Виртуалната вселена: метапространство или метахаос?

Във виртуалната 3D вселена хората ще могат да правят почти всичко
(снимка: CC0 Public Domain)

Откакто Facebook обяви намеренията си да изгради метапространство, че даже се и прекръсти на Meta, това е горещата тема в технологичната индустрия и една от най-обсъжданите концепции. Какво можем да очакваме от нея?

Предполага се, че метапространството е виртуална 3D вселена, в която можете да правите почти всичко, което можете и във физическия свят, включително да се срещате с хора, да работите, да играете – а също и неща, които в реалния свят не можете да сторите – например да пътувате до други планети. Реалността обаче не е толкова приятна, колкото мечтите или научната фантастика.

Какво трябва да очакваме?

Самият термин метапространство е проблем. Това, което всъщност се обсъжда, е виртуален свят или виртуална вселена, която комбинира няколко виртуални свята, отбелязва TechNewsWorld. Концепцията за виртуални светове не е нищо ново. Чудесни примери за виртуални светове съществуват и сега – това са някои от огромните мултиплейър игри като Minecraft, World of Warcraft (WoW) и Eve Online.

Тези три игри споделят няколко общи атрибута. Те позволяват анонимност на потребителя, насърчават творчеството и имат функционираща икономика. Анонимността и креативността са ключови за играчите. Това им позволява да бъдат всеки или всичко, което си поискат, и да правят каквото си пожелаят. Функциониращата виртуална икономика е като лепилото, което свързва всичко заедно, точно както това се случва във физическия свят.

Има и други виртуални среди като VRChat, но при тях липсва елементът на утвърдената собствена икономика. Поради правилата и ограниченията, играчите често разработват неоторизирани решения. Това пак касае творчеството. В повечето случаи играчите биха предпочели да имат напълно отворена платформа, която позволява на всеки да разработва решения.

Това обаче има своята тъмна страна: „всичко минава”. Така виртуалността позволява най-лошото у хората да излезе наяве: налице са различни прояви на престъпна дейност, наблюдавана в реалния свят, активирана чрез вратички и хакове в игрите.

Разбира се, има възможност за създаване на безопасна среда. Но това изисква значителен контрол – нещо, което повечето участници презират. Това обаче е най-вероятната област, в която ще се развиват търговските платформи. И няма как да е иначе, защото виртуалните платформи имат практически приложения за голямо разнообразие от приложения: образование, пътуване, работа, религиозни тържества, социални събития, интервюта, пазаруване, недвижими имоти, прожекции на филми, концерти, електронни спортове.

Проблеми с оперативната съвместимост

Платформите ще трябва да станат по-сигурни. Ще са нужни правила, както и последствия за нарушаване на правилата – и известна степен на изисквания за публично признание и удостоверяване (край на анонимността). И може да се очаква, че ще има голяма доза фрагментарност – от гледна точка на приложенията, платформите и участниците.

Поради конкуренцията за пазарен дял между различните компании, разработващи платформите, навярно утвърждаването на стандарти за цялата индустрия ще бъде бавен и предизвикателен процес. Тепърва ще трябва да се търси ясен начин те да взаимодействат помежду си. Още по-далечни са изгледите всички виртуални среди и светове да могат да взаимодействат като единна виртуална вселена/метапространство.

От друга страна, проблемите с оперативната съвместимост най-вероятно бързо ще бъдат преодолени от общността на отворения код.

Може да се очаква, че движещият фактор за развитието и успеха на платформите ще са две неща. Първото са игрите. Огромна част от глобалното световно население вече е ангажирано с някаква форма на електронни игри. Налице са критична маса и огромни възможности за приходи.

Втората възможност е порнографията. Каквото и да си говорим, тя винаги е движела развитието и възприемането на новите медийни технологии. Това само ще помогне за ускоряване на виртуалните светове.

Ако комбинираме тези два движещи фактора с трите ключови критерия – анонимност, креативност и функционираща икономика – следва да очакваме растеж, движен по неконтролируем и непокорен начин.

Технологията става все по-добра

Със сигурност и днес е възможно да имаме успешни виртуални светове. Те не изискват специални очила за виртуална реалност (VR) или разширена реалност (AR), или специални, хаптични костюми. Въпреки това технологиите се развиват и разработчиците на игри и приложения интегрират тези постижения в инструментариума, който създава „изживяване” за играча. Тоест възприемането на новите технологии ще върви с бързо темпо. Аудио, графики, контроли и хаптична обратна връзка – такива неща ще бъдат интегрирани в създаването на наистина „всепоглъщащо” изживяване в бъдещите виртуални платформи и приложения.

Ще нараства интересът към разработване, закупуване, продажба и търговия с почти всяка форма на продукти или услуги. Това ще изисква инструменти за разработка в тези виртуални среди или поне възможност за „внос и износ” на виртуални стоки и функционираща икономика, която в крайна сметка взаимодейства с реалния свят. На свой ред това ще доведе до интегрирането на блокчейн и незаменимите токени.

Младостта ще управлява посоката

Както при повечето технологии, и тук всеки си има мнение. Мнозина от по-възрастните поколения ще недоволстват от развитието на виртуалните светове. Повечето от по-младите поколения ще я прегърнат.

Не можем да отречем обаче, че дори в днешно време мнозина млади хора вече предпочитат виртуалната среда пред разговора лично или по телефона. Те също така виждат повече стойност в електронните устройства, отколкото в „традиционни” артикули като да речем автомобилите.

Засега изглежда, че новото пространство, където човечеството ще мигрира, ще прилича повече на Дивия Запад, отколкото на организирано общество. Така че на първо време трябва да очакваме не толкова метапространство, колкото метахаос.

Коментари по темата: „Виртуалната вселена: метапространство или метахаос?”

добавете коментар...

  1. Надежда Василева/автор/

    Значи 2026 г.и всеки четвърти.
    И дотогава – какво?
    Ами докато не се сложи “коефициент интелект” – регионален и т.н. ще се “мешат” леви мозги и кафява маса и ще се трови интелекта да си правят реклами и копирани потребители?
    Честно казано по бих се доверила на Фугаку Корпорейшън за участие в социална мрежа.
    Ами да- входен тест за кръгове за общуване. А сега – един комунистически кюп за общи неща и само бизнес с реклами кражба на интелект, воайорство и скапване на нерви.
    Изобщо с тия панцери/хедсетовете ,те де/ на главите – вмето да се радваш на реалността , напр. на природата, гледай я в акъла си и се радвай…като червей.Даже и те /орачи в почвата и онези, прерабоващи финална био-маса/са повече в реалността, защото са Божии работници.

  2. общност на отворения код

    Няма абсолютно никаква основания да подкрепя собственика на Фейсбук и неговите производни търговски марки кампании и тема подобни плагиатства на платформи, системи и технологии.

  3. плагиатство

    Вече съществува от години наред казва се Second Life виртуална вселена / пространство

Коментар