Дигиталната революция – сън или кошмар за Eвропа?

На семинар в Брюксел европейски депутати тестваха някои от иновативните продукти на пазара (снимка: Европейска комисия)

Участниците на семинар в Брюксел тестваха някои от иновативните продукти на пазара (снимка: Европейски парламент)

Новите технологии като преносима електроника и програми за разпознаване на лица могат да променят начина, по който работим, пазаруваме и се забавляваме, но те също така ще доведат до трансформации в европейската икономика.

Повиквате такси, управлявано автоматично, с едно мигване на окото чрез интелигентните си очила. Когато влизате в колата, тя ви разпознава и пуска любимата ви музика. След това ви закарва до магазина, където правите своя избор и излизате – плащането става автоматично от сметката ви, благодарение на технологията за разпознаване на лица.

Или пък пазарувате онлайн, а вашата поръчка се доставя от безпилотен летателен апарат… Сън или кошмар, но всичко това ще стане възможно още през 2020 г., предрича Ник Зонеман от специализираната фирма за консултации в технологичната област FutureCandy, цитиран от сайта на Европейската комисия.

Някои от устройствата вече са готови и бяха тествани по време на семинар, организиран в Брюксел от парламентарната комисия по вътрешен пазар. Евродепутатите разискваха как ЕС може да се възползва от тях, за да подобри производителността си и да създаде работни места.

Новите технологии обаче могат да бъдат предизвикателство за по-възрастните хора. Участници в семинара призоваха да бъдат отчитани техните нужди при въвеждане на нови услуги от публичния сектор.

Тревожна констатация е, че европейските компании изостават. Днес по-голямата част от иновациите в дигиталната сфера се правят извън Европа, посочи Зонеман. Той си обяснява това с начина на мислене на европейците, който не благоприятства нововъведенията.

Д-р Робърт Аткинсън от американската Фондация за информационни технологии и иновации (ITIF) заяви, че Европа изостава от САЩ по ръст на производителността от 1995 г. насам. Според него, европейският единен дигитален пазар може да даде на фирмите преимущества от мащаба и да спомогне за повишаване на производителността.

Друг актуален въпрос е свързан с роботите: дали те отнемат или създават работни места? „Ние няма повече да се нуждаем от таксиметрови шофьори или пощальони, ще бъдем заобиколени от автоматизирани машини”, посочи Зонеман.

Кая Калас от Естония повдигна въпроса за съдбата на всички, които ще загубят работата си вследствие на промените. „Ще има нови работни места”, беше отговорът на Зонеман. „Facebook създаде сто хиляди работни места в сектора на социалните медии в Германия”, аргументира се той.

Коментари по темата: „Дигиталната революция – сън или кошмар за Eвропа?”

добавете коментар...

  1. Иван

    Да, Драгомире много точно и напълно вярно казано от теб.
    В допълнение с предложението за бъдеща работа в Facebook – положението е жалко трагично и комично. Няма да има светлина в тунела – всичко върви както в филма Идиокрация всеки който все още не е идиот е длъжен да го види, за да се събуди и да не позволява идиотите да завземат всички сфери на бизнес, икономика, технологии и живот.

  2. Драгомир

    Дигиталната революция е тук и вече дава и негативни резултати. Учени и инженери има все по-малко…

Коментар