Учители заменят Zoom с игри и социални мрежи

Както при възрастните, така и при децата ключът към продуктивната групова работа е ангажираността
(снимка: CC0 Public Domain)

Няколко пъти седмично учениците на Винсент Буйсенс в Мехелен, белгийският университетски колеж „Томас Мор”, влизат в Instagram, докато той изнася лекции на тема креативни стратегии. Младежите разглеждат истории там, добавят публикации в профила си и потъват в изследване на различни теми. Никой не крие, че това се случва – напротив, Буйсенс съвсем официално изисква тези, които посещават неговия колеж, да използват приложението. Колкото повече превъртат Instagram по време на лекцията му, толкова по-добре.

„Преподавам разказване на истории в социалните медии”, казва той. „Няма начин да преподавам Instagram чрез Zoom, защото никой не се чувства добре от това”. И Буйсенс далеч не е е единственият учител, който е изхвърлил Zoom, за да си общува с учениците си през тази доволно странна учебна година.

Умората и досадата от Zoom е реална. Доказано е, че гледането на многобройните правоъгълници с лицата на себе си и на другите колеги/съученици на екрана предизвиква не само напрежение на очите. Това води и до психологическа реакция от типа „бий се или бягай” – за съзнанието не е естествено някой да ви гледа само от няколко сантиметра разстояние от лицето ви.

Затова не е чудно, че учители по целия свят се опитват да променят плановете си за виртуалните уроци, като се срещат със своите ученици там, където младежите прекарват свободното си време – в уеб-платформи за игри и в социални медии.

Форумите, посветени на образованието и преподаването, вече са пълни с въпроси за това как да се интегрират игрите и социалните медии в обучението. Minecraft, популярната видеоигра за изграждане на градове, вече има начална страница, посветена на учителите, които искат да използват играта в своите класни стаи!

Не е въпрос само на педагогика. Учителите се стремят всячески да възстановят загубената връзка със своите ученици. Една учителка от детска градина наскоро сподели пред Ню Йорк Таймс, че използването на TikTok кара учениците „да са ангажирани и да ме гледат”.

Хитовата игра „Между нас”, станала популярна тази есен, също вече е интегрирана в някои уроци. Един ученик наскоро сподели пред Таймс, че тя може „да помогне на учениците да бъдат емоционално търпеливи към своите съученици и да разбират различните гледни точки”.

Буйсенс казва, че учениците му са ангажирани и активни в дискусиите в клас, които се случват в чата, докато той е в Instagram Live. Ако ученик пропусне урока, няма нищо страшно: учителят качва бележки, които биват запасени като истории. Всеки слайд е внимателно изработен в шаблон, за да оптимизира пространството в портретен режим.

„За мен е много важно това да не е просто трик”, казва Буйсенс, цитиран в публикация на MIT Technology Review. „Учениците ще разберат, ако правите това просто за да ги качите в Instagram. Трябва да им покажете, че предметът, който преподавате, действително работи в Instagram, или в TikTok, или в Twitch”.

Използването на Instagram може да изглежда логично за Буйсенс: той е млад преподавател на деца от „поколението Z”. Работи с модерни теми като как да използваме социалните медии за реклама и как да създадем креативна стратегия.

Все пак немалко учители остават скептични относно платформите, които следва да се използват за работа или училище. Проучване, проведено през юни от Изследователски център Образователна седмица, установи, че 63% от учителите по английски и 57% от учителите по математика смятат Zoom и Google Docs за ефективни. Що се отнася до видеоигрите, преподавателите са по-предпазливи: 27% от учителите по английски и 46% от учителите по математика ги намират за ефективни.

Въпреки това и мнозина преподаватели от „старата школа” също експериментират. Филип Уилямс, библиотекар в сингапурско училище, използва игри в Roblox – популярна платформа за младежи – за да преподава физика. „Студентите тъкмо правеха машини „Руби Голдберг”, когато навлязохме в периода на Covid изолацията”, казва Уилямс. „Беше съвсем естествена реакция да решим да създадем симулация на верижна реакция в платформата”.

Експериментът се оказал толкова успешен, че Уилямс решил да продължи да използва Roblox, за да преподава през новата учебна година. Едно голямо предимство, според него, е, че децата очакват с нетърпение уроците.

Когато използвам игри, „разчитам съвсем малко на директно преподаване”, казва той. „Вместо това се стремя да създам оживена общност от практикуващи. Присъединявам се, когато е необходима подкрепа, за да се поддържат конструктивни взаимодействия, или за да им задавам въпроси, които да ги провокират да мислят. Насърчавам ги да продължат да разширяват своите умения по нови начини”.

Това, което работи при децата, работи и при възрастните. Наистина ли срещите в Zoom са най-продуктивният начин за споделяне на работни идеи? Някои компании вече са готови да се обзаложат, че новата динамика на работа от дома ще изисква по-нови начини за срещи с колегите. Те се опитват да геймифицират традиционната офис среща. Други заменят срещите в Zoom с колективни онлайн видеоигри като тези в Red Dead Redemption 2.

Както при възрастните, така и при децата ключът към продуктивната групова работа е ангажираността. И тъй като мерките за безопасност около пандемията продължават, ръководителите на групи от всякакъв тип все повече ще търсят нови технологични похвати, за да запазят интереса на хора от всякакви възрасти.

След като видят как учениците им са грабнати и въвлечени в подобно учение, много учители изобщо не си представят „връщане към нормалното”. „Възможностите за обучение са пред нас”, казва Уилямс. „Просто трябва да обърнем внимание и да подкрепим учениците”.

Коментари по темата: „Учители заменят Zoom с игри и социални мрежи”

добавете коментар...

  1. Anonymous

    Филип Уилямс, библиотекар в сингапурско училище, използва игри в Roblox – популярна платформа за младежи – за да преподава физика.

    Библиотекар преподава физика.

  2. Anonymous

    Roblox уби старото училище.

Коментар