Последното десетилетие беше повече от добро за технологичната индустрия. Но, според финансови експерти, много знаци сочат, че американската икономика ще изпадне в рецесия през следващата година, а мениджърите на компаниите вече проявяват нервност.
Технологичните гиганти със силни баланси видяха как цените на акциите им растат стремглаво. След като последната рецесия приключи през юли 2009 г., Apple поскъпна с почти 900%, Amazon – с над 2000%, а Microsoft – с повече от 400%. Някои по-малки компании отчетоха завиден ръст на приходите, като сред тях се открояват Salesforce (над 1400%) и Netflix (повече от 5000%).
Компании като Twitter и Uber израснаха от стартъпи през IPO, за да достигнат над 100 милиарда долара пазарна стойност. Рисковите пари продължават да се вливат в стартиращи компании, до такава степен, че рундовете за набиране на средства от порядъка на 100 милиона долара остават незабележими.
Недосегаемите
Стигна се дотам, че силата и господството на технологичните компании изглеждат неизбежни, а мъдростта на техните ръководители и инвеститори несъмнена, коментира ситуацията Бернар Ебърс, президент и изпълнителен директор на MCI WorldCom, в интервю за CNBC.
Но който е преживял дотком балона или Голямата рецесия, знае, че много неща ще се променят при спад в икономиката. В зависимост от това колко дълбока и колко трайна е, рецесията може да има следните проявления:
• Компаниите със слаб баланс ще останат без пари, когато паричният поток се обърне и те не могат да намерят външно финансиране. Някои на пръв поглед големи имена ще изчезнат почти за една нощ, ще станат доста по-малко значими или ще се продадат за части от сегашните им пазарни стойности. Много от компаниите, за които се чудите „как ще останат в бизнеса?”, просто няма да оцелеят.
• Собствениците ще се стремят да преструктурират компаниите си и да приложат творчески „рекомбинации” в бизнеса. Ще има сливания, отделяния, изкупувания, или както искате ги наречете – при условие, че е налично финансиране.
• Изпълнителните директори, които поддържат бизнеса на ръба, ще бъдат уволнени, докато тези с успехи ще намерят извинение да напуснат, преди нещата да излязат извън контрол. Големи имена могат да паднат бързо, особено след катастрофални едно или две тримесечия.
• Големите компании ще се откажат от спекулативните или нерентабилни бизнес единици. Това ще открие нова възможност за стартиращите компании да намерят „пробивни” бизнес модели, които гигантите изведнъж са се уплашили да докосват.
• Обикновено рекламните разходи следват общия икономически растеж, което означава, че компаниите, чиито приходи са зависими най-вече от рекламата, ще страдат, тъй като бизнесът затяга бюджетите си. Някои традиционни медийни компании, които вече са наранени от пренасочването на реклами към технологични гиганти като Google и Facebook, няма да могат преминат от другата страна. По-малките социални мрежи като Twitter, Snap и Pinterest също ще усетят трудности.
• Акционерите ще търсят някой, който да обвинява, да предизвика дела и да се занимава с активизъм.
• Активизмът на служителите на места като Google ще пресъхне, а набирането на инженери ще стане много по-лесно.
• Видимото неравенство ще се влоши. Милиардерите ще бъдат врагът. Технологиите по-специално.
След бурята
Рецесиите, в крайна сметка, са тест за инвеститорите и отделят силните компании от слабите. Но тези, които успеят да преминават от другата страна, ще срещнат по-малко конкуренция, проправяйки си пътя към масивен растеж по време на следващия бум.
Нека не забравяме, че Amazon Web Services все още беше нов проект, когато започна последната рецесия в края на 2007 г. Благодарение на огромните инвестиции на Amazon по това време, облачната компания се превърна в един от най-успешните бизнеси през следващото десетилетие.