Всички компании се нуждаят от технологична пътна карта

В периода на пандемията компаниите ускориха дигитализацията с три години
(снимка: CC0 Public Domain)

Понякога е лесно да се приеме, че върховите дигитални технологии са „запазени” за големите компании. Докато гледаме имена като Amazon и Apple, Facebook и Google, доминиращи технологичния свят, не е странно, че собствениците на малки бизнеси навярно си мислят, „о, това не е за мен”.

И все пак често пъти амбициозните и иновативни по-малки компании имат най-голямо влияние върху нашия работен ден и домашен живот, отбелязва Дарън Олд в публикация на The Scotsman. Фирмите за мобилен разнос на храна направиха революция в начина, по който поръчваме ястия за вкъщи, докато гледаме любим филм онлайн или слушаме нова група в Spotify.

Резервиране на срещи, поръчване на коли под наем, получаване на тонер точно навреме за фотокопирната машина, без никога да се налага да се поръчва – списъкът на ежедневните ни дейности, които са трансформирани чрез цифровите технологии, става все по-дълъг и по-впечатляващ. И иновациите продължават да се случват всеки ден.

Данните от консултантската фирма за управление McKinsey показват, че по време на пандемията компаниите са ускорили дигитализацията на начина, по който взаимодействат със своите клиенти и доставчици, с три години! Темпът, с който фирмите пускат дигитални продукти и услуги, се е ускорил със седем години.

Процесите и услугите, които преди това се предлагаха лично, бяха мигрирани онлайн. Сега те отнемат месеци, а не години: дигиталната трансформация се катализира от специфичната обстановка.

Намираща се в Единбург, компанията Fresh Car Valeting е една от многото, които вече са започнали да използват силата на технологиите. Наскоро тя стартира свое приложение, малко преди да привлече 1 милион британски лири инвестиции за географско разширяване на дейността си.

В основата на това приложение стоят множество интелигентни бек-офис функции. Fresh е имала тромава система за ръчно резервиране на часове за почистване на автомобили, но екипът решава да внедри специална система, която обработва резервациите автоматично. Това се оказва трамплин към рязко ускоряване на продажбите.

Например, компанията е обработила почти 1500 автоматизирани резервации през април – в сравнение с едва 121 през декември. Вместо да попълват формуляр на уебсайта, който след това да бъде обработван от бек-офис служители, за да се намери подходящо време за обслужване, сега клиентите вече могат директно да си избират час, ден и местоположение през сайта. След това автоматично получават потвърждение за резервация и напомняния за уговорката.

Тайната на възможността на малките фирми да извлекат максимума от дигиталната трансформация е да вградят технологична „нишка” в своя цялостен бизнес-план. Докато компаниите напълно основателно се фокусират върху „важните неща” – финансите, набирането на персонал и продажбите и маркетинга в своите бизнес планове – наличието на технологична „пътна карта”, вплетена в техните стратегии за развитие, може да помогне на всички останали аспекти на бизнес-плана да се обединят.

Твърде често лошо внедрената технология пречи на бизнеса да постигне целите си. Това е широко разпространено явление, като по-голямата част от компаниите не се разгръщат толкова бързо, колкото биха могли, ако внедрят правилната технологична стратегия.

При създаването на технологична пътна карта за мениджмънта е важно да си зададе правилните въпроси – „от каква технология наистина се нуждае моят бизнес”? Това може да бъде предизвикателство за някои фирми. Затова работата с експерти може да помогне за намирането на свежи идеи и перспективи.

В края на краищата технологичните гиганти като Amazon и Apple не работят изолирано. Те са част от богатата екосистема от компании, които откриват как цифровата трансформация може да се превърне и във финансова трансформация.

Коментар