Хендсфритата разсейват шофьорите колкото телефона

Провеждането на телефонни разговори чрез хендсфри устройство по време на шофиране е също толкова разсейващо за водача, колкото и обикновеното говорене по телефон, сочи ново проучване от Технологичния университет в Куинсланд. Ако някога сте седели до шофьор, който провежда разговор чрез хендсфри по време на каране, това едва ли е голяма изненада.

При изследването на университета група водачи били поставени в симулатор, следящ поведението им и времето за реакция, докато шофират. В рамките на теста те карали виртуалните си коли по различен начин – без да говорят по телефон, говорейки по обикновен телефон или говорейки чрез хендсфри. Тестът бил формиран от набор от ежедневни събития, каквито водачът може да срещне на пътя.

„Взехме групата водачи и ги поставихме в условията на виртуална пътна мрежа, която включва пешеходец, появяващ се в обхвата на периферното зрение на водача от странична пътека, както и преминаване през пешеходна пътека“, заяви водещият автор на проучването д-р Шимул Хак, цитиран от Fastcoexist.com.

Нивото на разсейване при двата вида телефонни разговори се оказало едно и също. „Отне им 40% по-дълго време, за да реагират, в сравнение с участниците, които не говорят по телефон“, казва Хак. Това се равнява на около 12 метра разстояние при движение със скорост около 40 км/ч –  достатъчно за прегазването на пешеходци в града.

Освен закъснялата реакция проблем се оказва и естеството на реакцията, когато шофьорите все пак осъзнават случващото се на пътя. Те рязко скачат върху спирачките, вместо да спрат по контролиран и премерен начин.

„Разсеяните шофьори намаляват скоростта на автомобила си по-бързо и по-рязко, отколкото тези, които не са разсеяни, което се проявява чрез извънреден натиск върху спирачките“, казва Хак. Това създава редица опасности – например от сблъсък с наближаващия отзад автомобил.

Защо се оказва, че хендсфри устройствата не са безопасно решение за разговор по време на шофиране? Когато човек говори по телефона, без значение чрез каква технология, той се фокусира в разговора – това води до отпадане на “пакети” визуална информация в мозъка, обяснява Хак. Получава се така, че шофьорите виждат обектите, но не ги осъзнават.

Това може да се случи и в разговор със спътник в колата, но по същество при разговор в автомобила дискусията се променя съобразно условията на пътя.

„Разсейването от разговора по мобилен телефонен не е същото като разговора с пътник в колата“, казва Хак, „защото спътникът в автомобила може да промени диалога в зависимост от обстановката на пътя. Той може да спре да говори, когато колата приближи някаква усложнена пътна ситуация“. Иначе казано, пътникът знае кога да млъкне, а водачът не се чувства длъжен да му отговаря, защото е наясно, че спътникът разбира ситуацията на пътя.

В крайна сметка използването на хендсфри за разговори по време на шофиране не е безопасно изобщо, заключават учените от Куинсланд.

Мария Малцева

Мария Малцева

Коментари по темата: „Хендсфритата разсейват шофьорите колкото телефона”

добавете коментар...

  1. Anonymous

    Маринов

    Както се казва: “Добро утро”!
    Още колко време трябва да мине, за да може някои хора да осъзнаят, че шофирането не е лека работа.
    Чудя се кога в нашата страна ще бъде окончателно и дали въобще ще бъде забранено говоренето по какъвто и да е начин по телефона, защото това просто не е безопасно!
    Например в Германия, говоренето по телефона по време на движение е забранено и затова тази страна е много по – напред във всяко онтошение от нас, просто защото там хората са много по – дисциплинирани от нас!!!

Коментар