„Големите данни” или „Big Data” помагат на бизнеса да печели пари по-добре, като му дават възможност да прогнозира поведението на потребителите и да контролира по-добре ресурсите си. Тези „технологии на третата платформа” ускоряват развитието си в последните години и тепърва ще набират скорост, генерирайки висок ръст на ИТ бизнеса в света, обяви IDC по време на конференцията „Големите данни и бизнес анализите 2014” в столичния хотел „Кемпински”.
Първото използване на „големите данни” е станало факт много преди появата на компютрите, разкри Марио Майер-Хубер, анализатор в IDC Централна Европа. Това се случва в Лондон по време на епидемията от холера. Много хора се разболяват от болестта, но повечето си мислят, че причинителят на заболяването е свързан с диарията. Млад мъж решава да направи карта на случаите на заболели от холера в Лондон. Върху проста карта на града той нанася с червени точки случаите на заболявания. Скоро забелязва, че всички те са съсредоточени около кладенец за вода, който хората ползват. Оказва се, че кладенецът е заразен и след като хората се пренасочват към друг източник на вода, случаите на холера рязко намаляват.
Днес компютърните технологии ни позволяват да боравим с огромни обеми от данни в реално време. Едно показателно приложение на големите данни е използването им за управление на самолетния трафик в Европа. Европейската авиационна агенция консолидира данни за всички полети над континента в реално време. Така в случай на проблем – например силна буря във Виена – агенцията може да вземе решение да промени часовете на полетите за Виена.
Решението моментално се свежда до всички авиокомпании и летища, които „изпращат” самолети към проблемната дестинация. Това се случва съвсем в реално време и помага за реализирането на огромни спестявания.
Благодарение на системата, многократно се намалява времето, което самолетите трябва да прекарат в кръжене над някой град, чакайки разрешение за кацане – респективно се намалява използването на гориво. Редуцира се времето, което самолетите прекарват в изчакване пред пистата за излитане, което също пести гориво и време.
Перфектно приложение на големите данни могат да реализират търговците на бързооборотни стоки. Събирайки данни за потребителите, те могат да прогнозират поведението на купувачите и така да намалят обема на продуктите, които се търсят слабо, и респ. загубите си.
Едно от най-интересните приложения на големите данни се реализира във Facebook. Системата събира информация за семейното положение на потребителите (напр. сам, във връзка, женен) и за взаимоотношенията им с други потребители. При по-интензивна комуникация с определени приятели на даден потребител аналитичната система може да прогнозира кога той ще промени статуса си от „сам” до „във връзка” и с кого ще е тази връзка. Обичайно прогнозата се потвърждава до две седмици, разкри анализаторът на IDC. „С други думи, Facebook знае с кого ще излизате след 2 седмици”, пошегува се той.
Всички тези случаи демонстрират огромните възможности на „големите данни” – един пазар, за който IDC прогнозира, че ще достигне обем от 16,1 милиарда долара в световен мащаб през 2014 година. Той ще расте с 6 пъти по-бързо темпо от общия ИТ пазар. Анализаторите посочват три сегмента – инфраструктура (сървъри, системи за съхранение и др.) с 45% дял, услуги – 29% и софтуер – 24%. До 2017 година големите данни ще бележат растеж от средно 27% на година, за да достигнат обем от 32,4 млрд. долара в световен мащаб.