Генералният директор на BlackBerry Торстен Хейнс помоли инвеститорите за търпение, преди да правят фатални изводи за състоянието на компанията на база недобрите резултати за първото финансово тримесечие.
Канадският производител на смартфони наскоро пусна нови модели под управление на BlackBerry 10 с надеждата те да подобрят положението на компанията. В последните години BlackBerry, известна преди като RIM, загуби пазарни позиции под натиск от Apple и доставчиците на Android устройства.
Стартовите резултати от продажбите на BlackBerry 10 не са показателни за дългосрочните перспективи на компанията, смята ръководството й. “BlackBerry все още се намира на ранен етап от преходен период. Сега не само имаме нов продукт, а абсолютно нова платформа. Мнозина ще съдят за нас по резултатите за първото тримесечие, но това е неправилно”, заяви Хейнс.
Първото финансово тримесечие приключи за BlackBerry на 1 юни. Това е и първият пълен отчетен период, откакто компанията в пусна в продажба смартфони с новата си мобилна платформа.
Продажбите на BlackBerry 10 устройства достигнаха 2,7 млн. броя в периода март-май, докато анализаторите очакваха три пъти повече. Лоши са и финансовите показатели на компанията – приходите от 3,1 млрд. долара са с 9% по-малко спрямо същия период на миналата година.
Инвеститорите в BlackBerry загубиха 16 цента на акция през първото тримесечие. Уолстрийт се надяваше на печалба от 6 цента на акция и приходи в размер на 3,36 млрд. долара през отчетния период.
Тези резултати поевтиниха акциите на BlackBerry с 28%, което е най-големият им спад за последните 13 години. Обърна се и тенденцията на поскъпване на акциите, започнала през септември 2012 г.
Намаляват също потребителите на устройства и услуги BlackBerry. Броят им през изтеклото тримесечие падна до 72 милиона, спрямо 76 и 79 милиона в предходните две тримесечия. Всичко това се отрази негативно и на пазарния дял на компанията.
По данни на IDC, делът на BlackBerry на пазара за смартфони е бил 2,9% през през първото тримесечие на 2013 г., което отрежда на компанията четвърто място на световния пазар. BlackBerry бе изпреварена от Windows Phone на Microsoft. Лидери на пазара са Android и iOS, които държат заедно 92% от смартфоните.
Торстен Хейнс уверява инвеститорите, че управляваната от него компания върви по правилен път. Нов етап за BlackBerry може да се окажа продажбата на лицензи за операционната система на други играчи от пазара.
Хейнс обаче не дава пряк отговор на въпроса за евентуална частична или пълна продажба на компанията. „Първо трябва да увеличим стойността на активите, преди да ги продаваме”, казва CEO-то.
Новите устройства – предполага се, че това ще бъдат таблетфони BlackBerry A10 – ще покажат дали канадският производител има бъдеще в дългосрочна перспектива, коментира анализаторската компания Strategy Analytics.