Интервюто за работа е предизвикателство в живота на всеки човек. За хората от техническите специалности понякога е изпитание ситуацията, в която се налага да говорят добре, убедително и вдъхновяващо. Така се оказва, че те може да са перфектни инженери, но „търговската опаковка“ на техните прекрасни умения е недостатъчна да рекламира талантите им. Ето няколко препоръки към тях от социалната мрежа Linkedin.
Фактът, че вече имате насрочено интервю за работа, означава, че работодателят е харесал вашето CV. С други думи – имате основание да сте спокойни. Можете да разчитате на позитивно отношение. С разговора работодателят иска да се убеди окончателно, че вие сте неговият човек.
Дали интервюто ще е лице в лице, по телефон или ще е разговор в Skype – чувството за притеснение и тревожност са нормални. Но има няколко неща, с които трябва да се справите.
Бъдете точни
Добре е да започнете срещата си с най-важното умение – да бъдете там навреме. Без значение какво правите, трябва да стигнете до мястото 10 до 15 минути по-рано. Ако трябва проверете предварително локацията, пригответе и чантата си отрано – подгответе се колкото е възможно повече да бъдете на мястото на срещата по-рано.
Озаптете тялото
Езикът на тялото говори повече от думите по време на интервю. Кариерните експерти отдавна анализират езика на тялото като начин да определят характера на човека. От позата на седенето през погледа и жестовете – движенията на тялото са от решаващо значение.
Естествено, че няма как да спрете мигането, ако това е типично за вас в момент на притеснение, но трябва да се постараете да озаптите други признаци на нервността – например чупенето на пръсти, мачкането на салфетки, тактуването с крак.
Прегледайте си биографията
Нищо, че си я знаете отлично. Прегледайте я все пак. Може да ви бъде зададен много специфичен въпрос за постижение или умение от стара работа. Или може да има правописна грешка. Добре е да знаете това. Освежете паметта си.
Помислете, преди да отговорите
Не започвайте директно да отговаряте, преди да разберете напълно въпроса. Ако ви звучи смущаващо, не се страхувайте да поискате да зададат въпроса по друг начин.
Отделете малко време, преди да отговорите, така че отговорът ви да е добре обмислен. Можете да спечелите малко време с изрази като „Това е интересен въпрос“ или „благодаря Ви, че отваряте тази тема“.
Говорете стегнато
Нервността може да ви накара да говорите бързо, разпиляно, несвързано. Репетирайте у дома и се постарайте да отговаряте ясно. Как? Най-лесно това се постига с простички, кратки изречения.
Говорете за бъдещата си работа
Когато става дума за ролите в работата, хората са склонни да говорят за миналите си задължения, задачи и постижения. Това е добре, но по-добре е да покажете как сте „оборудвани“ с познанията за най-новите тенденции в индустрията и за важните неща в организацията, в която отивате. Подгответе се така, че да чуят от вас, че имате уменията, които те търсят, а не които някога някой друг е търсил.
Имайте увереност
Лесно е да се каже и трудно да се направи, нали? Но вие няма за какво да се притеснявате. Договорът ви за работа в новата организация е въпрос на сделка – сделка, в която всеки предлага и получава нещо. Вие предлагате своите умения. Сега е моментът да „продадете“ уменията си на адекватна „цена“. Ак не вярвате, че вашите умения са качествени и си струват, как очаквате някой друг да го повярва?
Бъдете наясно с процеса на интервюто
От първоначалното набиране на биографии през интервютата до окончателните лични презентации – съвременните процеси на наемане включват няколко етапа, преди действителното предлагане на работа. Като кандидат за вас е важно да знаете етапите и да имате готовност за всеки от тях.
по теория всичко е ясно и хибаво само че реално нещата не са така, има и много по различни определящи фактори. и не само това, н.п. всяка годанина се отваря 20 рабатни места но има 1000 души които отговарят за изискванията. и какво става, не само че пада заплатата но и няма гаранция да си останеш на позиция а камо ли да ти повишават и да увеличават заплатата ако си щастливият наемен. за работодателия е лесно и печелившо и има други предимства да уволни е да наеме нов. после и за най тъпите позиции започва да се иска не реални умения и изисквания. горкия работатърсещ макар че талантлив, учи чужди езици, прави магистър, докторант, придобива се с какво ли не умения които никога няма да му е от нужда и накрая застарява и умира в мъки с големи дългове без да се е насладил на живота.
затова добре е да се подготви за световна война. с няколко стотин милиона щастливци в планетата е подбре отколкото с миллиарди мизерци.