Ще продължим да развиваме разработването на електронните продукти на Paysafe в България, казва Мирослав Божилов, генерален директор на компанията, създадена в резултат от сливането на Skrill и Optimal Payments.
Икономист по образование и с магистърска степен (MBA) „Бизнес администрация по международно управление” от Thunderbird School of Global Management, САЩ, Мирослав Божилов се завръща в България след 23 години живот в Щатите, от които 15 години прекарани в работа в консултантския бранш там, за да поеме ръководството на Paysafe.
Управлявал е мащабни стратегически проекти за големи технологични корпорации и компании, предлагащи финансови услуги и електронни средства за разплащане. Работейки като подизпълнител за Deloitte, Мирослав е консултирал придобиването на Skrill от страна на Optimal Payments, както и стратегията за сливане на двете компании – важна стъпка за създаването на Paysafe. Казва, че е припознал ново бизнес-предизвикателство в тази позиция, което му позволява също да се завърне обратно при роднините си в България.
„Дълго време работих в консултантския бизнес в САЩ. През последните няколко години като независим консултант постигнах успехи, но трябваше да пътувам много и постоянно. Не съм преследвал активно тази цел – да се завърна в България. Но така се стекоха нещата: аз бях част от екипа, помогнал за сделката Skrill – Optimal Payments. Така ми се отдаде възможност да опозная компанията. Мина повече от година, откакто моето участие като консултант завърши, когато разбрах за тази нова позиция в Paysafe. Тогава реших, че това е идеална възможност да премина от другата страна – от консултантския сектор в същинската индустрия”.
И трите продукта за онлайн плащания, които се предлагат от Paysafe по света, могат да се разработват в България, бидейки обединени в обща електронна платформа. Това е амбицията на Мирослав Божилов, наскоро назначения генерален директор на Paysafe, чийто огромен офис се намира в София – в една от най-новите бизнес-сгради в столицата.
В момента в българското поделение на Paysafe работят около 750 души. Те са предимно специалисти от областта на информационните технологии, сигурността, услуги на клиентите и финансите. Това е и най-големият клон на компанията измежду всичките й офиси и развойни центрове.
Амбициозният план на един успешен българин
„Сега тук имаме 750 специалисти и ще търсим растеж във всички посоки, кaто основният ни фокус е развиването на продуктовата гама и клиентските услуги. Желанието ми е и другите продукти, които в момента не се поддържат в България, да се разработват в голяма степен тук, в София”, казва Мирослав Божилов.
Убеден е, че са налице всички необходими предпоставки амбициите му да се реализират. „Сходни са функциите за трита продукта – за поддържането им, за разработването им, за обслужването на клиентите. Освен това част от нашата стратегия е да имаме обща платформа, която да обединява продуктите, които поддържаме. В настоящия момент портфолиото на фирмата ни е резултат от серия сливания на няколко компании с различни продукти. Ние ще продължим да ги поддържаме и развиваме, но в една обща платформа, за да бъде лесно за съществуващите ни клиенти да добавят нови продукти и удобства”.
Жажда за ИТ специалисти с кариерен устрем
Подобно развитие ще означава, че Paysafe ще има нужда от още специалисти в екипа си. А според Мирослав Божилов, у нас има много кадърни хора, които биха се чувствали добре в компания с такъв специфичен и в същото време международно разгърнат продукт.
„Тук има мотивирани млади хора, които искат да се развиват. Ние смятаме, че това помага на Paysafe. От друга страна, ние създаваме за тях подходящите условия да просперират и да се развиват в една глобална компания, без да им се налага да напускат България”.
Мирослав признава за известно напрежение на пазара на ИТ таланти. „Има много специалисти, но и голямо търсене за техните услуги. На настоящия етап като че ли пазарът е във фаза на недостиг: търсенето е по-голямо от предлагането, което от своя страна означава, че има остра нужда от допълнително инвестиране в тази сфера, както от страна на правителството, така и от частния сектор и ние възнамеряваме да увеличим усилията си в тази посока. Това усещам още от първите седмици на работата си тук”, сподели Божилов.
От неговите думи става ясно, че търсачите на висока заплата с тривиални ИТ умения и желание за „спокойствие” в офиса не са типът кадри, които ще се чувстват добре в Paysafe. Мирослав говори основно за мотивация, хъс, целеустременост, за желание за професионално развитие. На въпроса какви екстри предлага компанията на служителите си дори не се сеща да спомене за „социални придобивки” като безплатна възможност за практикуване на всички спортове, по избор на служителя, нито за стаята за игри и социални контакти с мултимедийни дисплеи, библиотечката или пък за билярдната маса. Вместо това говори за поставяне на високи цели и мотивация.
„Ние предлагаме шанс българските разработчици да работят по проекти, каквито не биха намерили в други компании. Ние не сме като типичните центрове за поддръжка, където хората имат тесни и специализирани роли. Нашите екипи се занимават с разработването на основния ни продукт – цифровото портмоне, което предлагаме на клиенти из целия свят. Това е цялостен, завършен продукт за онлайн разплащания. Трудно ИТ инженерите ще намерят възможност да разработват подобен продукт на други места”, уверен е Божилов.
С тази жажда за ИТ таланти, които търсят възможност да работят по уникален продукт, топ-мениджърът се чувства силно ангажиран с работата на отдела за човешки ресурси. Неговото послание е съвсем стегнато: добре дошли са „front-end” (AngularJS) и „back-end” разработчици (Java + J2EE или Spring), както и QA специалисти с опит в създаването на автоматизирани тестове с Java и с практически познания в сферата на създаване и управление на бази данни (SQL); предимство е опитът с работа в гъвкава (Agile) среда.
Уникалната сплав от ИТ умения и многоезичност
В подкрепа на своята амбиция за развитие на Paysafe, Божилов е сигурен, че точно в България е налице правилната сплав от ИТ умения и многоезичност, необходими за компания с такъв специфичен продукт и глобално присъствие. „Има изобилие от способни хора с технически умения. Това е важно за нас, защото технологията е в сърцето на продукта, който създаваме. Наред с това е ценно и наличието на многоезични ресурси: в България има хора, които говорят всякакви чужди езици и по много чужди езици. Тук има хора с немски, португалски, японски! Да, ние имаме 8-10 човека с японски език!”. Подобно езиково разнообразие е особено важно за Paysafe, чието портфолио се поддържа на 16 различни езика.
Сигурността – непрекъсната червена нишка
Макар че технологиите са в сърцевината на продуктите на Paysafe, сигурността е във фокуса на работата на голяма част от екипа. Информационната сигурност не е само едно блокче от огромния пъзел, който ежедневно се решава в този офис, щом става дума за управлението на парите на потребителите. Paysafe фокусира мащабни ресурси в областта на анализ на риска. Засичане на опити за измами, създаване на правила за управление на риска, изследователска работа върху данните, защита на неприкосновеността – са част от аспектите на работата на екипа в София.
Предотвратяването на опити за пране на пари е важен аспект от цялостния платежен процес. „Наясно сме, че винаги ще има хора, които ще искат да пробият защитата, но правим всичко необходимо, за да сме една стъпка пред тях”, каза Божилов.
Наясно е и, че с навлизане на технологиите на „интернет на нещата” („internet of things”), предизвикателствата за сигурността ще стават още по-големи, но пък тези нови технологии са в основата на нови индустрии като Fintech, в която Paysafe е лидер. Не споделя смели предположения докъде биха се развили технологиите на смарт-грида и как това ще промени разплащанията, но заявява, че Paysafe внимателно ги следи и анализира и в съответстие планира своята развойна дейност и продуктова гама. Накъдето и да тръгнат тези технологии и съответните продукти на компанията, ясно е че българският офис на Paysafe ще продължи да е основен център за тяхното разработване и поддръжка.
Тези социални придобивки вече са горе долу стандарт. Но не виждам с какво се открояват, че някой да избере да работи при тях. Ако този продукт е предимството, което се изтъква за “служителите”, то по-добре да работя по някой open-source проект – там 100% ще е по-забавно и уникално. При тази конкуренция на пазара трябва да се предложи нещо повече.