Класически автомобили се превръщат в електрически

Конвертираните ретро-коли са новата страст на любителите на елегантността от старо време
(снимка: London electric Cars)

„Осуалд” е черен Morris Minor от 1953 г. Но той е тих като котка. Неговото сърце, пиещо десетки литри бензин, е заменено с рециклиран електродвигател. 68-годишният бензинов двигател на колата би заглушил доста други звуци наоколо. Но сега вместо него се чува само скърцането на гумите. Забележително е да видиш такава ретро-кола да се плъзга тихо по градските улици.

Образът на електрическите превозни средства (EV) като елегантни и футуристични може би не е единствената представа за новото поколение автомобили. Конвертираните ретро-коли са новата страст на любителите на елегантността от старо време, разказва BBC.

„Осуалд” е собственост на Матю Куитър, който се е заел с мисията да помогне за спасяване на старите, но хубави автомобили от депата за отпадъци. Той ги преобразува в коли с батерии. Даже е създал своя компания, наречена London Electric Cars, през 2017 г.

Както често се случва, всичко започва от един гараж под железопътна арка – във Воксхол. Там компанията заменя двигателите с вътрешно горене в класически автомобили с електрически двигатели и батерии. Това са автомобили, които иначе биха били бракувани.

Новите части обикновено идват от катастрофирали електромобили, като Tesla и Nissan Leaf, които са отписани от застрахователните компании, но имат читави двигатели и батерии.

Конверсията трябва да влезе в радара на вниманието

„Ние сме най-доброто рециклиране”, казва Куитър. Понастоящем конверсията не е особено евтина. Но фирмата има за цел да намали цената драстично – няколко десетки пъти, за да стане услугата достъпна за повече хора.

Нещо повече. Куитър смята, че правителствата, които дават финансови субсидии за закупуване на екологично превозно средство, трябва да помислят да субсидират и конверсията. Това не само ще доведе до появата на повече електромобили на пътя, но и ще попречи милиони стари автомобили да се озоват в моргите.

„Катастрофа е да пропиляваме милионите стари автомобили [бензинови и дизелови] по нашите пътища, а правителствените отстъпки за електромобили насърчават бракуването”, казва Куитър.

Според него, властите трябва да предложат достъпни възможности за конверсия на стари и евтини автомобили, за да се използват и здравите им компоненти, и бракуваните батерии от електромобили. Това би помогнало и за облекчаване на кризата с батериите – проблем, който назрява с нуждата от повече акумулатори.

Същото мисли и Стив Дръмонд, който ръководи друга фирма, преобразуваща старите автомобили така, че да работят с електричество – Electrogenic. „Стимулите са да купувате нови електромобили, но това означава да изхвърлите една друга, по-стара кола. Защо е нужно това, когато можете да смените двигателя”, казва той.

Екология в ретро-автомобили

Междувременно в някои страни класическите автомобили, преобразувани в електрически, носят финансови стимули. Във Великобритания всички класически автомобили (понастоящем дефиницията обхваща тези, произведени преди 8 януари 1981 г.), са освободени от пътни такси, ако не се използват за търговски цели.

Със сигурност преобразуването на стар автомобил, работещ на електричество, произвежда по-малко въглероден диоксид (CO2), отколкото генерира производството на нов електрически автомобил. Според някои изчисления, един нов изцяло електрически автомобил обикновено създава 18 тона CO2 през целия си живот. От тях 46% се генерират, докато возилото се произвежда. За сравнение, CO2 е само 24 тона при стандартно бензиново превозно средство.

Куитър твърди, че са нужни три до шест месеца, за да се извърши преобразуването. Значение имат както неговият собствен опит в процедурата, така и сложността на желанията и спецификациите на клиента.

Колата „Осуалд” има пробег от малко над 65 километра. Това е достатъчно за ежедневните потребности на повечето хора, живеещи в града, и струва нищожна сума за електричество.

Някои класически автомобили са по-подходящи за електрическо преобразуване от други. Така например, моделите Aston Martin са предизвикателство, тъй като тяхната лека и пъргава природа не се държи добре при наличието на електрическо задвижване.

От друга страна, според Куитър, коли като Bentley и Rolls-Royce „са направени да бъдат електрически, защото са създадени да работят безпроблемно”. Междувременно водачите на стари Jaguar-и с отворен покрив предпочитат електрическото задвижване, защото вече не им се налага да „тънат в мъгла от собствените си изпарения”.

В Electrogenic забелязват, че че старите Mini и Landrover коли са най-евтините класически автомобили за конвертиране.

Съхраняване на класиката или безобразие

Любител на автомобилите през целия живот, Дръмонд споделя, че един от най-вълнуващите проекти, по които е работил досега, е създаването на първата в света версия на електрически преобразуван спортен автомобил Morgan.

„Ние правим автомобили, които да се използват, а не само да се запазват”, казва той. „Повечето класики с бензинов двигател едва прибират хората у дома, но ние увеличаваме пробега и ги правим достъпни. Тези, които просто обичат рева на двигателя, трябва да се събудят и да помиришат кафето”.

Разбира се, за някои любители на класическите автомобили електрическото преобразуване е светотатство. „Макар че никога не бих диктувал какво да правят хората с колите си, съветвам ги да помислят за ефекта от промяната на наследството, което оставяме, като го преобразуват”, казва Уейн Скот, директор на Федерацията на британските клубове за исторически превозни средства.

„Звученето на двигателя е част от преживяването в колата и това, което прави автомобила специален. Да го конвертираш е като да вземеш най-добрия албум на Ролинг Стоунс и да го направиш отново, но на клавиатура на Casio, и после да се опиташ да кажеш на хората, че е същото преживяване”, коментира Скот.

Има и още един аспект, който трябва да се вземе под внимание. Мощният нов двигател не всякога съответства на автомобила. Не му подхожда да бъде вграден в „дрънкаща, течаща стара бричка”, допълва специалистът.

Той има и още един аргумент. Годишното разстояние, изминавано от ретро автомобилите, е нищожно спрямо общия пробег на моторните превозни средства. За Великобритания делът е 0,25%. По думите на Скот, тази статистика показва, че няма нужда класиката да се електрифицира по екологични причини.

Дейвид Лоренц, основател на компанията за модернизация на електрически автомобили от висок клас Lunaz, смята, че класическата автомобилна индустрия има мотиви да потърси промяната. Ретро-колите са „красиви предмети, които са много застрашени, и е налице усещането, че по-младите шофьори искат да запазят и да укрепят наследството на тези автомобили [като ги направят електрически]”.

Коментари по темата: „Класически автомобили се превръщат в електрически”

добавете коментар...

  1. Симо

    Произнася се Воксъл а не Воксхол…
    Двойка по енглиш…

  2. :o)

    Не мога да повярвам че някой е изписал толкова думи заради лудата идея на някакъв
    боклукчия с CHOP SHOP от Лондон? Всички сме виждали всякакви гаври с автомобили,
    включително Москвич 12ка 4×4 с нов двигател дигащ 120-130 без проблем.
    Въпроса е че тия приумици , никога няма да бъдат рентабилни за масовия човек, да не говорим за сигурност на пътя, тестове и глупости.
    Тва си е хобито на някакъв боклучар автомоньор и няма нищо общо с милиардите коли по света които карат на бензин.

  3. Димитър Христов

    Пружини и ластици и за моторни спирачки и двигател – компресор , нагнетяват сгъстен въздух при употреба на спирачките и
    при намаляванетоо на скоростта и при спирането на превозното средство , , а и с развиването на пружините и ластиците и под въздействието и на въздуха под налягане при
    Потеглянето и при тръгването и при набирането и увеличаването на скоростта – ЕКОЛОГИЗИРАТ и намаляват и шума , и задвижвани и с човешка сила , въртейки и педали и ръкохватки -намаляват и инфарктите и сърдечносъдовите и останалите заболявания , и човек е и в по – добра физическа и психическа форма и кондиция .

  4. Симо

    Къде ще сложат огромната и тежка батерия?
    Затова от бензинов не става лесно електрически, дизайна е различен освен ако е с някаква специална лекичка и мощна батерия от бъдещето…
    Центъра на тежестта се променя и не е стабилна колата и при електричките батерията е под пода на купето за стабилност, затова производителите на бензинови коли не им се минава на електрички, изцяло нов дизайн на колата е нужен въпреки, че Мъск е отворил всички патенти за Тесла колите, който иска да ги ползва безплатно но много желаещи няма…и батериите си остават слабото място на електричките но до 5години може да имаме по добри батерии с поне двоен капацитет и със сухи електролити или комбинация от сухи електролити и стандартни, засега се тестват кои дизайни са най практични и издържливи
    Дори и да имаме батериите тогава идва проблема с електричеството, откъде толкова много електрическа енергия щом всички коли са електрички? Поне няколко АЕЦа ще са нужни само за да зареждат колите… Или да чакаме централите със синтез ама надали …Май на бензин си е най добре засега… особено за хора които могат да си плащат бензина и обичат мощни коли…но верно много кинта отива за тва гориво…

Коментар