Оневиниха всички пострадали в един от най-големите софтуерни скандали

Очаква се британското правителство да отмени над 900 присъди на служители, неправомерно обвинени и осъдени в софтуерния скандал Horizon (снимка: CC0 Public Domain)

Независим съвет, създаден да съветва британското правителство относно компенсациите за невинните началници на пощенски станции, пострадали в скандала Horizon, излезе с препоръка всички присъди да бъдат отменени. Този най-нов ход може да сложи край на дългогодишната сага. Но случващото се е знаково за цялата ИТ индустрия по цял свят.

Правителството на Острова беше посъветвано да отмени всички присъди на стотиците началници на пощенски клонове, обвинени погрешно в несъществуващи измами след внедряването на софтуера Horizon в Британската пощенска служба. В писмо до Алекс Чалк, държавен секретар по правосъдието, Консултативният съвет за компенсации по Horizon заяви, че разкритията от законовото разследване на скандала показват, че всички присъди са „опасни“.

Съветът е независима група от парламентаристи и академици, сформиран да съветва правителството по въпросите, свързани с изплащането на обезщетения на жертвите в резултат на делото от Върховния съд от 2019 г., което установи, че грешки в ИТ системата Horizon са причина за счетоводните нередности, заради които бяха обвинени и осъдени няколкостотин невинни пощенски служители.

В писмото, изпратено от председателя Кристофър Ходжис, почетен професор по правосъдни системи в Центъра за социално-правни изследвания към Оксфордския университет, съветът подчертава „впечатляващото системно поведение на пощите при интервюта и преследването на съдебните разследвания“, демонстрирано по време публичните изслушвания.

„Поради тези причини вярваме, че единственият жизнеспособен подход е да се отменят всички 900+ присъди, наложени на служители на пощенските клонове в периода на Horizon“, се казва в писмото. „Малка част от тези хора може и да са били наистина виновни за нещо. Вярваме обаче, че си струва да оправдаем няколко виновни (които вече са наказани), за да раздадем справедливост на мнозинството – което иначе не би се случило“.

Разследването разкри, че Пощенската служба е прикрила жизненоважна информация от съдебните дела, свързана с присъдите на пощенските началници – включително доказателства за пропуските в Horizon, които биха могли да причинят счетоводни нередности. В резултат, стотици невинни хора бяха признати за виновни заради грешка в ИТ системата, водеща до несъществуващи „липси“.

Повечето потърпевши са осъдени на глоби и затвор. Мнозина загубиха домовете си заради невъзможността да изплатят ипотеките си. Някои бяха отхвърлени от своите семейства и близки. Има и поне един случай на самоубийство.

Освен самата грешка в ИТ системата обаче присъдите се дължат и на това, че висши служители на Пощата и нейни адвокати са се постарали никой от обвинените да не излезе невинен от този случай. Британският съвет говори за тяхното „решително усилие да спечелят делата или да принудят началниците на пощенски клонове да се признаят за виновни“ за престъпленията, в които са обвинени, но които не са извършили.

В изслушване тази седмица стана ясно, че ръководителите по най-високите нива в пощенската служба са били твърдо решени да защитят репутацията на системата Horizon на фона на твърденията, че тя е сериозно сгрешена, вместо да установят всички факти и доказателства. Това е причината за препоръката да се отменят всички присъди.

„Консултативният съвет счита, че има значителни и нарастващи доказателства, че поведението на Пощенската служба при разследването и наказателното преследване на много случаи е било свързано с натиск и потискане и само по себе си представлява убедително основание за отмяна на присъдите“, гласи официалното изявление.

Общо 736 началници на пощенски клонове са били преследвани от Пощенската служба за кражби и измами между 2000 г. и 2015 г. въз основа на „доказателства“ от счетоводния софтуер Horizon, използван в клоновете. Системният проблем започна да излиза наяве, когато някои от пострадалите влязоха във връзка помежду си. Така се разбра, че една и съща история на необясними „липси“ се повтаря в стотици различни пощенски клонове.

След изслушванията по съдебното дело срещу Пощата стана ясно на какъв натиск са били подложени отделните служители – ръководители на локални пощенски клонове. Мнозина от тях са били стряскани с реплики като „само при теб има липси“. В рамките на съдебните дела мнозина са били убеждавани от адвокатите, че пред такъв голям обвинител изобщо нямат шанс някога да докажат невинността си.

Консултативният съвет сега казва, че бавният напредък в изчистването на имената на хората е допълнителна причина за обявяване на всички присъди за опасни. „Консултативният съвет счита, че има спешна нужда от прилагане на бърза, цялостна резолюция, която отменя всички присъди на пощенските служби“, се казва в съобщението.

„Нуждата от системно и следователно бързо решение е крещяща. Като се имат предвид доказателствата, че поведението на Пощенската служба при разследването и наказателното преследване на хора е било толкова грубо и представлява оскърбление за поддържането на доверието в способността на една цивилизована държава да защитава справедливостта, балансът на съображенията в полза на прилагането на системно решение е ясен“, според официалното изявление.

За британската общност случващото се е най-голямата несправедливост в историята на местната правосъдна система. За ИТ индустрията по света скандалът означава не по-малко. Софтуерните грешки не са нещо нечувано. Никоя система или алгоритъм не е идеална.

Но когато даден продукт или услуга са технологични и крайните им потребители не знаят какво се случва „вътре“ в механизма на системата, към проблемите трябва да се подхожда внимателно. Те не бива да се прикриват или приписват на някой, който няма средствата да докаже какво се случва.

Установяването на стандарти за дигиталните проекти е съществено. Те следва се изпълняват както от клиенти, така и от доставчици. Принципите, залягащи в тези стандарти, следва да са ориентирани към потребителя, да имат фокус върху непрекъснато усъвършенстване.

И ако все пак нещо се обърка, то трябва бързо да се идентифицира и коригира. Това означава да има процеси, които гарантират прозрачност, ясно разпределение на отговорностите, възможност хората да се ангажират с постоянно подобрение. От централно значение в тези принципи следва да са удовлетвореността на клиентите и благосъстоянието на екипа, наред с проактивно управление на риска.

Всичко това е от фундаментално значение точно сега, когато дигиталната трансформация е факт, когато вече са дигитализирани всички аспекти от живота ни – от издаването на лични документи до здравеопазването. Всички, работещи в света цифровите технологии, трябва да работят в партньорство, за да гарантират възможно най-високите етични стандарти и качество във всичко, което създават.

Коментар