Електрически скутер, който може да се движи със 100 км/ч? Да, има такъв. И това не е някаква щура измислица на ентусиазиран тийнейджър. Уредът е една от първите „птички” на цяла нова ера в превозните средства – ера на високоскоростни, състезателни електрически возила, коитo тепърва ще стават все повече.
S1-X е елегантна машина, проектирана да остави в историята тромавите скутери, които бръмчат по градските улици днес, отбелязва BBC. „Това е състезателно превозно средство”, казва Никола Шимека, основател на YCOM, технологична фирма за моторни спортове. „Съвсем различно е”.
Скутерът има надуваеми гуми, батерия 1,5 киловатчаса и шаси от въглеродни влакна. И, според Шимека, машинката предлага неочаквано стабилно пътуване. „Това, което е наистина впечатляващо, е увереността, която Ви дава”, добавя Шимека, припомняйки си собственото първоначално тестово пътуване.
Няма шум. Няма бръмчене на двигател. Няма мирис на изгорели газове. Чува се съвсем леко „пищене” от електрическия мотор и тихото свистене на гумите от триенето им в асфалта.
Скоро ще има и състезания за електрически скутери, а много други състезания за електрически превозни средства (ЕПС) демонстрират и подкрепят важните постижения в технологиите. Например, Formula E съществува от години. В последно време покрай нея се роят и други видове надпревари с ЕПС.
Един пример е състезателната серия Extreme E, която стартира по-рано тази година. В нея електрическите спортни превозни средства се състезават в поредица от офроуд събития. А през 2022 г. SuperCharge ще организира състезания за ЕПС по градските улици по целия свят.
„Чувстваме се така, сякаш наистина измисляме нов спорт”, казва Шимека. Неговият екип не е имал реален прецедент, върху който да надгражда, когато е започнал проектиране на състезателния е-скутер. Те дори не са били сигурни как точно водачите ще се справят с превозното средство.
Оказва се, че това е физически изтощителна задача. Водачите на високоскоростни електрически скутери трябва бързо да коригират позицията на тялото си от почти всеки ъгъл. Всяка серия в eSkootr Championship продължава само четири или пет минути – отчасти заради натоварването на тялото на състезателя, отчасти и защото сравнително малката батерия, вградена в основата на скутера, не издържа дълго.
Животът на батерията
За всеки състезател с ЕПС изтощената батерия означава, че играта приключва. Затова акумулаторната система е нещо, за което целият състезателен екип трябва да внимава постоянно, казва Роджър Грифитс, директор на отбора в Andretti United Extreme E.
„Всички ние, които дойдохме от конвенционалния моторен спорт, се чувствахме много добре при работа с автомобили с двигател с вътрешно горене”, обяснява той. „Но когато започнахме да управляваме електрически състезателни коли, всичко се оказа новост”.
Нужни са три до четири часа, казва той, за да се подготви състезателен електромобил с изтощена батерия – в сравнение с едва един час за горещия автомобил от Formula 1, нужен за охлаждане, зареждане и проверка.
Безопасност и тегло
Напълно различни са и съображенията за безопасност при ЕПС, като се има предвид електрониката с високо напрежение, която участва в управлението на електрическите състезателни автомобили.
Миналия месец имаше серия от състезания Extreme E в Сардиния и една от колите, управлявана от Стефан Саразин, беше сериозно повредена при сблъсък с огражденията. В такива случаи инженерите трябва да се уверят, че няма оголена електроника, която да е под напрежение, казва Грифитс. „Трябва да се отнасяте към това с повишено внимание, докато не разберете, че всичко е безопасно”, добавя той.
Наред с това електромобилите са по-тежки от традиционните състезателни превозни средства – поради батериите. Но при тях разпределението на теглото не се променя по време на състезанието за разлика от автомобилите с течно гориво, което се изразходва обиколка по обиколка. Така че електромобилите се управляват по-различно и това трябва да се има предвид от пилотите.
Една от целите на събитията Extreme E е да се покажат възможностите и якостта на електромобилите. Пистата в Сардиния, Италия беше особено тежък тест – като начало много прашно, а след това все по-влажно с напредване на състезателния уикенд.
Алтернативни технологии
При Extreme E всички шофьори се състезават, използвайки специално проектиран електрически SUV, наречен Odyssey 21. Автомобилите получават енергията си от вградени генератори, които използват или биогориво, или водород, казва Грифитс. „Ние сме тук, за да демонстрираме, че тези автомобили може да са екологични”.
Odyssey 21 демонстрира и технология, която в крайна сметка може да си пробие път към по-скромните потребителски електромобили. Ключов пример са полупроводниците от силициев карбид в автомобилите от Formula E и Extreme E. Те позволяват значително по-ефективно прехвърляне на енергия към превозното средство – потенциално предлагайки десетки километри допълнителен пробег с една и съща батерия, казва Грифитс.
„При пътните автомобили тази технология е непосилно скъпа, но тя се разработва за състезанията”, добавя той.
Свят на екологичен транспорт
Силициевият карбид може да се появи в редовите електромобили по-рано от прогнозираното. Интересът от страна на потребителския пазар непрекъснато се засилва. Анализ на глобалната консултантска фирма EY предполага, че електромобилите ще станат доминиращи по пътищата в Европа до 2028 г., пет години по-рано от очакваното.
„Това трябва да се случи и трябва да се случи сега, за да си осигурим устойчиво бъдеще”, казва Шърли Гибсън, координатор на шампионатите по ретро-раликрос и изцяло електрически електро-раликрос във Великобритания. Последният стартира през 2021 г.
Според Гибсън, кратките гонки от около пет минути в раликрос събитията – смесица между рали и кръгови състезания – са идеални за електрически автомобили, тъй като не се нуждаят от продължително зареждане, за да се състезават.
Някои зрители да се оплакват, че електрическите състезания не са достатъчно зрелищни заради липсата на ръмжене на двигателите. Но Гибсън и колегите ѝ са на мнение, че все пак визуалният спектакъл остава вълнуващ. И вдъхновяващ.