Повечето приложения за споделено пътуване събират доста лична информация за потребителите. Някои натрупват дори данни за религия, сексуална ориентация, политически възгледи. Това твърди ново проучване Surfshark, обявено в края на януари.
Докладът разкри кои са приложенията за споделено пътуване, най-жадни за лични данни, заедно с други изненадващи резултати относно безопасността на потребителите. С нарастването на пазара на споделени пътувания този проблем става все по-голям, тъй като видимо нараства и обемът на информацията, която компаниите взимат за своите клиенти.
Изследователите на Surfshark са взели данни от 30 приложения за споделено пътуване от Apple Store и са сравнили начина, по който апликациите събират данните за своите клиенти. На тази база е формиран „индекс на чувствителност към данни”, съставен от точки, давани по конкретни категории.
Една точка е давана за данни, които не са свързани със самоличността на потребителя; две точки – за данни, евентуално свързани със самоличността; а три точки са приписвани за окончателни данни, които със сигурност се събират и проследяват, пояснява SecurityBrief в анализ на проучването.
GrabTaxi, услуга за споделени пътувания в Сингапур, е начело на индекса с колосалните 114 точки за събиране на данни. Uber заема трето място с 80 точки. Установено е също, че Uber и Lyft събират доста голям обем чувствителна потребителска информация, като сексуална ориентация, бременност, информация за раждане, религиозни, политически и философски вярвания, биометрични данни и генетична информация.
Услугата за споделени велосипеди Rapido събира най-малко информация от своите клиенти, твърди изследването. Нейният общ резултат е шест точки. Услугата събира само потребителско име, телефонен номер и местоположение.
Други големи играчи като Ola и Lyft са близо до върха, съответно с 52 и 47 точки. Когато се погледне цялостната картина, приложенията за споделено пътуване събират средно по 14 точки на потребител. Установено е, че 30% от апликациите използват тези данни за „рекламиране на трети страни”.
Обикновено приложенията споделят с трети страни идентификационния номер на устройството и на самия потребител, информация за взаимодействието с продукта и точното местоположение. Твърди се, че повечето приложения, които са жадни за лични данни, използват допълнително информация за контакти и за плащания, потребителско съдържание и други потребителски данни – все за маркетинговите нужди на „трети страни”.
Потребителите са склонни да пренебрегват поверителността на своите данни, когато става въпрос за споделени пътувания, коментира главният изпълнителен директор на Surfshark Витаутас Казюконис. Според него, хората са склонни да предпочитат удобството и комфорта пред опазването на данните.
„Много хора днес са готови да обменят поверителността за комфорт и да споделят личната си информация в замяна на услуга. Правейки това, хората оставят цифрови отпечатъци навсякъде, където отидат – включително личните си данни, физически адреси и дори линковете, на които кликат”, казва Казюконис.
Според него, притеснителното в ситуацията е споделянето с въпросните „трети страни”. „Нашето проучване показва, че 9 от 30 анализирани приложения за споделено пътуване използват събраните данни за „рекламиране на трети страни”, заключава експертът