Смартфон или шпионин в джоба?

Мобилните приложения събират все повече данни. Дали това представлява риск за неприкосновеността на личния живот и търговските тайни?

Има хиляди безплатни програми, както в онлайн магазините на Apple, така и в тези за Android. Тези приложения обхващат всичко – от случайни игри и забавления, до сътрудничество и продуктивност. Напълно възможно е да напълните своя смартфон или таблет с мощен набор от бизнес софтуер, без да платите и стотинка.

Но някои от тези приложения крият донякъде мръсна малка тайна: те се заплащат не с пари в брой, но с вашите лични данни, пише британският IT Pro.

Смартфон приложенията събират много данни. В някои случаи това е разумно – например когато се събира информация за поправяне на бъгове в софтуера. В други случаи обаче  потребителите се опасяват, че приложението за навигация следи местоположението им.

За съжаление, някои приложения отиват още по-далеч, събирайки широк спектър от данни. Част от тази данни са много лични, а някои могат да станат такива, ако се комбинират с друга информация.

Изследване, проведено от Mobile Entertainment Forum (MEF) и AVG, установи, че само 37% от потребителите са спокойни при споделянето на данни чрез приложенията. Главният изпълнителен директор на AVG Джей Ар Смит посочва, че е едва ли може да се счита за избор опцията, която се дава на потребителя – да се съгласи приложението да събира данни или да не го инсталира въобще.

В други случаи разработчиците на безплатни услуги и приложения изискват от потребителите правото да ползват техните данни или генерираното от тях съдържание, за да монетизират софтуера си. Подобен подход използва услугата за споделяне на снимки Instagram.

Някои разработчици пък събират информация от потребителите, която е от полза за новите версии на софтуера им. На тях им е по-лесно да вземат всички разрешения от потребителите сега, вместо да ги искат отново, когато пуснат новата версия.

На персонално ниво, притесненията за неприкосновеността на личния живот са разбираеми и всеки човек взима съответните мерки. На ниво бизнес политиките за събиране на данни се нуждаят от още по-голям контрол.

Ако например, приложението събира информация за местоположението и знае кога даден търговец използва CRM (система за връзките с клиенти), то приложението ще узнае къде са клиентите на фирмата. Още по-лошо, то може да проследи персонала на фирмата и неговите намерения.

Коментар