Летищните опашки ще останат проблем от миналото

Да идеш до летището бързо и навреме за полета си, да избереш опашката, на която ще чакаш най-малко и да хванеш най-краткия път до гейта ще бъде нещо естествено съвсем скоро. Това ще стане благодарение на серия технологични решения, базирани на използване на персонализирани данни и симулации на движението на тълпите с цел оптимизиране на пътуването на хората от дома им до самолета.

Основна цел на подобренията на технологиите по летищата днес е да се намали времето за пътуване на хората. „Тъй като не сме в състояние за момента да намалим времето за пътуване във въздуха, то единственият начин е да намалим времето за пътуване на земята,“ казва д-р Халид Храсника от Eurescom в Хайделберг, Германия, цитиран от horizon-magazine.eu. „Аз обикновено пътувам от Франкфурт и и тръгвам от къщи 2 часа и 45 минути преди полета. Ако имах надеждна информация, бих могъл да тръгвам 45  минути по-късно“, допълва той.

Адекватна информация за навременни решения

Eurescom координира DORA – проект, финансиран от ЕС, който разработва приложение за таблети и смартфони в помощ на пътуващите, за да планират своите графици оптимално.

„Идеята е да се събира информацията, необходима за ръководене на пътуващите от дома им или тяхната отправна точка, до летището, както и до гейта“, казва д-р Храсника. „Когато започнете своето пътуване, получавате съобщение за възможностите, които биха могли да са по-добри в конкретния момент – ценна информация за трафика, възможностите за движение с влакове, трамваи, автобуси и извънредни ситуации“.

Приложението има за задача да сложи край на изнурителното бродене по летищата в търсене на правилното гише за регистрация или за подаване на багажа. За целта софтуерът осигурява на пътуващите навигационна информация за най-добрите маршрути до тези точки и до гейта за качване на самолета. Приложението дава и информация за закъснения или за това коя е най-късата опашка на порталите за проверка и безопасност.

Екипът в момента обсъжда какъв точно бизнес-модел да избере. Д-р Храсника очаква приложението да е интересно за авиокомпании, туристическите агенции, градските и регионалните власти, които искат да предоставят допълнителна услуга за туристите и за пътуващите. За градските власти и туроператорите би било много полезно да знаят какви хора посещават забележителностите наоколо. Те биха имали основание да искат да платят за това.

За момента екипът се е фокусирал върху предоставянето на информация за самото пътуване, като същевременно се зачитат правата на защита на личните данни на потребителите. Д-р Храсника обаче вижда потенциал за обединяване и с други доставчици – например схеми за споделени автомобили. Така ще може да се предложи повече на туристите, когато пристигнат на дадено място. Сега екипът планира първите изпитания на приложението в Берлин, Германия, и в Майорка, Испания, от юни 2017 г.

Друга услуга – BizTweet – вече се използва и осигурява персонализирани съобщения в реално време чрез социалните медии. Това прави по-лесни пътуванията на хората и подобрява комуникацията между летищата и техните клиенти.

Пътниците въвеждат номера на полета си в брандиран Twitter акаунт, който е следен от BizTweet, и автоматично получават моментална информация за състоянието на полета си. Това им позволява да планират по-добре времето си във връзка с пътуването.

Пол Бругер, основателят на TIC – ирландската компания, разработила приложението – е специалист в областта на финансовите услуги. В този сектор банките вземат моментални решения за потребителските сметки въз основа на данни в реално време. BizTweet стъпва точно на тази идея. Приложението взема данни за движението в реално време и ги комбинира със силата на социалните медии.

„Базира се на конкретни данни, затова е много добре таргетирано“, казва Бругер. „Технологията е приложима в много сектори, но именно фактът, че работи в реално време, го прави най-приложимо за пътуванията“.

Ефективност на ресурсите

Летищата плащат за услугата, като цената зависи от големината на летището, но в същото време BizTweet намалява драстично ресурсите, необходими за отговор на запитвания на индивидуални клиенти, казва Бругер. BizTweet вече се използва в няколко големи летища, включително Лондон Сити, Великобритания, Дубай, Обединени арабски емирства, и Мелбърн, Австралия.

Като част от изследванията досега анализът на 900 летища е показал, че тези, които използват услугата BizTweet, постигат 100% взаимодействие с клиентите, твърди Бругер.

Таргетиран маркетинг

Технологията също така отваря възможности за целеви маркетинг, които вече се използват в Мелбърн и Дубай. Пътниците могат да получават предложения за отстъпки в зависимост от данните за пътуванията. Така например може да им се предложи намаление за покупка на слънцезащитен крем, ако летят за горещо и слънчево място, или намаление за храната в ресторант в частта на летището, в която ще трябва да чакат самолета си.

Симулациите влизат в играта

Изследователите вече използват и системи за симулация на поведението на тълпите, за да управляват по-добре пътническите потоци в рамките на летищата. Отчасти решението е вдъхновено от оперативните проблеми на летището във Франкфурт, доскоро честа причина за закъснения на самолетите.

Финансиран от ЕС проект AERFOR е създал софтуер, наречен AMORPH.aero, който осигурява краткосрочни прогнози за пътническите потоци и намалява задръстванията в летището във Франкфурт, казва Андреас Хофман от Amorph Systems – немската компания зад проекта.

Системата извлича данни, включително самолетни разписания, брой пътници на борда на самолета, очаквани закъснения. Софтуерът обработва данните чрез многопластова симулационна машина, която се актуализира всяка минута. Това позволява на операторите на летището да знаят какъв ефект би имало дадено закъснение на полет върху пътниците, които се движат из различните зони на летището, и да споделят данните ефективно между различните отдели на летището. За целта не е нужен никакъв допълнителен хардуер.

Едно проучване на Boston Consulting Group показва, че системата намалява времето за чакане на терминалните за проверка с 20%. Летището съумява да обработва 10% до 15% повече пътници без допълнителен персонал, според Хофман. „Преди на летището във Франкфурт много хора се оплакваха заради времето, прекарвано в чакане. Сега то е многократно намалено“, допълва той.

Мария Малцева

Мария Малцева

Коментар