„Учим се, докато грешим, докато правим нови опити, отново и отново, до момента, в който ще достигнем ниво, когато ще сме достатъчно готови, за да постигнем успех”, казва Иван Ненков, изпълнителен директор на СофтУни. Срещнахме се с него, за да проведем специално интервю за читателите на TechNews.bg, ето какво ни разказа:
Като лидер на динамичен и разрастващ се екип, би ли споделил как вдъхновяваш хората?
Вдъхновението и мотивацията при всеки човек зависи от много индивидуални фактори, които се определят от ценностната ни система и етапа, на който се намираме от своето професионално и личностно развитие в нашия живот. Отговорност на всеки един мениджър и лидер е да открие кои са точно тези индивидуални фактори при всяка отделна личност, с която работи, и в зависимост от това да създаде необходимите условия, за да бъде човек мотивиран и вдъхновен.
Изключително важно е визията за развитие и ценностите на компанията да съвпадат с индивидуалните такива при всеки, който е част от нея – т.е. компанията и хората, които я изграждат, трябва да следват една обща посока. По този начин хората чувстват, че са попаднали на правилното място, защото намират благоприятната среда за развитието на своя потенциал.
Хората трябва да се чувстват значими с това, което правят, и да виждат отражението на успеха на организацията в своите собствени действия. За да изградиш лидер, който води организацията напред, трябва да създадеш истинско бойно поле за него, пространство, в което ще има възможността да води своите битки, да взима трудни решения, да се справя с неочаквани ситуации, да се изправя след провалите. Колкото повече се развива и израства един лидер, толкова по-голямо ще става неговото поле на действие, защото развитието и напредъкът са неизменно свързани с излизането от комфортната ни зона и участието ни в нови битки.
Страхувал ли си се някога, захващайки се с ново начинание, че то ще се провали? Смяташ ли, че провалът може да бъде трамплин по пътя към успеха, ако човек се поучи от опита?
Страхът от провала всъщност е най-голямата пречка към успеха, защото страхът от провала ни води към бездействие, а успех се постига единствено чрез смели и решителни действия в правилната посока. Провалите са неизменна част по пътя към успеха. Ние се учим докато грешим, докато правим нови опити, отново и отново, до момента, в който ще достигнем ниво, когато ще сме достатъчно готови, за да постигнем успех. Именно затова е важно да не се страхуваме да губим, защото загубата не ни определя като личности, а е просто резултат от нашите действия, поредната стъпка към успеха.
Кое събитие в твоята кариера би определил като най-големия ти успех?
Изграждането на СофтУни като организация от стартъп, сформиран от няколко ентусиасти, до организация с екип от 70 човека, която се превърна в лидер на българския пазар и е готова да направи своя международен дебют. Може би най-голямото предизвикателство пред нас през последните години бе да оползотворим по максимално добър начин пазарния потенциал, който стоеше пред нас, а това можеше да стане единствено с правилен подход на разрастване на екипа и развитие на организационната ни структура. Мисля, че успяхме да се справим доста добре и насреща имаме невероятния успех на Софтуерния университет и останалите академии като SoftUni Digital, SoftUni Creative и SoftUni Kids. През 2018-а продължаваме развитието си с два нови революционни проекта – SoftUni Svetlina – първата частна гимназиа за дигитални умения в България и проектът Academy – първото акредитирано учебно заведение в света, което ще създава експерти за правещата фурор блокчейн технология.
Лично ти си сключил над 50 партньорства с компании от ИТ сектора. Кой е ключовият фактор за успех при преговорите?
Ключовият фактор се нарича баланс. Целта на всяко едно партньорство е да бъде взаимоизгодно и за двете страни, така че да е дългосрочно и устойчиво във времето. Освен за собствената си изгода е важно да се погрижиш и за интересите на другата страна в преговорите, така че всички да излязат победители. Доста често забравяме за това и преговорите се превръщат в игра за надмощие, от която не всички излизат доволни. Хората, които изграждат успешни бизнеси и брандове, се водят от едно просто правило – „никога не продавай на всяка цена”.
Споделям мислите на Иван Ненков.
Този човек провали с “отличните си организационни умения” първата програма по Дигитален Маркетинг на Софт Уни. Супер аматьор и “помпа”.Иначе Тенчев и Наков много ги уважавам. Супер професионалисти са.
Браво
в реалния свят нещата не вървят така както описват. изкуството за войната не е кой знае какво и всеки малчуган може до го усвои още от ранна възраст. но дали ще го заведе на някой връх зависи от много неща с проста статистическа вероятност…
Скучен платен пиар и рекламна кампания СофтУни, DevBG, Светльо и неговите човечета спуснати като парашутисти отгоре да плямпат тук и там.
На практика САМО статии от този вид има в блога на dev.bg. Там всъщност всички интервюирани са от IT сектора. За мен, обаче, доста бързо омръзва да четеш тези “мъдри” мисли.