Тайните на японския успех се прокрадват и у нас

Йошиюки Кобаяши, президент на PPORF Development Institute Inc., разказва за японския успех по методологията на 30-те ключа

Йошиюки Кобаяши, президент на PPORF Development Institute Inc., разказва за японския успех по методологията на 20-те ключа

Тайната на успеха на японските мега-корпорации постепенно се прокрадва и у нас, настанявайки се в предприятия, които са гъвкави и възприемчиви към добрите практики в бизнес-управлението.

Liebherr, Festo, Sensata, Rollplast са сред фирмите у нас, които направиха серия от съвместни посещения в своите производствени центрове, за да споделят рецептата на подобрените си процеси на работа. Общото между всички тях е, че са въвели „20-те ключа” – методология, която прави производството по-бързо, по-евтино и по-ефективно.

Това е често срещана, традиционна практика в Япония – група фирми си организират поредица от гостувания в производствените центрове на всяка една от тях, в няколко поредни дни. Всяка фирма-домакин споделя с останалите какво е подобрила в работата си и как го е постигнала.

У нас това се случи за първи път в последните дни на инициатива на Некст Консулт (Next Consult), а серията достигна своята кулминация с първата международна конференция за LEAN в България – днес в столичния хотел Балкан.

Подходът е възникнал преди близо 50 години в компанията Toyota – понастоящем водещ производител на автомобили в света. По същество става дума за общоприложима „рецепта” как да се произвежда повече с по-малко ресурси и с все по-тясно доближаване до желанията на клиента.

„В крайна сметка всички да се фокусирме върху това, за което клиентът иска да плати”, заяви Тошко Петков, партньор „Бизнес консултиране” в Next Consult

„В крайна сметка всички трябва да се фокусирме върху това, за което клиентът иска да плати”, заяви Тошко Петков, партньор „Бизнес консултиране” в Next Consult

„Клиентът вижда даден продукт и е готов да плати за него – за хубавите материали, които вижда, за хубавите цветове, дизайн, удобство. Това, което той не вижда, са нашите косвени разходи за създаване на устройството – сградата ни, сметките ни за телефон, бензина за колите на доставчиците”, разказа Тошко Петков, партньор „Бизнес консултиране” в Некст Консулт.

„В такъв случай за нас е важно да решим кое е това, което е важно за клиента, кое му дава стойност. Което не носи стойност, трябва да се редуцира. Останалото трябва да се оптимизира и в крайна сметка всички да се фокусираме върху това, за което клиентът иска да плати”, допълни той.

„Въпросът е да направим така, че тези дейности да „потекат” в компанията, да се случват бързо и лесно. Ако искаме да си купим диван, например, но ще ни го доставят след 3 месеца, ние няма да сме доволни; фирмата трябва да го достави до два-три дена. Но не е въпросът стоката да е готова и да отлежава в склада. Целта е ние да сме способни бързо да я произведем и доставим”, каза още Тошко Петков.

Целият процес по оптимизиране съгласно 20-те ключа води до намаляване на загубата, намаляване на усилията, намаляване и на времето за производство. Системата, някога разработена в Toyota, днес е приложима във всички сфери на бизнеса. Над 700 предприятия по света прилагат тази техника.

Любопитно е, че методологията е и много лесна за прилагане. 20-те ключа представляват 20 показателя, за които във фирмата се поставят срокове за постигане на подобрение. Прогресът по всяко от тях се маркира в табличен вид в цветове – лесно видимо и просто за проследяване.

Така цялата концепция е обозрима с един поглед и разбираема за всеки човек, било то мениджър, шеф или обикновен работник. Основните тези при „20-те ключа” са обяснени и чрез комикси, които от Next Consult са се постарали да преведат на български.

За да бъде още по-лесно за българските фирми, скоро ще има и възможност за финансиране на такива иновативни процеси, разбра се още на LEAN конференцията. От Министерството на икономиката съобщиха, че Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност” финансира подобни проекти, покривайки 70 до 80 процента от разходите.

До края на годината пък ще бъдат отворени и още две процедури за финансиране, които ще позволят подкрепа и за новостартиращи предприятия. Предвиденият бюджет е около 80 милиона евро.

Мария Малцева

Мария Малцева

Коментар