Какво донесе пандемията: уеб-измами с домашни любимци и пазаруване

Измамите, свързани с онлайн пазаруване, са най-често срещаният тип
(снимка: CC0 Public Domain)

Пандемията породи бум на онлайн-измамите с елемент на романтика и флирт, но се оказва, че това не е всичко: уеб-измамите с електронно пазаруване и с домашни любимци също са нараснали благодарение на периодите на ограничения в движението по света.

Измамници публикуват фалшиви реклами за домашни любимци, коли и каравани, за да заблудят наивни уеб-потребители и да ги провокират да дадат парите си, обяви наскоро британската служба за киберсигурност. След като стотици самотни хора станаха жертва на романтични измами, особено около последните два празника „Свети Валентин”, сега се експлоатират сценарии с всякакви други псевдо-кампании и псевдо-норми, подтикващи хората да плащат.

Опасно пазаруване

Измамите, свързани с онлайн пазаруване, са най-често срещаният тип. Този вид капани стъпват на факта, че много хора са се насочили към пазаруване през интернет заради затворените магазини по време на локдаун.

Измамниците използват социалните медии и други канали, за да рекламират вещи или домашни любимци, често с атрактивни снимки и цени. Стоките обаче така и не пристигат след плащането на депозити или дори на пълната цена на измамно предлаганата стока.

Изненадващо или не британската служба отчита, че най-големият брой доклади за измами са от 20- до 29-годишни граждани. Младите хора, които най-често използват джаджи с постоянна интернет свързаност, са най-потърпевши от атаки, макар че реално измамниците подвеждат хора от всички възрасти.

Вторият много често срещан метод за измама, набрал скорост заради пандемията, е така наречената схема с авансови такси. Това включва съобщение, при което жертвите получават текст, в който се иска да кликнат върху връзка и да платят дадена такса за доставката на стока. Тъй като много хора разчитат на онлайн-пазаруване по време на периодите на ограничителни мерки, за мнозина изобщо не е учудващо да им се искат разни такси и налози.

Сред измамените е Лу Осборн от Кесуик, която работи в сферата на счетоводството. „По това време [текстовото съобщение] не беше изненада, защото в същия ден имах около пет поръчки”, казва тя пред BBC. Жената се обадила в банката, за да ги предупреди за случилото се, но след това попаднала в мрежа от обаждания, писма и текстове от хора, твърдящи, че са от отдела за измами на банката и използващи фалшив телефонен номер, подобен на този на банката.

От сметката на Осборн са направени плащания на обща стойност хиляди лири. В крайна сметка сега тя я щастлива, че впоследствие нейната банка е възстановила парите. „Почувствах се наистина глупаво. Старая се да съм много съм предпазлива. Те си играят с уязвимите”, коментира Осборн.

Друга жертва на ловките кибер-измами е викарий (помощник на митрополит) от Уилтшир. Измамниците написали писмо, претендиращо да е от църковния служител, и го разпратили до енориашите му. В писмото измамниците призовали хората да помогнат с ваучери за Amazon.

Една жена пък споделя как е публикувала в социалните мрежи пост с призив за помощ в издирването на кученцето ѝ, което било изгубено. Писали ѝ измамници, които заявили, че държат нeйния домашен любимец за заложник и искат пари.

Кибер-специалистите препоръчват на всички потребителите на интернет, млади и стари, без значение с какви устройства боравят, да следват някои базови правила за сигурност, за да намалят риска да станат жертва на кибер-измама от който и да било от тези видове. Препоръките са:

  • използвайте силна и сложна парола за електронната си поща;
  • не използвайте една и съща парола за множество профили;
  • комбинирайте по три думи и някакъв препинателен знак, позволен за използване;
  • прилагайте двуфакторно удостоверяване, където е възможно;
  • поддържайте и актуализирайте редовно софтуера на своите устройства;
  • архивирайте всичките си данни.

Въпреки че спазването на тези правила няма да попречат на опитите за измама, то ще помогне да се намали рискът измамата да успее.

Коментар