Умната, свързана кола – уравнение с много неизвестни

Някои производители смятат, че всяко превозно средство трябва да взема решенията самостоятелно

Колите бяха повече от клетките за комуникационни мрежи на Световния мобилен конгрес в Барселона (MWC 2017) тази година. Всякакви марки с всевъзможни прикачени устройства лъщяха в почти всички зали.

Сред тях имаше една електрическа кола, един суперпроходим джип, един хибрид, една кола с вграден допълнителен дисплей за подобрена реалност, една безпилотна кола, автомобил с постоянна 5G свързаност, кола с шаси от графен…. но нито една нямаше всичко това накуп.

Бъдещите коли без съмнение ще имат добре развита система за информация и забавление. Големите дисплеи с вградени приложения за навигация и услуги вече са позната разработка, но изглежда скоро ще бъдат надградени от интелигентен бордови компютър с елементи на изкуствен интелект, ако се съди по показаното в Барселона.

В този автомобил компютърът – и като хардуер, и като софтуер – е дело на Intel. Компанията настоява, че това е най-доброто решение за бордовия компютър на интелигентната кола

Колите ще могат сами да преценяват голям брой фактори от обкръжаващата среда. Така те ще помагат на своя водач. Или пък напълно ще го отменят дори.

Все по-настойчиво производителите показват автомобили със собствена клетъчна връзка с мрежата. Подобно на телефоните, които имат в себе си SIM карта, колите ще притежават своя карта с отделен номер. Така те ще се свързват с приложения на смартфона на собственика, като например: приложение за отключване и оторизация, приложение за споделяне на автомобила с други потребители, дистанционна диагностика и др.

Това, разбира се, отваря безброй въпроси, на които няма еднозначен отговор. Например, как бихме ползвали колата си, ако отключването става чрез мобилно приложение и ненадейно изгубим смартфона си. „Ще отидете при своя оператор и той ще ви помогне да възстановите приложението“ не е приемлив отговор.

Редица производители вече смятат за нормално колите да се зареждат с ток, а не с нещо, което гори

Способността на автомобилите сами да вземат решения е друга тема на безброй интерпретации. Те започват от функциите в подкрепа на по-безопасното каране като например разпознаване на червен светофар и автоматично спиране. Естествено, стигат до концепцията за напълно автономното превозно средство. То би могло да бъде толкова самостоятелно, че да ходи като обслужващ персонал от клиент при клиент. Тогава колите вече няма да са лично притежание. Те ще се използват като услуга, на повикване – чрез смартфон-приложение, разбира се.

Въпреки щедрите обещания за 100% автономност обаче нито един производител не излиза извън рамките на добре познатия „форм фактор“: превозно средство с 4 или 5 седалки, разположени на два реда, с ширина от около 1,8-2 метра, с 4 колелета. А автономните коли предполагат доста по-голямо разнообразие от размери, тъй като в масовия случай ще возят по един човек.

Производители като jaguar са откровено консервативни. За тях колата има дисплей в централната част на таблото, на който се задават дестинации за формиране на маршрути и натрупване на данни за текущото състояние на дестинацията. Това всъщност е вече работеща система, но от производителя не показват какво друго си представят за бъдещите коли.

Според някои производители, в автомобила трябва да има вградени сензори, които да разпознават движенията на водача. Така превозното средство ще може да се командва и с жестове. Например, при обаждане по телефона ще е достатъчно човек да махне с ръка, за да „нареди“ свързване на смартфона с вградената аудио-система на колата и да говори с този, който му се обажда.

Някои производители смятат, че в колите на бъдещето ще има някои допълнителни екстри като например прозрачен екран пред очите на водача. На него ще се визуализира всякаква необходима информация за пътната обстановка. Така няма да се налага на водача да отклонява погледа си настрани от пътя, за да чете трафична информация. Данните от прозрачния екран и гледката към улицата ще се наслагват една върху друга.

Концептуален модел на бъдеща безпилотна кола с подобрена реалност – бижуто на Световния мобилен конгрес 2017

Концептуалният модел отвътре

Други производители предвиждат такава информация да се изписва директно върху предното стъкло на автомобила, посредством фолио или друг допълнителен слой върху стъклото, който не пречи на прозрачността, но позволява изписването на текст и графика при гледане под определен ъгъл.

Не е изненадващо, че някои производители предвиждат в колите на бъдещето да има сензор за проследяване на движението на очите на водача. Ако човекът е уморен и често отклонява поглед от пътя, колата следва да премине в режим на автономно движение. Тогава човекът ще може да си почива, докато пътува.

Този вид „интелигентност“ може да бъде допълнен и от сензори във волана, които измерват кръвното и пулса на водача. Ако датчиците доловят умора или други признаци на неразположение, следва колата да премине в автономен режим на движение.

Със собствена SIM карта колата ще е част от „интернета на нещата”

В абсолютно интелигентния вариант на умните коли всеки човек ще има приложение на смартфона си, което съдържа личните му предпочитания и календар и ще ги комуникира към всевъзможни автомобили. Как? Човекът ще извиква кола, когато му е нужен превоз. Приложението ще съобщава на колата: каква музика обича този човек да слуша, докато пътува, как предпочита да е позиционирана седалката му, какви претенции има за засенчването на прозорците…

Приложението ще казва също на колата откъде докъде иска да стигне човекът. Колата сама ще си съставя маршрут на база на данни за трафика в района. Тя ще се движи напълно автономно. Нещо повече, ако в календара на нейния пътник има напомняне, че след работа той планира да е гост на парти за рожден ден, колата сама ще го отведе до тържеството, без да се налага той да й нарежда дестинацията….

Всичко това, разбира се, са смели желания за едно автоматизирано и лесно бъдеще. Но доколко тези сценарии са реалистични? Колата по-долу бе на щанда на един от изложителите и тотално блокира и угасна по време на интервюто на колеги от британска медия точно преди нас. В настаналата суматоха се събраха трима души от екипа на фирмата, които взаимно се питаха какво трябва да направят, а интервютата с медии бяха отменени….

Тази кола поставя огромен брой въпроси за безопасността и надеждността на свързаните автомобили

Много от производителите смятат, че колите на бъдещето ще са свързани чрез 5G мрежи с центрове за данни, които ще трупат данни за всичко по пътищата. Това включва както самите коли и техните маршрути, така и данни за автомобилите около тях, съответно задръстванията, пътните условия и всички детайли за движението. Някои концепции предполагат именно тези центрове за данни да вземат решенията коя кола къде и как да се движи.

Други производители смятат, че всяко превозно средство трябва да взема решенията самостоятелно. В крайна сметка няма никакъв консенсус кой е по-добрият вариант, нито пък кои и какви данни е добре да се изпращат през мрежата към центровете за управление и кои – не.

Мария Малцева

Мария Малцева

Коментари по темата: „Умната, свързана кола – уравнение с много неизвестни”

добавете коментар...

  1. Андрей

    Водещи европейски автомобило прозводители бяха сгащени на тясно от двама ентуасиазирани немски инженри отключващи и стартиращи автомобили последни модели от висок клас “модерни системи за сигурност” за около 5-7секунди при последвалите интервюта със представителите на фирмите производители относно сигурността на автомобилите мрън мрън нада нищо конкретно конвейра бълва фирмите трупат печалби а собствениците трябва да доплащат за подобряване на неефективните”системите за сигурност”

  2. :о)

    Автономна кола може да влезе в реалния трафик само когато има авторитарен режим, отнемане на всички останали коли и разрешение от властта кой да кара кола как и къде.
    Другояче не виждам как ще се реши въпроса когато тези автономни коли започнат да правят катастрофи и да газят хора.
    Кой носи отговорността? Производител, ВНосител, Сервиз, Собственик???

  3. БМ

    Много интересно звучи това бъдеще и нямам търпение да го видя.
    Като четях статията се сетих и за друг аспект на автономните коли. Те са пряка заплаха за куриерските фирми. Особено що се отнася за пратки в рамките на града. Викаш колата, слагаш пратката на задната седалка и я пращаш на адреса на получателя. И ресторантите и заведенията за бързо хранене могат да се възползват. Доставката на храна вече ще е много по-лесна. А защо не и други магазини!?

  4. Anonymous

    В автомобилостроенето, а и цялата глобализирана либерална икономика низкото качество и ограничената дълготрайност е строго преследвана цел. Само по-възрастните помнят времето на кейнсианството, когато надписът “Made in Germany” беше синоним на перфектност и никакви други гаранции не бяха нужни. Сега и в Германия и навсякъде се произвеждат и продават единствено боклуци.

  5. Anonymous

    🙂 Пълно е с просто устроени и ненадеждни джаджи 🙂

  6. Anonymous

    Колкото по-просто е устроена една джаджа, толкова по-здрава и безотказна е ….факт!

  7. Anonymous

    уравнение с много….

    НЕравенство

  8. Auto

    “тотално блокира и угасна по време на интервюто”… А ако е на пътя, на завоя, на магистралата?

  9. Anonymous

    Всякакви напудрени таралясници, задръстени с безсмислени джаджи и нито един автомобил, сравним с безкомпромисното качество на един Mercedes 220D от 70-те.

Коментар