Пропастта в ИТ уменията е гигантски проблем

В технологичния свят на всички ни се налага да се учим през цялото време
(снимка: CC0 Public Domain)

ИТ директорите, които искат да намерят следващото поколение технически таланти, трябва да се съсредоточат върху това как могат да помогнат за подобряване на талантите вътре в техните организации, сочи анализ.

Недостигът на умения в момента е най-висок за всички времена. Над две трети (67%) от дигиталните лидери се борят да намерят и задържат правилните таланти, особено в ключови области като големи данни, киберсигурност и изкуствен интелект.

С талант, който трудно може да се открие и с ограничени бюджети за ИТ, фокусът върху програмите за развитие и менторство може да бъде най-умният начин за ИТ директорите да запълнят пропастта в цифровите умения. Технологични лидери, интервюирани от ZDNet, споделят своите най-добри съвети за усъвършенстване на вътрешните таланти.

Помогнете на добрите хора да станат велики

Дани Атиас, главен директор по цифрови технологии и информация в британската благотворителна организация Anthony Nolan, казва, че менторството и развитието са изключително важни за неговата организация. Тя провежда стажове, за да помогне на талантливия персонал да процъфти.

„Започвайки от хора, които имат апетит за растеж и са амбициозни, менторството става много по-лесно – те искат да успеят”, казва той. „Започваме с входно ниво, а след това им предоставяме инструментите и обучението, от което се нуждаят”, споделя Атиас.

Целта на програмите за менторство и развитие на благотворителната организация е да помогне на талантливите хора да станат още по-добри. Атиас дава пример с талант, който преди осем годни започнал ИТ работа от начално ниво в благотворителната организация, а наскоро е повишен до директор на продукта.

„По пътя имаше няколко големи стъпки”, казва той. „Осигурих нейното външно наставничество от агенция за дигитален дизайн, за да може тя да се учи, а сделката е, че тя се учи отвън и след това учи дигитално и мен”.

Атиас казва, че благотворителната организация винаги търси нови начини да вдъхнови талантите си. Например, трима разработчици в организацията, които наскоро завършили 18-месечни стажове за софтуерно инженерство, сега изпълняват ключови ИТ и проекти за данни в организацията.

Образованието е включено и в ежедневната инженерна дейност на Anthony Nolan. На всеки две седмици организацията заделя половин ден за личностно развитие, което е значително време на годишна база.

Техническият екип самоорганизира този процес на развитие – те решават кой какво учи, как знанията се предават и обменят и как този учебен процес допринася за непрекъснат личен растеж.

„Така че ние всички се учим през цялото време. Никой от нас не се преструва, че е експерт в това, което правим, или че някога сме достигнали границата”, казва Атиас.

Най-доброто обучение е това, което води до реални, доказуеми резултати, споделят от Дизайнерската академия на Нет Ит – един от големите центрове за обучение по програмиране, дизайн и други търсени умения. Ето защо и по-голяма част от обученията в образователната организация са практика.

Уверете се, че целите на хората са изпълнени

Джо Соул, технически директор на Capital One Europe, се чувства късметлия, че хората са отделили време и усилия, за да го наставляват в определени моменти в кариерата му. В момента той е ментор на хора в собствената си организация и за разлика от коучинга, който според него е по-общ, менторските центрове за кариерно развитие са ефективни.

„Винаги има голям дебат между коучинг и менторство. Ако това е менторство, тогава вероятно аз лично съм преминал през проблема, имам идея как да го разреша и съм готов да я споделя с другите”, казва той.

Докато коучингът често се предоставя на компаниите чрез външни експерти, когато Соул се занимава с тази дейност вътре в организацията, той има за цел да се съсредоточи върху връзката си с индивида. Може да не знае спецификата на проблема, но познава засегнатия човек.

„Склонен съм да ги обучавам по неща като цели и изпълнение. И за мен този коучинг разговор трябва да задоволи три неща: заинтересовани ли са, използват ли се способностите им и има ли нужда от организация”, пояснява мениджърът.

Споделяне на знанията между общностите

Шейн Рийд, CISO на фирмата за търговия със суровини Noble Group, казва, че менторството е ключов елемент в създаването на ИТ специалисти от следващо поколение и той обича да споделя своите най-добри практики в областта на киберсигурността.

„Винаги съм бил ментор – обичам менторството. Моят поглед към индустрията за киберсигурност е, че трябва да споделяме: менторството е трансфер на знания 101. Наставник съм от първата си работа и това ми помага да извлека толкова много от тази индустрия”, казва той.

Доброто менторство понякога включва признаване, че хората могат да се учат и от други хора в други бизнеси – дори когато са едни от най-добрите служители.

Наскоро един от неговите служители напуска, след като работи с Noble в продължение на две години и половина. Рийд описва работника като „опитен и талантлив”. Въпреки това, след като му помага да се развие като професионалист, Рийд разбира, че му е време да продължи напред.

„Знаех, че ще му е по-добре извън тази компания, защото не предлагаме правилните предизвикателства за неговия набор от умения. Наскоро му помогнах да намери следващата си голяма роля, благодарение на контактите ми в бранша. Всичко е свързано с намирането на точното място за правилните хора – всички можем да си свършим работата, но вие искате да растете и да се развивате”, казва Рийд.

Той подчертава, че киберсигурността е доста малка индустрия и специалистите в нея вероятно ще пресекат пътищата си отново, независимо дали на индустриално събитие или на друго работно място. Менторството на хората и след това поддържането на връзка с тях помага на мениджърите и техните служители.

„Все още говоря с хора, които за пръв път срещнах в индустрията преди 20 години. Някои от тях дълбоко уважавам и ще продължа да го правя, тъй като те развиват индустрията. Опитвам се да подражавам и на това. Киберсигурността е съвместна индустрия”, заключава Рийд.

Коментари по темата: „Пропастта в ИТ уменията е гигантски проблем”

добавете коментар...

  1. Ти да видиш

    Поради лошия мениджмънте препоръчвам:
    – Станете консултанти в брой! Съветвайте срещу кеш;
    – Не се набутвайте в допълнителни проекти срещу мижави проценти, винаги ще сте поръбените: срещу “жълти стотинки” ще прегорите. По-добре работете с едно две нещица, а в другото време почивайте активно и учете/надграждайте!!
    – Никога не казвайте “Не”! Възможно е “немъдрия” ръководител да ви освободи от компанията в неудобен за Вас финансов или друг момент! По-разумното е да измънкате “Да” за да имате време в удобен момент, Вие да освободите компанията от присъствието си :0);
    – Винаги поддържайте добри контакти с клиенти, партньори и бъдете коректен с хората. Това се цени и след 5 години може да работите за служител на Ваш бивш подизпълнител.
    – Надграждайте се, винаги в посоката, която Ви е приятна, за да можете да се зареждате и емоционално! Това личи в работата и в живота и след време ще даде резултата дори и да не го очаквате..;
    – Диверсифицирайте време, финанси, напрежение. Винаги трябва да сте в “Златната среда” за да сте ок с промените наоколо;
    – Наслаждавайте се на живота, дори на някой да му се иска да е свършил! Живота си е наш и ние трябва да го дарим с любовта ни за да ни го върне и той стократно!!
    Амин

  2. Прегорял

    ..какво да ви кажа за недвижимите имоти 🙂 . Ако знаете какви “кифли”/”пръчки” ви строят апартаментите, как се правят архитектурни планове, по поръчка на същите “пръчки” и как се съблюдава изпълнението от полуграмотни без дипломи, с още по 2 филтъра за всеки случай отзад..Тоест плащате си за некомпетентността на сегашните, за предишните им грешки (наваксват се загуби) и за егото на настоящите ръководители (от плануваните печалби се получават % за гл. ръководител:) ).. Така че 1200 евро на метър са реалните 500-700 евро .. така де .. да си знаете…!
    Тоест навсякъде няма персонал, но там където си вадите хляба или пазарувате, просто се разходете …и рагледайте местния персонал: ако е усмихнат и професионално настроен с подредено бюро, но дисциплинирано движещ се и с два монитора с таблици-Екстра, но ако е “тича” и “пс’ува”…бягайте и не пазарувайте..каквото и да е (от кифла до апартамент). Най-хитрото е да отидете в обедната почивка от 12.30 до към 14.00 ч. . Ако всички са на работа, значи са претоварени (лошо управление, съмнителни резултати). Ако всички липсват, значи е добра организация на времето, контрол а и от там резултатите :).. Наслука

  3. Димитър Иванов

    На същото мнение съм. Има твърде много директори, управители, собственици и т.н., които не могат да преценят техническите възможности на опитните и знаещите със солидни и дълбоки познания спрямо идващите и средно ниво.
    Но има и друг момент – опитния и знаещия не може да бъде достатъчно добре следен (не само в лошия смисъл) от ръководителя си и да взима от него не максималното, ами дори и 70%. Също така много от идеите и вдъхновяването не се оценява. Поради тези 2 причини има едно отпускане и намаляне на ефективността и капацитета на тези специалисти. От друга страна младите и надъхани скачат на 110%, което обаче не може по никакъв начин да стъпи и на малкия пръст на 70-те% от опитния специалист.
    Като теглим чертата ръководителя трябва да е не само икономист и/или юрист, но и ИТ специалист над средното ниво, който постоянно обновява знанията си в някаква степен, за да може да взима адекватни решения.

  4. :o)

    Корпоративното мислене **** на персонала.
    Постоянно сменящите се управителчета с “новите мисли и идеи” които носят само хаос
    и истинските работещи в компанията дългогодишни служители стават или скъпи
    заради заплатите или не се стимулират достатъчно, за сметка на това се назначават
    нови неопитни пръчки, които са на години от знанията и уменията на първите
    И тези години влошена работа в общ план са истинската пропаст.
    Това е малоумно но почти всички компании го правят от средни до най-големи.

Коментар