ШЛ интернетът вече става „критична инфраструктура“

67% от потребителите днес имат или очакват да имат постоянна IoT свързаност за своите коли, а над 70% – за осветлението и електроуредите в дома си (снимка: CC0 Public Domain)

Променящите се очаквания на потребителите се отразяват на нуждите и икономиката на интернет, като хората по света преосмислят за какво разчитат на Мрежата и се стремят да балансират класическите изисквания за скорост и надеждност с нарастващото внимание към природата и сигурността. Технологиите на IoT вече се приемат като „потребителски стоки“ от масов тип.

Подобни нагласи обхващат все повече потребители по света, особено в ЕМЕА региона. Тенденциите бяха разкрити в тазгодишното проучване на Cisco за широколентовия достъп, проведено от независима консултантска компания на име Censuswide.

Основният извод от проучването е, че 79% от респондентите окачествяват широколентовия достъп като „критична национална инфраструктура“. Навярно това не е чак толкова учудващо във времената на дистанционната и хибридната работа, електронните услуги на държавата и „облака“ за бизнеса. Все пак разбирането за ШЛ интернета като критична услуга увеличава необходимостта технологичната индустрия да отговори на очакванията и да увеличи усилията за по-устойчив и сигурен интернет за в бъдеще.

Интернет и екология

Въглеродният отпечатък на широколентовата свързаност се превръща в основен приоритет за потребителите. 65% от потребителите в Европа, Близкия изток и Южна Африка сега са загрижени за екологичното въздействие на своята широколентова връзка. Младите хора на възраст 18-24 години са най-развълнувани от този въпрос (73%).

Това подкрепя по-цялостна, широка пазарна тенденция, разкрита още в проучване на Nielsen от 2019 г. и проучване на Globescan от 2022 г. – налице е нарастваща загриженост на потребителите относно въздействието върху околната среда от продуктите и услугите, които използват. Съответно налице е и очакването компаниите-доставчици да се активизират и да да работят за смекчаване на отрицателните въздействия върху планетата.

Рискове в условията на размити граници

Масовизирането на хибридна работа и непрекъснато нарастващото размиване между професионалния и личния живот на служителите носи нови рискове в дома, сочи проучването. Въпреки че повечето потребители използват своята широколентова връзка за задачи като банкиране и работа, паролите все още са най-популярният начин (53%) за предпазване, по който участниците в изследването защитават домашните си мрежи и устройства.

Тревожно е, според анализа, че само една четвърт са включили защитната стена на своя домашен маршрутизатор. Това е факт въпреки изводите от предишни изследвания, че 57% от потребителите се притесняват от евентуална атака от страна на киберпрестъпници.

Топ приоритети

Скоростта все още е основният приоритет сред тези, които планират да обновят своята широколентова връзка през следващите 12 месеца. Тя е топ-фактор за 40% от хората. Сигурността вече е на второ място, класирана от 38% от потребителите като основен приоритет при избора на техния широколентов пакет.

Една от последиците от разширяването на цифровия живот на потребителите е бързото нарастване на броя на интернет връзките. Проучването установи, че тъй като броят на IoT устройствата онлайн се увеличава, нараства и търсенето на по-голяма честотна лента и повече процесорна мощност за анализ на всички генерирани данни.

IoT в настояще време

Според проучването няма признаци на забавяне на тази тенденция. Вместо това потребителите приемат преминаването към „по-интелигентен“ дигитален живот. Мнозинството вече имат или очакват да имат постоянна свързаност за своите коли (67%), осветление (74%), електроуреди (71%), енергия (76%) и вода (64%).

Всъщност повече от половината от анкетираните потребители (54%) посочват, че се чувстват добре относно новите начини за свързване на домовете и живота им с интернет. Така е, въпреки че мнозинството (63%) казват, че кризата с разходите за живот е променила начина, по който харчат парите си за цифрови услуги. Малко повече от една пета съобщават, че са преминали към по-евтин широколентов пакет, а 16% са отменили стрийминг-услуги.

Интернет-индустрията под знака на въглеродния отпечатък

„Въглеродният отпечатък на сектора на информационните и комуникационните технологии се оценява на около 2,1 – 3,9% от глобалните емисии на парникови газове и повече от половината от тях идват от мрежи и центрове за данни“, каза Гордън Томсън, вицепрезидент по услугите за EMEA в Cisco. „Това означава, че продуктите и услугите трябва да се проектират с оглед на енергийната ефективност и сигурност, да се възприемат принципите на кръговата икономика при разработването и да се въведе интелигентен и устойчив подход към управлението на цялостния жизнен цикъл“.

Подобни изисквания ще оказват силно влияние върху работата на индустрията, защото интернет днес е не просто приятна услуга, а фактор за икономическия растеж, следователно ако потребителите дават приоритет на устойчивостта и сигурността в широколентовата инфраструктура, това ще е определящо за бъдещото развитие на глобалната свързаност.

Коментари по темата: „ШЛ интернетът вече става „критична инфраструктура“”

добавете коментар...

  1. op

    Вчера пътувах с метрото и всички на висок глас говореха, че търсят да купят интернет без въглероден отпечатък, даже двама се сбиха кой пръв да купи.

    Преди 12 000 години, само за 100 години ледниковият период е престанал да съществува и нивото на океаните се е вдигнало с над 70 метра, та въпроса е – кой тогава е платил таксата за въглероден отпечатък?

    Заради такива като Вас ни товарят с нови и нови такси, защото припявате на всяка глупост.

Коментар