Повечето хора още не са карали такъв, дори не обмислят да купят, но има основания да се смята, че електромобилът ще стане масов много по-скоро, отколкото сме склонни да си мислим. Намираме се в средата на най-голямата революция в автомобилизма, откакто първата производствена линия на Хенри Форд е започнала работа през 1913 г. Тя тече сега, пред очите ни.
Много наблюдатели в индустрията смятат, че вече сме преминали критичната точка, при която продажбите на електрически превозни средства (ЕВМ) ще надминат много бързо бензиновите и дизеловите автомобили. Със сигурност това мислят и големите производители на автомобили в света. Почти всички те имат планове да произвеждат предимно или само електрически коли в срокове, вариращи от 2028 до 2035 година.
Да, фактът, че много правителства по света си поставят за цел да забранят продажбата на бензинови и дизелови автомобили скоро, дава тласък на процеса. Но това, което прави края на двигателя с вътрешно горене неизбежен, е технологичната революция. А технологичните революции обикновено се случват много бързо, коментира BBC.
Да си спомним за интернет. Преди 20 години това все още беше някаква рядка екстра за повечето хора. А днес? Може да се каже, че пазарът на електромобили днес е около мястото, където беше интернет в края на 90-те или началото на 2000-те.
Да, в началото нещата може да изглеждат смешни. И с интернет беше така – изглежда вълнуващо и интересно, но е без значение – колко пък полезно би могло да бъде общуването чрез компютър? Все пак нали имаме телефони! Но интернет, както всички успешни нови технологии, „изгря”. Започна да набира популярност много бързо. Неговият растеж беше взривоопасен и разтърсващ, смазващ съществуващия бизнес и променящ начина, по който правим почти всичко. И последва модел, познат на технолозите като S-крива.
Кривата S
Това всъщност е удължено S. Идеята е, че иновациите започват бавно, представлявайки интерес само за най-големите ентусиасти. Малцина се интересуват, още по-малко пък изпробват. Много е скъпо и е по-скоро „приумица”.
За интернет графиката започва в 22:30 ч. на 29 октомври 1969 г. Тогава компютър в Калифорнийския университет в Лос Анджелис установява контакт с друг в Станфордския университет на няколкостотин мили. Десетилетие по-късно в мрежата все още има само няколкостотин компютъра, но темповете на промяна се ускоряват.
През 90-те години интересуващите се от технологиите започнаха да купуват персонални компютри. Едно РС струваше към 5000 долара. Тъй като пазарът нарастваше, цените бързо намаляваха и производителността се подобряваше в порядъци – насърчавайки все повече хора да влизат в интернет. Кривата започна да се издига нагоре, растежът стана експоненциален. Към 1995 г. онлайн бяха вече около 16 милиона души. Към 2001 г. имаше 513 милиона души. Сега има повече от три милиарда.
Това, което се случва по-нататък е, че кривата S започва да се наклонява обратно към хоризонталата. Темпът на растеж се забавя, тъй като на практика всички, които искат да бъдат онлайн, вече са онлайн.
Презрението на Джеръми Кларксън
Видяхме същия модел на бавен старт, експоненциален растеж и след това забавяне към зрял пазар със смартфоните, с фотографията. Двигателят с вътрешно горене в началото на миналия век е следвал същата траектория. Също и парните машини и печатните машини. И електрическите превозни средства ще направят същото.
Първият електрически автомобил е разработен от шотландския изобретател Робърт Андерсън през 1830-те. Но едва през последните няколко години технологията се предлага на цени, които я правят конкурентна.
Бившият водещ на Top Gear и търговец на употребявани автомобили Куентин Уилсън знае това. Той управлява електрически превозни средства от над десетилетие. Тествал е вече известния EV1 на General Motors преди 20 години.
По онова време пробегът на EV1 е ужасен – около 50 мили за обикновения шофьор. Но г-н Уилсън е очарован. „Спомням си, че си мислех, че това е бъдещето”, казва той. Споделя, че никога няма да забрави презрението, показано от колегата на водещия на Top Gear Джеръми Кларксън, когато му показал първата си електрическа кола, Citroen C-Zero, десетилетие по-късно.
„Просто беше като че казваше: „направил си колосална глупост, опозори всички ни. Махни се”! Въпреки че сега той признава, че не посмял да включите парното в колата, защото това намалява пробега.
Как са се променили нещата, нали? Г-н Уилсън казва, че не изпитва безпокойство с най-новия си електрически автомобил, Tesla Model 3. Способен е да мине 450 километра с едно зареждане и ускорява от 0-100 за 3,1 секунди. „Това е изключително удобно, ефирно, светло. Просто пълна радост. И сега бих ви казал недвусмислено, че никога повече няма да се върна (към ДВГ)”.
Видяхме огромни подобрения в двигателите, които задвижват електрически превозни средства, в компютрите, които ги управляват, в системите за зареждане и дизайна на автомобилите. Но промяната в производителността, която г-н Уилсън е преживял, е до голяма степен възможна поради подобренията в сърцето на ЕПС – батерията.
Най-поразителната промяна е в цените. Само преди десетилетие батериите струваха 1000 долара за киловатчас, казва Мадлин Тайсън от организацията за изследвания на чистата енергия RMI. Сега тя върви вече към $100. Счита се, че това е точката, в която електромобилите стават по-евтини за закупуване от еквивалентни превозни средства с вътрешно горене.
Но, казва г-жа Тайсън, когато вземем предвид разходите за гориво и обслужване – електромобилите се нуждаят от много по-малко грижи – много електромобили вече са по-евтини от бензиновите или дизеловите алтернативи. В същото време енергийната плътност – колко енергия можете да натикате във всяка батерия – продължава да нараства.
Компаниите, които управляват големи паркове автомобили като Uber и Lyft, са водещи при смяната, защото спестяванията са най-големи за автомобили с голям пробег. Но, казва г-жа Тайсън, тъй като цените продължават да падат, клиентите на дребно скоро ще последват примера. Колко бързо ще се случи? Много бързо.
Подобно на интернет през 90-те години, пазарът на електрически автомобили вече нараства експоненциално.
Глобалните продажби на електромобили се развиха напред през 2020 г., като нараснаха с 43% до общо 3,2 милиона. Това са само 5% от общите продажби на автомобили, но ръстът показва, че вече навлизаме в стръмната част на кривата S.
До 2025 г. 20% от всички нови автомобили, продавани в световен мащаб, ще бъдат електрически, според последната прогноза на инвестиционната банка UBS. После делът ще скочи до 40% към 2030 г., а до 2040 г. почти всеки нов автомобил, продаван в световен мащаб, ще бъде електрически, казва UBS.
Причината е в друга крива – това, което производителите наричат „кривата на обучение”. Колкото повече правим нещо, толкова по-добре го правим и толкова по-евтино става. Ето защо компютрите, кухненските уреди и – да – бензиновите и дизеловите автомобили станаха толкова достъпни. Същото е това, което понижава цената на батериите, а оттам и на електрическите автомобили.
Ние сме на прага на повратна точка, казва Рамез Наам, съпредседател по енергетика и околна среда в Университета за сингулярност в Калифорния. Той вярва, че щом електрическите превозни средства станат рентабилни като превозните средства с изкопаеми горива, играта ще започне.
Трябва да се свърши доста работа, преди електрическите превозни средства да изгонят своите съперници с бензин и дизел извън пътя. Най-важното е, че всеки трябва да може да зарежда автомобилите си лесно и евтино, независимо дали има алея в дома си или не. Това ще отнеме работа и инвестиции, но ще се случи, точно както преди век бързо се появи огромна мрежа от бензиностанции за зареждане на автомобили.
Хайде още една позитанска тромба, се появи и заръси мозък – propov.
“200 кила умрял контейнер пълен с разни адски смеси , който ти е струвал мад 10 хил евро”
Щото то стандартните за момента коли не ти остават 200 кила умрял контейнер пълен с разни адски смеси. И хич не са ти стрували много повече …
Бе я стига глупости. Каква е инвестицията да си купиш PC, да си пуснеш нет? А каква е в колата? И PC и нета не оставят след няколко години за скрап 200 кила умрял контейнер пълен с разни адски смеси , който ти е струвал мад 10 хил евро, а даже няма и къде да го изхвърлиш. Ел. колите си имат приложение в специфични ситуации, но не са 100% мобилността която нормалноя шофьор търси.
stoyan germanov 17/07/2021 23:24 Понеже забелязах коментара за “насилването” …
Ами ако насилване наичаш принудата от закона да пазаш живота и здравето на другите ??!!
Тогава насилване са всички закони за осъждащи за убийство, причиняавне на вреди, нарушения на пътя, ПТП-та и стигнем до найлоновите торбички и пушенето на закрито.
Сори, но когато си нямаш собствен мозък се налага да те ударят през ръцете. Та дори и да не успееш да разбереш, поне като животно да придобиеш рефлекс.
Мира нямате като гледам чебурашки с рубашки. Какви ли не “експертни” идиотщини изпляскахте.
За късмет бъдещето, поне за запад от Черно море вече не зависи от вас, а от хора които разбират и ги е грижа за природата.
Появи се нов Симо…никак не съм изненадан но някак си много путинист го дава, ей тва нямате никаква честност…
А другаря ви Глупкин мрази електрическите коли, иначе нефта им кой ще купува
Яки са старите коли, примерно Dodge charger…
Електрическите са за градовете но извън по добре кола на бензин иначе къде ще се мотам да чакам да се зареди в жегата след примерно 300км
И производството на електроенергия засега не е никак екологично…
Нещо бъркаме при това производство…
Няма коментари за коефициента на полезно действие (кпд) при производството на електрическа енергия и как кпд-то ще повлияе на глобалното затопляне. Към това трябва да прибавим и разходите на енергия за производството на електрическите автомобили и батериите!?.
Dedal
18/07/2021 17:19 При цените на лития и неговото търсене, можеш да бъдеш сигурен. че батерийте няма да идат на боклука.
Батериите не са решение. Никой не казва какво аджеба правим батериите като опнат петалата. И не е ли малко тъпо да караш на ток за чист въздух и да зареждаш батерия която ще иде на сметището от централа на кюмюр? Реклама, пари и интереси, само глупак би повярвал в тази пародия. Иначе решението от години е измислено и се нарича Влак във всичките му форми.
Путиноидите освен да обиждате , друго не умеете..
Руските тролове беснеят!
“Електро! Електро!” така им е наредено да викат.
Путин просто иска да ни унищожи!
Никоя енергийна инфраструктура няма да издържи подобно издевателство. Средно 250kw зарядно. Като се накачат повечко по веригата и ще има тъпи въпроси от рода – “Абе какво стана?”
Поредна сбирщина на чебурашки. Хвърлиха ватенките и този път скочиха с голи гърди срещу електромобилите. Росгаз плаща, но иска активност.
Всичко изглежда добре, но трябва малко и да се смята!
Преди месец четох изказване на президентът на Тойота, в което
се казваше, че ако всички жители на Япония си заменят колите с
електрически то тази развита икономически държава ще остане без
ел. енергия за домовете на голяма част от населението!
Пита се в задачата от къде ще дойде необходимата енергия?!
Дрън дрън, ако беше така нямаше да ни насилват на държавно ниво да ги купуваме и да забраняват ДВГ-тата. Тоя пример с компютрите е смешен, в коя държава са получавали субсидия, че да си купил ПЦ както сега за Ел коли?
Колко па да е скоро ?
След като не вярваме.
Не е добре да се обиждат хората които не вярват в това което вярваш ти. А това в което не вярвам аз е че следващите 10 години нормалният работник в България да може да си ги позволи.
Теофил Вацов Съдейки по теб и тежки мозъчни проблеми причиняват. Малоумие и пр.
Тези коли са вредни за природата отровни токсични химикали, батерии, облъчване със силни елетрически полета. Отслабва имунната система и хората се разболяват от рак и корона вируси.