Цялостен процес по създаване на уникален краен печатен продукт, бързо и лесно с дигитални технологии, демонстрира лидерът в професионалния печат Коника Минолта България. Събитието под надслов „Обогатеният печатен продукт – от А да Я” събра в шоурума на компанията в София преподаватели, представители на полиграфическия бранш и журналисти, които в реално време наблюдаваха как се постигат триизмерни ефекти в дигиталния печат чрез най-модерните дигитални технологии.
„Опаковката продава”, знаят опитните маркетинг специалисти. Традиционно нашите визитки, брошури, опаковъчни кутии и етикети, корици на книги и списания се създават на хартия с различна дебелина, върху която се отпечатват всички образи, които виждаме и които ни предават послания и идеи.
Понякога образите са по-специални. Например, кориците на списанията и книгите може да са на различен тип медия. Така всеки досег създава подсъзнателното усещане за лукс, за нещо ценно, което искаме да притежаваме и да пазим.
Днес творците отиват дори по-далеч. Те вграждат напр. златни или сребърни букви в своите проекти, които правят още по-силно усещането, че държим в ръцете си нещо рядко и много стойностно. Други дизайнери пък атакуват сетивата ни с релефни букви и елементи с различни текстури, сякаш се носят над останалите образи.
Как се създава всичко това? Традиционният аналогов печат е труден и бавен процес, с висока цена на крайния продукт, когато става въпрос за все по-търсените по-къси тиражи с персонализирани елементи.
Но днес живеем в ерата на дигиталния печат, а той оставя дългите и скъпи аналогови процеси в историята. В подножието на Витоша, точно под монумента „Камбаните”, една високотехнологична зала на Коника Минолта България разкрива как се създава уникален краен печатен продукт чрез иновативни дигитални решения, които преобразяват бизнес процесите.
Бърз и лесен производствен процес
В процеса на съвременното дигитално отпечатване на изображения няма много междинни етапи, както е при аналоговия традиционен печат. Не са необходими специални мастила, плаки и сита. Съответно не е нужно да чакаме дълго за изработката. Процесът на дигитално печатане – от принтиране на избрания файл до получаване на готовия изрязан и бигован релефен отпечатък – включва не повече от четири производствени етапа, които специалистите на Коника Минолта демонстрираха на живо в шоурума с модерните машини на компанията.
Демонстрацията започна с отпечатване на файлове за опаковки на AccurioPress C7090, прилагане на защитен слой ламинат с Amiga 36 и добавяне на специални ефекти с AccurioShine 3600. Прецизното, но компактно решение за рязане и биговане с автоматично подаване и голям капацитет Plockmatic ColorCut SC6500 завърши процеса и достави на изхода абсолютно завършен продукт, който привлича потребителите от пръв поглед.
Ключов момент е обогатяването на печата – процес, който трансформира обикновения лист в изключително атрактивен и висококачествен печатен продукт. Това включва полагането на UV лак и фолио, които добавят стойност и осигуряват по-различно потребителско изживяване. В шоурума на Коника Минолта е изложен най-компактният представител от серията системи за облагородяване – AccurioShine 3600.
Малки персонализирани тиражи
Днес тактилните печатни продукти, които създават впечатляващи потребителски изживявания, се произвеждат във все по-малки тиражи. За сметка на това те стават все по-разнообразни, разказа Йоан Георгиев, Мениджър бизнес развитие „Индустриален печат“ в Коника Минолта България.
„Ограниченията на традиционния ситопечат някога ни задължаваха да създаваме големи тиражи; днес можем да си позволим една луксозна кутия за вино, например, да се отпечатва не в 10 хиляди копия, а в 1000 или дори само в 100 копия, но пък можем бързо и лесно да създадем пет различни кутии, всяка с различно усещане – една с ефект на мека черна коприна, друга с релефни златни фойерверки и т.н.”, сподели Георгиев.
„Всичко това не измества традиционния печат. Той остава по-изгоден за големи тиражи”, уточни той. Сега обаче можем да си позволим малки бройки – дори само единични копия. Това е добра новина за производителите на бутикови продукти и уникати, но също и за сватбените агенции, например, защото дигиталният печат позволява и абсолютна персонализация.
Можете да отпечатате само една мостра, за да видите крайния резултат и ако не сте доволни, да коригирате файла. Това е непостижимо при традиционния печат – нито като време, нито като разход за експеримента, обясни Методи Тошкин, консултант „Производствен печат” в компанията.
Дигиталният печат в малки тиражи променя и парадигмата при разпространението на книги. Вече е възможно печатането на книги „on-demand” (на поискване). Това означава, че авторът не е длъжен да поръча наведнъж няколко хиляди книги или поне „санитарния” минимум от хиляда. Вместо това той може да отпечатва по няколко книги на ден, колкото поръчки са получени от купувачи. Отпада и нуждата от съхранение на големи тиражи книги в складове и лични помещения.
Обучение и подкрепа за клиентите
Новите дигитални машини и технологии изискват подготвени специалисти, а в този бранш те не са много. Затова Коника Минолта България инвестира във „Fly High Academy” – система за развитие на допълнителни умения и придобиване на нови знания за собственици на компании, мениджъри и оператори чрез програми за обучения, споделяне на информация и опит. Всеки участник в тази общност, формирана от клиенти на Коника Минолта България – „Fly High Community” – може да сподели опит, тенденции и добри практики, както и да осъществи нови контакти с професионалисти от цял свят. Плановете са инициативите да излязат и извън рамките на тази общност, като целта е да се отговори на глада на кадри в полиграфическия бранш.
Технологичната експертиза на Коника Минолта България в подкрепа на клиентите при избора на решение за дигитален печат, включително демо сесии, тестове, консултации и детайлна калкулация, е съчетана с високо ниво на следпродажбено обслужване. За целта компанията е изградила мрежа от сертифицирани инженери с национално покритие. Всичко това осигурява добавена стойност за клиентите на различни индустриални решения – търговски печат и издателска дейност, опаковки и етикети, вътрешен транзакционен печат, рекламен печат и текстилен печат.
Демонстрацията, която Коника Минолта организира миналата седмица, е първата от серия инициативи, насочени към професионалисти в полиграфическия бранш, включително собственици и производствени директори на печатници. Шоурумът в София, ул. Витошки камбани 9, е отворен за всички. Целта на компанията е да даде на професионалистите задълбочено разбиране за иновативните решения и тяхното приложение в реална производствена среда.
По статията работиха Мария Малцева и Рада Станева