Сега, когато компаниите правят своите първи крачки отвъд „основното образование” в сферата на изкуствения интелект, ръководителите на ИТ отдели търсят хора с опит в интегрирането на изкуствен интелект (ИИ) с други технологии като автоматиката. Експертизата в боравене с машинно самообучение също ще бъде много търсена, тъй като компаниите въвеждат в производствата си все повече алгоритми, изискващи постоянни грижи и захранване с данни.
Много от търсените технологични умения днес ще останат актуални и през 2021 г., казва Лия Белски, главен корпоративен директор в Coursera. Това включва изкуствен интелект, програмиране на Python и боравене с данни, отбелязва Tech Republic. Лия прогнозира, че това, което ще се промени значително, е кой учи технологични умения и как ги учи.
Ето поглед към уменията, които ще бъдат най-търсени през 2021 година:
Боравене с облачни архитектури
Осъзнаването на предимствата на облачните технологии доведе дотам, че компаниите не търсят проекти от типа „вземам и прехвърлям в облака”, а изграждат своите продукти и услуги в облачните архитектури. Поради тази причина експертизата в облачните технологии и т.нар. контейнери ще бъде по-търсена през 2021 г., според Картик Нараян, глобален лидер по облачни технологии в Accenture. Това, според специалистите, ще изискват различни нива на обучение и сертификация.
Киберсигурност в облака
Тъй като повече бизнес дейности преминават към облака, проблемите със сигурността нарастват и се променят. Джон Клей, директор на комуникациите за глобални заплахи в Trend Micro, казва, че бързият темп на миграция към облака затруднява организациите да намерят специалисти по киберсигурност, които да могат да интегрират в своя DevOps екип, за да гарантират, че сигурността е замислена от началото на всеки облачен проект. „През 2021 г. очакваме рязко увеличаване на търсенето на технологични специалисти, които притежават уникален набор от умения, обхващащи както DevOps, така и дейностите по сигурността”, казва той.
Изкуствен интелект и автоматика
Изкуственият интелект преминава от т.нар. „ранна фаза” на въвеждане към по-масово използване. Това означава, че компаниите ще се нуждаят от служители, които могат да ръководят по-сложни проекти за ИИ. Том Кланси, вицепрезидент по обучение в UiPath, прогнозира, че уменията за автоматизация и изкуствен интелект ще стават все по-важни за успеха в работата.
„Неотдавнашно проучване, което направихме, установи, че 70% от ръководителите на ниво „C” в големи организации изискват служителите да имат умения в сферата на автоматиката и изкуствения интелект”, казва той. Проучването на UiPath е установило и още нещо важно: наличието на подобни умения води до повишаване на бизнес производителността, съответно до по-голяма удовлетвореност на служителите и подобрено кариерно развитие.
Изкуствен интелект и обработка на естествен език
Обработката на естествен език е друг набор от умения във връзка с изкуствения разум, който ще бъде търсен през следващата година, според експерта на Dialpad Дан О’Конъл. Dialpad е компания за облачни комуникации, специализирана в конференциите и подобряването на гласовия анализ. О’Конъл казва, че фирми като Dialpad търсят специалисти с опит в технологиите за разпознаване на реч.
Според специалиста, в следващата фаза на развитие на инструментите за изкуствен интелект ще се развиват практически проекти като например идентифициране на списъци със задачи, които произтичат от проведени срещи на живо, и търсене в записи на гласови разговори.
Оперативни умения в машинното самообучение
Според Ананд Рао, глобален ръководител на дейностите в сферата на изкуствения интелект в PwC, друг признак за преминаване на ИИ към масовост е нарастващата нужда от оперативни таланти в подкрепа на проекти за машинно самообучение. В идеалния сценарий учените изграждат моделите на данни и ги предават на екип от инженери, които да внедрят моделите и да ги поддържат. Тази нова категория работа ще обхваща боравене с данни и DevOps за машинно обучение. Това означава, че проектите за ML ще се нуждаят от учени по данни, аналитици и инженери, които да управляват производствената работа.
Продуктов мениджър – винаги актуално
Някой трябва „движи” всички тези облачни и ИИ проекти, което означава, че уменията за управление на производството ще бъдат по-важни от всякога. Джордж Абът, продуктов ръководител в Capital One, казва, че въпросните умения са критична необходимост за всички големи технологични компании. За да отговори на тази нужда, самата Capital One е започнала вътрешен „продуктов колеж”, за да обучи повече от 800 продуктови мениджъри в компанията.
„Малокодови” похвати
През последните няколко месеца бързо набраха скорост инструментите за създаване на софтуер с т. нар. „малко писане на код” – „малокодови”. Те не изискват задълбочени познания в програмни езици, с тях всеки що-годе технически грамотен човек може лесно и бързо да създаде нови програми, които да помогнат на бизнеса му. Това обикновено касае малки и средни фирми.
Стефани Луис, старши директор на програмите за общността на разработчиците в Pegasystems, казва, че има много възможности за навлизане на пазара на малокодови решения. Развитието на тези системи би увеличило необходимостта от ангажиране на по-широка бизнес и технологична общност и фокусиране на вниманието върху за това как малокодовият подход към изграждането на софтуер може да бъде полезен.
„Не е необходимо да сте компютърен специалист, за да можете да вършите тази работа”, казва тя. Ще се търсят хора, които разбират и оценяват силата на технологиите и които са любопитни и готови да отделят време за учене. „Не ни е необходим толкова набор от умения, колкото подходящ начин на мислене”.
Не-технологични умения
Леон Адато, ръководител на SolarWinds, също казва, че най-важните умения през 2021 г. няма да са непременно технологично ориентирани. „2021 г. ще изисква от ИТ специалистите да имат мъдрост, търпение, издръжливост и добре развито чувство за хумор”, казва той. „Наред с това от тях ще се очаква да могат бързо да пренареждат приоритетите си, без да губят време да се безпокоят за времето, прекарано в работа по предишната задача”.
Джейми Коукли, вицепрезидент по човешките ресурси във фирмата за ИТ поддръжка Electric, казва, че творчески настроените и комуникативните хора днес са по-ценни. Не е нужно да имат технически умения – такива умения се учат; по-важното е хората да са любопитни и любознателни, да искат да се учат, да общуват и да работят с хора.
Ами такъв съм: любознателен, учещ се, имащ желание за нови познания, макар и не технически инженер… и прекия ми ръководител казва”Не задържаме никой, ако искаш препоръки ще ти ги предоставя..”
Не разбирам, този вид ръководители не схващат ли че работната ръка става “кът”, особенно хората желаещи да учат, работят и да виждат новите идеи “близки” до сърцето?!
Интересно ми е колко трябва да изгуби човек за да разбере че е назад с преставите си в 21ви век…