Бъдещият ИТ директор трябва да е генералист и политик

Възприятието за ИТ директор се промени завинаги с идването на пандемията
(снимка: CC0 Public Domain)

За ИТ директорите новата година ще донесе още повече изисквания за така наречената цифрова трансформация. Те трябва да се сдобият с някои нови умения, за да запазят авторитета, който бързо добиха покрай пандемията и рязката дигитализация на организациите си.

Анализаторските компании са единодушни, че кризата Covid-19 направи ИТ директорите по-влиятелни и по-авторитетни от всякога. Има и цифри в подкрепа на това наблюдение: 61% от ИТ директорите са станали по-важни в рамките на организацията, в която работят, според KPMG. Въпросът за мнозина сега е какво ще правят с новооткрития си авторитет и дали могат да го съхранят.

Засиленото влияние на CIO-тата през 2020 г. е в рязък контраст с реакцията на ръководствата на организациите към технологиите след последния глобален шок – голямата рецесия през 2008 г., казва Лили Хаак, ръководител на CIO Practice в Harvey Nash, цитирана от ZDNet. Тогава влиянието на ИТ директорите драстично спадна.

Изследванията на Harvey Nash и KPMG сочат, че повишената „цена” на технологичните лидери през 2020 г. е обусловена от факта, че те изпълняват традиционната си роля – предоставяне на мрежова и ИТ инфраструктура. Сега обаче ситуацията предполага, че възприятието за ИТ директор се е променило завинаги, казва Хаак.

С това обаче идват и новите предизвикателства. Хаак смята, че успешните ИТ директори трябва да бъдат адаптивни и да са готови да сътрудничат. Покупките на ИТ системи от мениджъри, които не са от сферата на технологиите, продължават да се увеличават. Това налага технологичните ръководители да общуват с всички направления на бизнеса.

„Собствеността” над технологиите става все по-широкообхватна. Различните отдели имат нужда и изискват нови технологични платформи – а ИТ директорът наистина трябва да може да повлияе на всички тези различни хора, за да води успешна технологична стратегия, казва Хаак.

Колаборативният характер на съвременния CIO е признат и от Стив Ото, технически директор в The R&A. Той размишлява върху промените, които е видял в технологичното лидерство в близкото минало – казва, че успешните ИТ директори стават по-скоро бизнес специалисти, а не хора, които просто боравят с ИТ.

„ИТ лидерството от ново поколение е нещо повече от просто управление на технологии – то е свързано с оперативна промяна, ангажиране със заинтересованите страни, ангажиране с бизнеса. Мисля, че успешните ИТ лидери сега са генералисти* с ентусиазъм и комуникационни умения”, казва той.

Преди да се присъедини към The R&A през 2004 г., Ото е работил в NASA Langley в САЩ и като старши преподавател в Университета в Бирмингам. Той все още изнася лекции в образователната институция и е почетен председател на катедрата по математика. Широкият му бизнес-опит му помага да ръководи ИТ отдела – а дигиталните лидери от ново поколение се нуждаят от подобна комбинация от умения.

„Това са хора, които са компетентни в широк спектър от области, но не е задължително да бъдат експерти в определени сфери на ИТ”, казва Ото. Подобно е виждането и на Марк Ганън, директор по бизнес-промени и информационни решения в градския съвет на Шефилд. Той вярва, че ИТ директорите от ново поколение надали ще изградят кариерата си непременно чрез управление на ИТ инфраструктура.

„Новото поколение CIO ще трябва да бъде малко по-широкоспектърен и с нагласата на търговец и политик, защото и неговата роля ще бъде по-сложна през следващите няколко години”, казва Ганън. Вярва, че бъдещите технологични лидери ще трябва да се съсредоточат върху формулирането на това как цифровите услуги могат да помогнат за решаването на нови бизнес-предизвикателства, което той вече прави в Шефилд.

Способността на ИТ директорите от следващо поколение да влияят на своите колеги ще се свежда до умения в три основни области: техническа, бизнес и междуличностна, казва Шарм Манвани, професор по ИТ и дигитално лидерство в Henley Business School. „Вашата способност да използвате всички три от тези умения комбинирано ще ви направи успешни”.

Техническите възможности правят така, че човекът може да е на ръководна позиция що се касае до ИТ, но способността да вижда бизнес-ползите го отвежда до нивото на бизнес управлението. Междуличностната комуникация пък ще е от решаващо значение за ИТ лидерите, които искат да стимулират дългосрочни промени.

„Вашите междуличностни качества трябва да бъдат наистина усъвършенствани”, казва Манвани. „Като ИТ директор трябва да ви е удобно да говорите и с изпълнителния директор, и с финансовия директор, и с главния оперативен директор – да боравите с езика на всеки от тях”.

„Трябва да грабнете вниманието на колегите. ИТ ръководството от следващо поколение ще се крепи основно на способността да създаваме истории: да можем да обрисуваме история, която е от значение за развитието на същинския бизнес”, заключава Манвани.

* генералист – човек с широк спектър от знания и умения от различни области и тематики, без значение полезни или не.

Коментар