Швейцарци разработват подземна система за автономни товарни превози

Подземни автономни карго-капсули, движещи се по индукционни трасета, ще намалят натоварването по пътищата в Швейцария (графика: Cargo Sous Terrain)

Макар че е по-малко известен от Hyperloop-TT Hyperport, швейцарският проект Cargo Sous Terrain изглежда има значително по-големи шансове за реализация. Първата серия от подземни тунели с 10 спирки и 70 километра трасета по план трябва да започне да вози товари през 2031 г.

Идеята е да се разработи напълно автономна транспортна система с нулеви емисии за малки товарни пратки, което може да намали напрежението в наземната пътна система. Докато проектът Hyperloop-TT има за цел да изстрелва цели корабни контейнери със свръхзвукова скорост от 1220 км/ч във вакуумни тръби с ултраниско съпротивление, Cargo Sous Terrain (CST) разчита на далеч по-скромен и лесно постижим подход.

Всеки тунел ще има диаметър около 6 метра и равен под, разделен на три ленти. По тези ленти взводове от малки товарни капсули ще се движат със скорост около 30 км/ч. Тези капсули ще бъдат достатъчно големи, за да поберат палет или два, и ще имат хладилни камери за пресни продукти и други чувствителни стоки. Те ще се задвижват сами с електрически двигатели и ще получават енергия чрез индукционни релси.

Капсулите ще бъдат товарени в надземни логистични центрове. След това ще се спускат надолу до секциите за включване или излизане в/от тунелната система с помощта на асансьори. Външните ленти на тунелите ще са еднопосочни. Вътрешните ленти могат да бъдат динамично конфигурирани, за да предотвратят задръствания, ако голям брой капсули чакат един асансьор.

CST изчислява, че първият етап на проекта ще коства около три милиарда швейцарски франка. Тази отсечка ще свързва Цюрих и Харкинген/Нидербип. Швейцария няма да използва „никакви субсидии за изграждане на инфраструктурата и експлоатацията на тунела“.

Всъщност изглежда, че проектът ще бъде изцяло частно финансиран: федералният съвет на Швейцария е изключил възможността за съфинансиране на CST с публични средства, но правителството въведе ново законодателство, за да проправи пътя за осъществяване на проекта и в резултат на това вече има около 100 милиона щатски долара предварително привлечени частни инвестиционни пари за начинанието.

CST има разрешение за проектиране и сега се проучват местата за първите 10 центъра от подземната мрежа. С приоритет са места, които ще облекчат най-тежкия трафик от наземните пътища. Ако всичко върви по план, мрежата от тунели ще се разпростре на около 500 км в цялата страна, от Женева до Санкт Гален, с къси вторични линии, достигащи до Базел, Люцерн и Тун.

Освен намаляване на наземния трафик, CST е проектиран да окаже минимално въздействие върху ежедневния живот на гражданите. Той ще бъде повече или по-малко невидим за окото, почти безшумен и изцяло работещ с възобновяема енергия. Компанията, която ще го изгражда, засега е обвита в мистерия и изглежда няма планове за пътнически услуги.

Коментар