Служителите-бумеранги са най-добрите работници

Работодателите имат интерес да приемат в редиците си служителите, които са напуснали, работили другаде и се завръщат (снимка: CC0 Public Domain)

След бума на пандемията и дистанционната работа дойде ерата на хибридната работа. Последваха „голямото напускане“ и „тихото напускане“, а после и „тихото уволнение“. Но икономическият хлад роди още една тенденция: служителите-бумеранги.

Много ИТ компании активно търсят кадри – под дърво и камък. В тази ситуация служителите-бумеранги са особено интересно явление. Става дума за хора, които по една или друга причина са напуснали работодателя си, поработили са другаде за известно време и след това се завръщат отново при предишния си работодател.



Анализ на глобалната платформа за човешки ресурси Visier разкри, че около една трета от новонаетите служители в днешно време са „бумеранги“. Изводите се основават на данни, съдържащи досиета на 15 милиона работещи от повече от 15 000 компании в световен мащаб.

Въпреки че по-рано имаше известна стигма около концепцията за връщане на работно място, което човек вече е напуснал, днес експертите по набиране на персонал казват, че появата на служител-бумеранг определено не е причина за смущение. Напротив. В много случаи има големи предимства както за работника, така и за работодателя.

Времевата рамка за завръщане на даден служител на място, от което си е тръгнал по една или друга причина, е около 13 месеца, според Visier. Обичайно след завръщането си тези работници получават заплата, която е с около 25% по-голяма в сравнение с предишното възнаграждение в същата организация.

„Най-добрите служители“

В глобален мащаб, във всички индустрии, мнозина от служителите-бумеранги са се озовали на друго поприще заради пандемията, защото са работили в област, която пряко е пострадала от затварянето на бизнесите. Други пък са в търсене на по-добри работни места сега, когато икономиката отново набира скорост. Това с особена сила се отнася до ИТ сектора. Търсенето на ИТ таланти е горещо, дефицитът е голям, фирмите се надпреварват да предложат по-добри условия, следователно и мнозина работещи са изкушени да потърсят ново предизвикателство.

В немалко случаи тези хора са взели решението да напуснат изцяло по своя воля. Според Аран Стюарт, съосновател на платформата за набор на персонал Job.com, това е отлична възможност за всички онези, които имат усещането, че са достигнали „тавана“ на възможностите за кариерно развитие в компанията, в която работят. Те напускат, отиват и изследват пазара. Работят на други места. Трупат нов опит.

„Ако сте напуснали компанията с добро, винаги има възможност да се върнете при предишен работодател и да се съберете отново с колегите, след като сте били известно време на пазара на труда“, обобщава Стюарт.

Но по време на това професионално „странстване“ из други работни позиции човекът може да натрупа нов опит. Той може да придобие нови умения. По този начин той се оказва обогатен, усъвършенстван. Така при евентуалното си завръщане на предходното работно място той допринася за организацията. От тази гледна точка завръщащите се работници може да са изключително ценни – и работодателите имат основания да желаят да си ги „приберат“ обратно.

Самите служители-бумеранги може да имат променено усещане за компанията. Те осъзнават колко стойностен е предишният им работодател, казва Стюарт. „Това създава дълбоко чувство на лоялност“.

Не бива да се забравя и, че завръщащите се обратно служители много лесно се интегрират в цялостната среда. Те се познават с някои колеги, наясно са с материята на работата, с процесите. „Честно пъти това са най-добрите служители,“ заключават експертите.

„Не затръшвайте вратите“

„Шегуваме се с нашите служители-бумеранги – след прекъсване на кариерата тук – че имам невидима струна и екипът ми продължава да се връща,“ шегува се Виктория Маклийн, главен изпълнителен директор и основател на кариерната консултантска компания City CV. Подобно на колегите си в последно време и тя наблюдава, че е налице голям ръст в тенденцията работещите да се завръщат като бумеранг. Отчасти това се се дължи на високите нива на заетост: предприятията се борят да наемат таланти и следователно търсят да вземат отново качествени бивши служители.

Съществена роля играе така нареченото „Голямо напускане“. То бе родено от пандемията и навярно няма да е грешно да се каже, че с най-голяма сила обхвана ИТ сектора и работещите на компютър. Подобни кадри вече са с променени очаквания относно баланса работа/личен живот. „Видях много примери за хора, които са се оттеглили от работата си по време на „Голямото напускане“, като целта им е била да постигнат по-добър баланс между работа и личен живот. Но те са открили, че не винаги тревата в чуждия двор е по-зелена. Сега те се завръщат при предишните си работодатели, осъзнавайки колко добре са работили там“, каза тя.

Съветът на кариерните специалисти към служителите е никога да не „затръшват вратите зад себе си“, когато напускат дадено работно място. Това остава отворени възможности, които могат да се окажат ценни.



За много служители-бумеранг завръщането към стария им работодател се оказва изключително положително, добавя Маклийн. „Вероятно сте придобили нови умения, може би вече сте още по-квалифицирани, имате и различна гледна точка. В същото време на предходното работно място познавате екипа, системите и взаимоотношенията. Най-вероятно когато се върнете, ще се почувствате сякаш се прибирате у дома.“

Коментари по темата: „Служителите-бумеранги са най-добрите работници”

добавете коментар...

  1. Ах мамини сладки шефчета

    Никой НЕ напуска работата си ей така, за да се връща после. Служителите работни пчелички напускат лощото място, лощите шефчета и отиват на други по-дорби места. Това се розови фантазии и мокри сънища на бизнеса. Човек трябва да е луд за да се върне обратно в старият свинарник да бачка яко, здраво и луд ентусиазъм.

Коментар