За всеки обикновен човек къпането в банята е лично преживяване: пълниш ваната с топла вода, събличаш се, потапяш се, излежаваш се… До неотдавна хората, чието къпане ставаше известно публично, бяха само бебетата. Днес обаче живеем в други времена. Къпането все по-рядко е глътка спокойствие и отдих, а социалните медии са превърнали банята в арена на „баньофлуенсърство”.
Днес банята е декор, на фона на който всевъзможни особи представят своя начин на живот в опит да ни „зарибят”. Изкушени от посланията за удобната, лесна и приятна грижа за себе си, посетителите на социални мрежи все по-малко възприемат банята като лично, непристъпно за околния свят пространство. Междувременно технологиите са я завзели неусетно, обсебвайки дори този вълшебен момент на почивка и отпускане.
Реклами, реклами
Марая Кери се къпе в студено мляко. Гуинет Палтроу се потапя всяка вечер във вана с магнезиеви соли. И още, и още. Някой се къпе в банята с включен таймер, който пищи на 15-тата минута, и излиза бързо. Друг се кисне 45 минути във вана с два пакета ароматни соли и заявява, че се поти и, видите ли, прави „тренировка, само че без движение”.
Рекламният бизнес иска да ни убеди да купуваме – соли за вана, масла, пенообразуващи смеси, ароматизанти, здравословни масла и извлеци, както и куп други джаджи, като например таймери и слушалки за баня и пр. Посланията им са изтъкани от добре съчинени формули за спечелването на вниманието на наивниците, готови да дават пари за абсурдни придобивки.
Със заклинателен тон препоръчват къпане в, да речем, розова вана, с вода, в която е разтворена розова хималайска сол, розови листенца, розмарин и розово масло – и парче розов кварц на дъното на ваната. Различните послания превръщат водата за къпане в марината с какви ли не съставки – от кокосово мляко до куркума, от която после няма измиване.
Както при повечето „уелнес” тенденции, бизнесът се е втурнал да запълни зейналата нужда, която изобщо не е съществувала преди, отбелязва NewYorker. Вълшебни еликсири и магически капки омайват наивните души от екрана на YouTube, Instagram и куп сайтове. Да живеят социалните медии, които направиха от банята арена на маркетинговите послания и разбиха представата за покой и уединение.
И технологиите в банята
Другото оръжие, което е преобразило обикновеното къпане днес, са технологиите. Може би мнозина от нас са израснали в апартаменти с чугунена вана или изобщо без вана, но днес притежаването на вълшебното бяло корито не е скъпа екстра. За сметка на това технологичната индустрия е превърнала къпането в хай-тек прживяване, в което има повече процесорна мощ, отколкото вода.
Днес приемаме за нормално да влезеш в банята и докато сладко киснеш в топлата вода, да отвориш лаптопа и да попишеш. Може да гледаш ТВ предавания или видео, докато се мариноваш. Телефонът – той също е там, за къде без него. Може да пишеш във Facebook, да пращаш имейли, да редактираш документи в Google Docs.
Ако искаш да говориш, има специални водоустойчиви слушалки, но за някои те са излишни – водонепроницаемите телефони са вече реалност. Може да се изкушиш да споделиш как релаксиращ в топлата вода, да речем с ароматни соли или етерично масло. Постваш си снимка в Instagram – какво по-изразително от тривиалната гледка на голи ходила, стърчащи над пухкавата пяна, облегнати на сребристия смесител. И ето как от обикновен къпещ се човек се превръща в „баньофлуенсър”.
Какво стана, технологиите победиха и банята, май?
Обикновения човек се прибира в панелката си и се къпе от ръждясал душ, целия в котлен камък на две, на три. А някои се къпят и веднъж седмично или по-рядко.
Иди да обясниш на баба от Вълчитрън какво е победило технологиите или банята?
Който е отделил време от живота си да напише тая глупост е много сбъркал.
Да, когато имаш 10,50,100 милиона в сметката си , не ще се киснеш в соли и мляко, а може и в златни кюлчета да се къпеш, само дето това не важи за другите 99,99999999% от хората.