Създателите на фалшиви профили и страници за фалшиви новини във Facebook се учат от грешките си доста успешно и и правят така, че е все по-трудно да бъдат проследени и идентифицирани. Това поставя нови предизвикателства за предпазването на платформата от използване с цел политическа дезинформация, казват експерти по киберсигурността.
Тенденцията стана ясна, докато Facebook се опитваше да определи кой е създателят на страниците, за които се твърди, че целят разпалването на раздори сред избирателите в САЩ преди изборите за Конгреса през ноември. Компанията съобщи наскоро, че е премахнала 32 фалшиви страници и акаунти от Facebook и Instagram, които са били свързани с „координирано неправомерно поведение“.
Но докато кибер-службите в Съединените щати подобряват уменията си да наблюдават и предотвратяват подобни пробиви, злонамерените автори на атаките продължават да се справят все по-добре, отбелязва Ройтерс, позовавайки се на експерти по киберсигурност.
Така например, по-новите страници използват по-оригинален език, а не просто копирани реплики от интернет, забелязва Бен Ниммо, старши сътрудник в лаборатория за цифрови криминалистични изследвания във Вашингтон. „По-рано, в периода 2014-2017, езиковите грешки биха ги издали“, казва той. „В някои от по-новите случаи изглежда, че са се научили как да се справят с това, пишейки по-малко (оригинален материал), когато публикуват“.
Предишното съобщение на Facebook по темата за фалшиви акаунти през април пряко свързва руска група, известна като „Агенцията за интернет изследвания“, с безброй публикации, събития и пропагандни материали, поставени във Facebook, водещи към президентските избори през 2016 г. в САЩ. Сега обаче Facebook не идентифицира източника на дезинформацията.
„Ясно е, че който е създал тези акаунти, е поработил доста за това да прикрие истинската си идентичност – повече, отколкото Агенцията за интернет изследвания“, подчертават от компанията за кибер-разследвания. „Нашите криминалисти не могат да гарантират с висока степен на сигурност каква е връзката“.
Facebook посочи, че използването на виртуални частни мрежи, услугите за интернет за смартфони и местни валути за заплащане за рекламите е помогнало на измамниците да прикрият добре следите си. Извършителите използват и трета страна в тази комуникация, която Facebook отказа да назове.
Притесненията продължават да се подклаждат от тезата, че е налице мощна чуждестранна намеса в последните президентски избори в САЩ и че това ще се повтори отново на изборите през 2020 г. Очакванията са, че авторите на фалшиви новини и фалшиви профили ще се стараят да предизвикат объркване и гняв сред различните политически групи в САЩ и да подкладят недоверие към избирателния процес.
Засега, според служители на кибер-разузнаването в САЩ, все още няма достатъчно доказателства, за да се заключи, че Русия стои зад политическата намеса в изборите чрез Facebook. Със сигурност обаче експертите, които проследяват онлайн кампаниите за дезинформация, смятат, че групите, които стоят зад тези нередни дейности, са променили начина, по който публикуват съдържание и създават публикации.
„Те се учат от предишните си грешки“, казва Джон Кели, главен изпълнителен директор на фирма за изследване на социалните медии – Graphika. По думите му, въпросните „актьори“ не използват едни и същи интернет адреси или плащат в чуждестранна валута. „И тъй като все повече играчи по света се научават на тези тъмни изкуства, става все по-лесно да се скрият сред многобройните актьори, които разполагат със същия репертоар“, каза той.
Подозрителните акаунти в социалните медии като тези, свалени преди дни, бяха по-лесно идентифицируеми навремето, защото споделяха една и съща информация от публикации като RT – руска англоезична новинарска служба – или Breitbart News Network, казва Филип Хауърд, професор по интернет изследвания в Университета в Оксфорд и директор на Института по интернет в Оксфорд.
Ала сега, според него, съдържанието, което тези автори споделят, е по-разнообразно и по-малко разпознаваемо. То идва от по-малко известни сайтове, включително интернет форуми, които смесват политически новини с други теми, каза той. Публикациите използват изображения с по-добро качество, по-достоверно изглеждащи домейни, по-малко известни сайтове, по-малки блогове.
Накратко, измамниците все по-добре прикриват следите си и стават все по-неуловими, заключава анализът.