Почти половината (48%) от работещите в областта на данните и знанието ще работят хибридно и напълно отдалечено към края на 2023 г., прогнозира Gartner. Анализаторската компания очаква, че заради високата инфлация по-малко служители ще искат да се върнат в офисите на пълен работен ден. Това ще има дълбоко въздействие върху начина, по който ИТ лидерите планират своите стратегии за дигиталното обслужване на крайни потребители.
„Има много коментари относно това какво искат да направят бизнесите със своите служители, има и объркване по въпроса как организациите да върнат хората обратно в офиса и дали изобщо да ги връщат – дали това ще им бъде от полза,” коментира Ранджит Атвал, старши директор анализи в Gartner.
На повечето места висшето ръководство би искало хората да се върнат в офиса. Но пандемията показа по много начини, че мнозинството от хората могат да работят ефективно от вкъщи.
Нюанси в очерталата се тенденция
„Служителите по същество не искат да ходят в офиса, така че има текущ дебат за хибридния подход“, каза Атвал. По думите му, фирмите трябва да разберат какво означава хибридната дейност в тяхната организация. Със сигурност няма никакъв смисъл да се настоява работниците да се върнат в офиса, само за да седят на бюрата и да вършат същата работа, която биха могли да вършат също толкова лесно у дома.
В тази тенденция има известни регионални нюанси, произтичащи от изцяло културни различния. Например, в Европа срещите лице в лице остават желани и предпочитани от мнозина. Затова хибридната работа процъфтява.
Успоредно с това навлизането на все по-млади хора в работната сила дава своето отражение. Хората смятат, че им е непосилно да пътуват до офиса всеки ден или дори няколко пъти в седмицата. Проучването на Gartner установи, че твърдите хибридни модели на работа като „3-2“ (3 дена в офиса, 2 дена от къщи) всъщност могат да доведат до намалена производителност.
Принос за обърканата ситуация има и сегашната геополитическа и икономическа ситуация. В среда с условия на рецесия и инфлация служителите все по-често искат да намалят разходите си за пътуване до работното място и съответно имат по-малко желание да идват в офиса. От друга страна, според Gartner, че увеличените битови сметки подтикват някои служители действително да се върнат в офиса. Към всичко това и някои работодатели може да се опитат да си спестят разходи, като насърчават служителите да работят от домовете си.
Дизайн, ориентиран към човека
Докато служителите търсят гъвкавост, все пак „те трябва да идват и в офиса“, казва Атвал. Това изисква организациите да прилагат „дизайн, ориентиран към човека“, както го нарича Gartner. Това означава организациите да установят нов набор от принципи, норми и мислене. Подходът, ориентиран към човека, позволява на работодателите да постигнат целите си, независимо къде е работното място на служителя.
Например, успешните виртуални работни пространства ще увеличат способността за наемане и срещане на служители, независимо от географското местоположение, прогнозира Gartner. Виртуалните работни пространства предоставят нови алтернативи на личните срещи (и свързаните с тях пътувания) и на съществуващите услуги за виртуални разговори. Проучванията на Gartner прогнозират, че до 2025 г. 10% от работниците ще използват виртуални пространства за дейности като продажби, адаптиране и работа от разстояние.
До края на 2026 г. 64% от служителите ще са в състояние да работят дистанционно или по хибриден начин благодарение на демократизацията на технологиите, съчетана с дигитализация и автоматизация на работата.
Ролята на изкуствения интелект
Изследването на Gartner отбелязва, че инвестициите в нови технологии като автоматизация или изкуствен интелект (AI) могат да променят характера на много съществуващи професионални позиции и роли. „Тези технологии намаляват времеемките задачи в ежедневието, които ограничават гъвкавия график или изискват непременно да се изпълняват в офиса“, пишат авторите на прогнозния анализ.
Например, ако се използва AI за отговаряне на рутинни въпроси на служители относно темите заетост и човешки ресурси или пък ИТ – при това денонощно. Наред с това слушалките за добавена реалност и виртуална реалност предлагат на организациите възможността да провеждат реалистични брейнсторм атаки за екипи, които са географски „разпилени“. Тези сценарии, според Gartner, оборват предположенията, че за работните места, предполагащи висока степен на сътрудничество, служителите трябва винаги и постоянно да са на място в офисите.
Как ще функционира ИТ отделът
Всичко това означава, че ИТ отделите ще трябва да преразгледат въпроса какви служебни устройства са необходими на служителите, каква свързаност ще им се осигурява и не на последно място как ще функционира отделът за ИТ помощ.
Служителите, работещи от вкъщи, стават все по-компетентни, за да коригират възникналите проблеми с компютрите си. До голяма степен служителите биха могли самостоятелно да се справят и със софтуера на работните си компютри. Може би организацията има нужда от дадени вътрешни приложения, които да улеснят работата? Това също трябва да бъде решено.
Що се касае до хардуера, много корпоративни приложения са достъпни чрез браузър, което означава, че физическият процесор, паметта и носителят на данни на използваното компютърно устройство са по-малко важни. „Тъй като все повече приложения се намират някъде другаде, в облака, и не са инсталирани на устройството, то оптимизирането на компютъра става по-малко важно“.
Важно обаче е ИТ лидерите да обмислят всички аспекти на работата на служителите – като например дали да инвестират в по-голям екран или в пълноразмерни клавиатури и мишки.
Въртиш сучеш и излиза един единствен проблем:
ако трябва да пътуваш потресаващите 10км до работа недай боже повече – 20км благодарение на достойните и много умните и техните наследници в столична община и подобните се оказва че губиш или 1 час до 2 с градски/адски транспорт дори и той да се нарича метро или се тътриш в стиш и с климатик в кола след тоз адски транспорт.
И благодарение че убийците с червени книжки не само са се облагодетелствали с безплатни апартаменти в центъра но и не трябва да се напрягат да се движат повече от 500м до спирката и да се пречкат с безплатните си карти в адския транспорт и затова абсолютно всички роби трябва да страдат и да проклинат 30-тъка 30% на заплатата.
А как Левски и останалите са се борили срещу 10тъка – а да не са имали онез да смучат пари а е имало само башибозук и султан. После било турско робство.