модераторите.

Неотдавна Facebook се съгласи да плати 52 милиона долара на група от хиляди модератори в САЩ, които твърдят, че са останали травмирани, след като са гледали смущаващо съдържание в платформата. Компанията-майка Meta каза, че предлага обучение за психическа устойчивост и справяне с обезпокоителното съдържание. Тези курсове са налични и за вътрешните, и за външните (аутсорсинг) модератори на съдържание.

Има и зони за оттегляне, където модераторите могат да приберат, ако почувстват нужда. Наред с това фирмата е внедрила технология, която да гарантира, че модераторите не са принудени да гледат тежко графично съдържание за дълги периоди от време.

Нажежаваща се конкуренция

С нарастването на броя на потребителите конкуренцията между Facebook и TikTok се нажежава. Миналия месец Facebook разкри, че месечните активни потребители на услугите на компанията са спаднали за първи път и сега наброяват 1,9 милиарда. TikTok пък има повече от 1 милиард активни потребители месечно.

Коментар