ЕС заделя 600 млн. евро за ред във въздушния трафик

Европейското небе и летищата са заплашени от претоварване, предупреди комисар Сийм Калас

Европейското небе и летищата са заплашени от сериозно претоварване, алармира комисарят по въпросите на транспорта Сийм Калас

Европейската комисия ще инвестира 600 млн. евро в изследвания с цел да облекчи ситуацията във въздушното пространство над Стария континент.

Целта на Комисията е да се избегне недостигът на капацитет, тъй като през следващите 10-20 години се очаква броят на полетите да нарасне с 50%.

Ще бъдат разработени нови технологии за изграждане на Единно европейско небе – амбициозният проект за реформа на европейското въздушно пространство, с който ще се постигне удвояване на капацитета и намаляване наполовина на разходите за управление на въздушното движение.

„Европейското небе и летищата в Европа са заплашени от претоварване. Ако не променим нещо, ще бъдем изправени пред сериозни задръствания и хаос в нашето въздушно пространство. Летищата ще бъдат претоварени в такава степен, че за 2 милиона полета няма да е възможно съответно излитане или кацане”, каза европейският комисар по въпросите на транспорта Сийм Калас.

Липсата на ефективност в разпокъсаното въздушно пространство на Европа носи допълнителни разходи от близо 5 млрд. евро годишно за авиокомпаниите и техните клиенти. Средната дължина на полетите се увеличава с 42 километра, поради което самолетите изразходват повече гориво, произвеждат повече вредни емисии, плащат повече под формата на скъпи разходи за обслужване и понасят последиците от по-големи закъснения.

За сравнение, Съединените щати контролират същото по мащаби въздушно пространство с повече трафик, като разходите им са почти наполовина по-малки.

Предвидените научни изследвания ще са от решаващо значение за изграждане на Единното европейско небе. Проектът ще продължи да се ръководи от съвместното предприятие за изследване на управлението на въздушния трафик (SESAR), чийто мандат ще бъде продължен с още 8 години до 2024 г.

Новото финансиране ще се съсредоточи върху разработване на мерки, с които ще се даде възможност на авиокомпаниите да летят по предпочитаните от тях (и по-преки) маршрути, при които се използват нови технологии за обмен на данни между въздуха и земята.

Предвижда се също интегриране на нови видове въздухоплавателни средства, например безпилотни летателни апарати, в системата за управление на въздушното движение, както и оптимизиране на управлението на въздушното движение, по-специално на земята – например за предоставяне на достъп до и изход от пистите по по-ефикасен и по-сигурен начин при всякакви метеорологични условия.

Коментар