Европейците: наше изконно право е да се почерпим

Над една трета от анкетираните посочват по-доброто настроение като основна причина да си купят нещо малко

Над една трета от анкетираните посочват по-доброто настроение като основна причина да си купят нещо малко

Повече от половината европейци (59%) смятат, че е тяхно изконно право да се почерпят с нещо малко, сочи индексът на малките изкушения, изготвен от MasterCard като показател за паричните навици на потребителите.

Въпреки икономическата нестабилност купувачите продължават да инвестират в лични покупки, като харчат за себе си средно по 51 евро за нещо малко поне веднъж месечно и смятат, че подобна покупка им се полага. Европейците не са склонни да се откажат от малките изкушения, като повече от един на всеки пети анкетиран заявява, че все още харчи пари за себе си, знаейки, че трябва да си брои стотинките.

Изследването показва още, че личната почерпка е по-важна от това да почерпим някой друг. Докато двама на всеки пет анкетирани (40%) казват, че по-скоро биха почерпили някой друг, отколкото себе си, европейците харчат средно по 5 евро по-малко, когато купуват нещо малко за своите приятели или семейство. Един на всеки десет (10%) посочва, че основната причина да купи нещо за някой друг, като напр. кутия бонбони или бутилка вино, е защото знае, че ще го сподели с него и следователно ще има лична полза.

Германците се нареждат на първо място в европейската класация, що се отнася до пo-големи суми, похарчени за малки изкушения – средно по 72 евро на едно пазаруване, което може би показва по-добри икономически условия. Анкетираните във Великобритания са по-предпазливи и харчат най-малко за лични почерпки – средно по 32 евро на едно пазаруване – и споделят, че се чувстват най-зле, когато харчат пари за себе си – една четвърт (25%) изпитват вина, когато си купуват нещо малко. Така купувачите във Великобритания се оказват най-гузните в цяла Европа.

Над една трета от анкетираните (36%) посочват по-доброто настроение като основна причина да си купят нещо малко. Почивните дни (26%) и различните празненства (24%) са следващите най-често срещани причини. Желанието да зарадват семейството и приятелите си също е важна причина да почерпят (58%).

Интересен е фактът, че продукти като кафето и сиренето са посочени като необходимост, а не вид почерпка, особено в Италия и Франция, докато по-големите покупки като бижута и ваканции са ясно класифицирани като луксозни. Жените са по-склонни да харчат пари за дрехи, чанти и обувки подобно на мъжете, които плащат и за хранене навън, алкохол, DVD-та, CD-та и видео игри.

Въпреки че се чувства най-виновно, че харчи за себе си, по-младото поколение е и най-склонно да дава пари за малки изкушения. Докато един на всеки пети анкетиран (20%) признава, че всъщност плаща за повече почерпки от началото на финансовата криза, по-младите харчат и най-много, що се отнася до по-големи луксозни покупки, като почти една трета (29,7%) отделят повече пари за ваканции, хранене навън, дрехи и аксесоари от началото на рецесията.

По-възрастните анкетирани, над 55 години, все още си купуват малки изкушения, но 38% казват, че гледат на малките почерпки като кафето и сиренето като на стоки от първа необходимост. Старата поговорка „Човек не може да живее само на хляб и вода” изглежда е ключово, междукултурно убеждение и основно за щастието на хората, коментира независимият финансов експерт Алвин Хол.

Коментар