Лекуват последици от инсулт с видеоигри

Видеогрите се оказват успешно средство за рехабилитация след инсулт
(снимка: Biodex)

Скорошно проучване установи, че специфичен вид терапия с видеоигри е толкова ефективен, колкото и традиционните методи за рехабилитация, при пациенти, възстановяващи се от инсулт. Изследването сочи още, че новата терапия намалява с 80% необходимостта от срещи на живо с рехабилитатор.

Рехабилитацията след инсулт често включва комбинация от поведенчески и двигателни интервенции, изискващи значителен личен контакт с ерготерапевти. Най-времеемката част от работата с терапевт често включва дейност, известна като терапия с движение с ограничения. Това включва интензивна работа с физиотерапевт за подобряване на функцията на горните крайници.

„Като професионален терапевт съм виждал пациенти от селските райони да пътуват часове наред, за да дойдат в клиниката, и това се случва три до четири дни в седмицата. А самата рехабилитация е много интензивна, отнема три до четири часа  сесия. Терапевтът трябва да бъде налице през цялото време”, обясни Рейчъл Профит, учен, работещ върху новото изследване.

Използването на видеоигри като форма на физическа терапия не е нова идея, но това изследване има за цел да сравни ефикасността на терапията чрез видеоигри с терапията с „лице в лице”. Повече от сто пациенти са участвали в изпитанието. Всеки се е включил след повече от шест месеца след прекаран инсулт и е страдал от хронични леки до умерени ограничения на горните крайници.

Изследователите са използвали видеоигра, наречена Recovery Rapids, разработена преди няколко години, за да се насочи директно към същото движение на горния крайник, на което се фокусират и физиотерапевтите при терапията с ограничаване.

„Пациентът бива виртуално поставен в каяк и докато се спуска надолу по реката, извършва движения с ръце, симулирайки гребане, загребване на боклука, люлеене от страна на страна, а също и посягане над главата, за да разчистят паяжини и лиани, което прави упражненията забавни”, казва Профит.

„С напредването на пациентите предизвикателствата стават все по-трудни. Ние провеждаме проверки на участниците, за да коригираме целите им, да предоставим обратна връзка и да обсъдим ежедневните дейности”, допълва той.

В крайна сметка резултатите от проучването показват, че с протокола с видеоигри те постигат успех, сходен с този, който постигат при работата с рехабилитатор. Не само, че новата терапевтична програма, базирана на видеоигри, елиминира необходимостта пациентите да пътуват, за да посещават терапевт няколко пъти седмично, но и останалите интервенции на поведенческата терапия могат ефективно да се провеждат дистанционно.

Според изследователите, подобни успешни терапевтични резултати означават, че пациентите могат да използват само една пета от времето на специалистите, необходимо за интензивната терапия. Профит казва, че това спестява време, пари, улеснява пациентите да завършат терапията и позволява на терапевтите да работят с по-голям брой пациенти.

Коментар